Vår son började på förskolan när han var 16 månader och är nu ca 20 månader och har hela tiden gått 9-15. Han skulle säkert kunna gå i alla fall 08:30-16. Tidigare än så hade varit lite kämpigt baserat på hans morgonhumör men hade säkert gått baserat på att det verkar vara ganska lugnt på förskolan han går på innan dess. Mer än så vet jag inte.
Men, mitt svar skulle inte vara samma om vår son hade behövt gå kvar på den förskolan han började på först. Han gick där ca 2 månader. Det var jätterörigt där och det märktes på honom att han inte trivdes. Han gick 9-15 där också men det känns så här i efterhand jobbigt att han behövt vara där ens de 6 h. Som tur var kunde vi byta förskola snabbt och trivs bra med den nya.
Hur som helst så tänker jag så här om din fråga. Det beror på er situation och ert barn. Vissa barn har nog inga problem att vara där de tider du skrivit, för andra kan det vara lite för mycket. Kan ni gå ner i tid, ekonomiskt, praktiskt? Vad bra, gör det! Behöver ni barnomsorg dessa tider? OK, då får ni försöka köra på det. Annars kanske ni har någon i familjen som kan hjälpa till och hämta lite tidigare de dagar som ni behöver jobba sent?