• CinnamonGirl

Torr och kliande hårbotten

Jag har alltid haft torr och kliande hårbotten.

Jag tycker att jag har provat det mesta:

Har gått ner i tvätteriet och tvättar nu endast en gång i veckan, då använder jag sulfatfritt schampoo. Annars blöter jag bara ner håret utan att ha nåt i. Har nästan aldrig i några stylingprodukter i håret. Kör med arganolja i håret efter tvätt. Kör skrubb i hårbotten efter behov. Vad mer kan jag göra för att få bort "kliet"?
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Torr och kliande hårbotten
  • Oceanborn

När min hårbotten kliade och var helt röd under en period gjorde jag följande:

- duschade alltid håret med kallt vatten, inte ens ljummet

- aktade så att jag inte drog hårborsten i hårbotten, ens lite grann

- använde Head and Shoulders och bara en klick stor som en enkrona

- lufttorkade håret, använde aldrig handduk eller hårtork

Det tog kanske 2 veckor att bli bra igen. Vet dock inte om jag hade torr hårbotten, tänkte mest bara på att det kliade.

• Woopsie

Du är säker på att du inte har löss? Jag gick ett halvår en gång med vad jag trodde var torr kliande hårbotten. Provade allt möjligt men inget hjälpte. Hade inte en tanke på löss då vi inte hade några barn i vår umgängeskrets då. Tills jag råkade få syn på en liten lus en kväll. Ångesten! Hua!

• CinnamonGirl
    Woopsie skrev 2017-12-17 17:11:40 följande:
    Du är säker på att du inte har löss? Jag gick ett halvår en gång med vad jag trodde var torr kliande hårbotten. Provade allt möjligt men inget hjälpte. Hade inte en tanke på löss då vi inte hade några barn i vår umgängeskrets då. Tills jag råkade få syn på en liten lus en kväll. Ångesten! Hua!
    Tror inte jag skulle gått med löss i 20 år, så länge som mitt kliande pågått. Dessutom så borde nog frisören sett nåt.
  • CinnamonGirl
    Oceanborn skrev 2017-12-17 17:01:08 följande:
    När min hårbotten kliade och var helt röd under en period gjorde jag följande:

- duschade alltid håret med kallt vatten, inte ens ljummet
    - aktade så att jag inte drog hårborsten i hårbotten, ens lite grann
    - använde Head and Shoulders och bara en klick stor som en enkrona
    - lufttorkade håret, använde aldrig handduk eller hårtork

Det tog kanske 2 veckor att bli bra igen. Vet dock inte om jag hade torr hårbotten, tänkte mest bara på att det kliade.
    Är inte Head & shoulders ganska starkt? Vill helst inte ha starka sulfater i hår eller hårbotten.
  • Milkway
    CinnamonGirl skrev 2017-12-17 17:57:57 följande:

Är inte Head & shoulders ganska starkt? Vill helst inte ha starka sulfater i hår eller hårbotten.

Jag har känslig torr hud och jag har Head and Shoulders schampoo och vanligt balsam. Funkar bra mot min torra hårbotten. Försöka ha svalare vatten kan lugna kliandet med.

Om det är riktigt torrt så du får eksemskorpor få utskrivet Betnovat det hjälpte massor för mig när jag hade ännu torrare hårbotten.
  • Fontana

Har du provat ett schampo som heter XL Concept, tillverkat av Grazette of Sweden. Det hjälpte mig efter många år med torr och frasig hårbotten. Det säljs bara av vissa frisörer, kan vara svårt att hitta.

Jag använde Betnovat när jag var ung och bodde hemma (någon av mina föräldrar använde det). Det hjälpte lite, men håret luktade illa efter behandling. Sedan har jag provat diverse anti-mjäll schampon, men hårbotten blev oftast sämre. XL Concept Protein var det som verkligen hjälpte. I nödfall använder jag nu Barnängen Aloe Vera Youghurt.

• Woopsie
    CinnamonGirl skrev 2017-12-17 17:56:54 följande:

Tror inte jag skulle gått med löss i 20 år, så länge som mitt kliande pågått. Dessutom så borde nog frisören sett nåt.

Aha, nej då är det ju inte så sannolikt! ;)
  • CinnamonGirl

Vet inte om jag vill använda mjällschampo när det inte är mjäll.

Betnovat? Då måste man gå till hudläkare och så där?

• Temugg

Har du provat att använda balsam istället för schampo? Jag har både torrt hår och torr hårbotten och har övergått till att bara använda balsam, några gånger om året tar jag schampo också.

• molly50

Kan det vara så att du har mjälleksem? I så fall skulle jag rekommendera att använda Fungoralschampo åtminstone 2 ggr/vecka.
    Det hjälpte mig mot mitt mjälleksem.

Carpe Diem
  • CinnamonGirl
    Temugg skrev 2017-12-18 12:20:05 följande:
    Har du provat att använda balsam istället för schampo? Jag har både torrt hår och torr hårbotten och har övergått till att bara använda balsam, några gånger om året tar jag schampo också.
    Japp, tvättar oftast med balsam eller kör enbart vatten, tvättar med schampo en gång i veckan.
  • CinnamonGirl
    molly50 skrev 2017-12-18 21:56:39 följande:
    Kan det vara så att du har mjälleksem? I så fall skulle jag rekommendera att använda Fungoralschampo åtminstone 2 ggr/vecka.
    Det hjälpte mig mot mitt mjälleksem.
    Det kan det vara. Har feta partier vid näsvingarna och är konstant rödblommig. Läste att det kan man vara... har köpt nåt som heter Selsun, var lite billigare än Fungoral (halva priset). Får se om det hjälper. *håller tummarna*
Svar på tråden Torr och kliande hårbotten