• Anonym (Orolig)

Kan fostret vara skadat?

Hej! har en fråga gällande två saker.. 1. I början av graviditeten så rökte jag och drack alkohol kan det ha skadat fostret? är nu i vecka 13.

2. Det här med ma (missed abortion) hur kommer fostret ut ? får man hjälp av sjukhuset eller kommer "vanligt mf" sen efter ett tag? 
    jag är helt okunnig när det gäller sånt här. tacksam för svar!! :)) 

• Svar på tråden Kan fostret vara skadat?
  • Snuttis2

Det är omöjligt att svara på hur ditt foster mår, men det troliga är att det mår bra!

Självklart är alkohol o rökning inte att rek under graviditet men det viktiga är att du slutar/slutat!

Vissa veckor i tidig graviditet är ju känsliga då mkt utveckling sker. tycker inte att du ska fokusera på det som varit utan tänka framåt o ta hand om dig o bebisen enligt alla rekommendationer.

Känner du dig väldigt orolig så be om en kontroll eller ett samtal med bm/kurator på kvinnohälsan.

Ett MA är när fostret dör och kroppen inte uppfattar det utan tror sig vara fortsatt gravid. Det pratas mkt om MA men det är egentligen en ovanlig form av missfall. Ett MA kan starta som ett vanligt missfall med blödning o smärta. Har själv drabbats av både vanligt missfall o ett MA. Mitt upptäcktes på kontroll i v 12 men då hade fostret dött redan runt v 8-9! Är det tidigt som för mig väntar man ofta lite och ser om kroppen kommer på det själv och då startar missfallet. För mig skedde inte det utan jag fick istället hjälpa kroppen. Det innebar att ta abort medicin cytotec. Detta kan göras hemma men man bör inte vara själv pga blödningsrisken som förekommer. Skulle det vara ett mkt sent MA så startar man det och det blir likt att genomgå en förenklad förlossning på sjukhus .

• bsonn

Det kan vara skadat, men det är ju omöjligt att veta. Det handlar om hur mycket du drack och vad du rökte.
    Ett glas vin i veckan är ok, men om du svepte ett helrör varje kväll och rökte brajj så för du fundera på abort.

Boka tid hos en mvc istället för att sitta på FL. De kan svara på frågor bättre än främlingar på ett forum.

• Anonym (Orolig)

Tack så hemskt mycket för svar Hjärta

Svar på tråden Kan fostret vara skadat?