• carl28

Partner vill veta pinkod till telefon

Hej,

Nu sitter jag här efter ett bråk på ca 1,5 timme som startade med att sambon frågade om min pinkod på telefonen. Jag svarade
    "Nej du kan bara be mig öppna den med fingeravtryck om det är något"
    "Det visar ju bara att du döljer något"

Så var snöbollen igång. Sanningen är att jag inte döljer någon otrohet utan av principsak vill jag inte att hon ska titta i telefonen för att hon t ex en gång innan gått igenom hela min messenger konversation med min mor och där var det kanske inte något av värde men det kunde ju ha varit masa privata saker mellan mig och min mor. Eller annars mellan mig och mina vänner. 

I min messenger har t ex en kompis anförtrott sig till mig ang en svår sjukdom, detta hade jag blivit sur om vice versa hade givit telefonen till sin respektive.

Hennes mening är att vi är partners och då ska man veta precis allt vad den andra har igång i. 

Dock anser jag att jag inte bryr mig alls om hennes dator eller tele för jag litar på henne till 100 %

Jag anser mig ha rätt att ha någon jävla integritet kvar genom att hon inte ska kunna gå o tid och otid och se när jag skrev till min vän att jag satt på någon på krogen 5 år innan jag blev tsm med sambon. Jag har också sagt att är det något så låser jag upp mer än gärna.

Med allt det här sagt kan jag inte övertyga henne om att jag har rätt till denna integritet

Rätt eller fel?

Anonym
  • Svar på tråden Partner vill veta pinkod till telefon
  • Persikaplommon
    carl28 skrev 2017-12-12 18:08:28 följande:

Tack för flera svar. Ja det är min mening med. Hennes mening är att mitt beteende väcker misstanke. Det kan jag ju förstå men samtidigt anser jag att detta spektakel visar att hon inte litar på mig från start, därav min princip. Påpeka att telefonen kan jag öppna åt henne när hon vill, men av integritetsskäl känner jag mig kränkt av vetskapen av att någon kan gå in utan min vetskap och rota i allt jag skriver till folk. Det gäller även en gång en kollega "lånade" min dator utan att fråga. Kan inte riktigt förklara det mer än att vissa saker vill ja helt enkelt ha för mig själv, och exponeras de för andra blir jag kränkt av det. 

Hon har fel.

Det handlar inte bara om dig och henne heller.

Du har kanske vänner/familjemedlemmar som brukar skriva privata saker till dig.

Det är ett stort svek att låta andra läsa dessa konversationer utan deras vetskap.
  • AndreaBD

Du har rätt. Jag skulle tycka att det vore ytterst skumt om min man skulle kräva något sånt. Och han skulle aldrig göra det. Vi litar helt på varandra och behöver inte hålla på så där. Var försiktig, jag tror att den där tjejen är det nåt lurt med.

• Jemp

Helt OK att inte dela med sig av pinkoden och överlag inte okej att titta igenom konversationer oavsett om man har kod eller inte.

• Anonya

Självklart behöver man inte ge sin pinkod då man har varsin telefon, speciellt inte då den andra missbrukat den förut. 

Min sambo och jag kan varandras pinkoder och det är självklart för oss att vi får låna den andras mobil utan att fråga. Är min på laddning kan jag ta hans som ligger bredvid mig för att kolla någon app eller hemsida. Precis lika självklart är det att inte gå in på den andras facebook, sms eller e-post. Jag har aldrig ens kommit på tanken varken att göra det eller att han skulle kunna göra det. Är säker på att det är lika för honom med båda de sakerna.

• BurningDiamond

Aldrig i livet att jag skulle ge ut pin/lösen till mina prylar eller konton. Handlar inte om att dölja saker, handlar om min personliga sfär.

• Milkway

Ni båda har rätt.

Från hennes perspektiv kan man dela allt med varandra annars är det inte 100% tillit

Från ditt perspektiv kan man ha saker ifred annars är det inte 100% tillit

Jag var en som tänkte som dig sen mötte jag min partner och han tänkte motsatsen. Nu har jag släppt på mina principer och det har faktiskt bara hjälpt mig växa som människa. Trodde aldrig jag skulle tycka om att vara öppen om saker men med rätt person kunde den saken ändras.

Din tjej verkar dock inte lita på dig oavsett vad du ger för koder hon verkar leta signaler som inte finns vilket tyder på att hon tror du döljer saker för att hon gör det, eller så tänker hon lågt om sig själv och därav skapas svartsjuka och misstankar mot dig.

• Milkway
    Anonya skrev 2017-12-12 22:29:14 följande:

Självklart behöver man inte ge sin pinkod då man har varsin telefon, speciellt inte då den andra missbrukat den förut. 

Min sambo och jag kan varandras pinkoder och det är självklart för oss att vi får låna den andras mobil utan att fråga. Är min på laddning kan jag ta hans som ligger bredvid mig för att kolla någon app eller hemsida. Precis lika självklart är det att inte gå in på den andras facebook, sms eller e-post. Jag har aldrig ens kommit på tanken varken att göra det eller att han skulle kunna göra det. Är säker på att det är lika för honom med båda de sakerna.

Precis såhär det ska vara. Man kan låna ut saker till varandra och i och med tilliten så kommer ingen göra något bakom ens rygg eller snoka runt - fast man har möjlighet till det.

Det är största beviset på tillit right there!
  • Any80

Tycker att hon ska veta din kod och du hennes , det är första misstanke att man är otrogen om man döljer sin telefon, inga andra ursäkter snälla!

• persikofjaril

Jag skulle inte ha några problem att ge min sambo pinkoden till min mobil om han bara ville kolla nånting snabbt tex. Däremot skulle jag inte vilja ge honom den om han krävde att få den. Jag har ingenting att dölja, men tanken på att han skulle vilja snoka, det skulle kännas väldigt olustigt trots att han inte skulle hitta något. Det skulle vara ett tecken på att han inte litar på mig. 

• Stårschan
    persikofjaril skrev 2017-12-13 11:10:17 följande:

Jag skulle inte ha några problem att ge min sambo pinkoden till min mobil om han bara ville kolla nånting snabbt tex. Däremot skulle jag inte vilja ge honom den om han krävde att få den. Jag har ingenting att dölja, men tanken på att han skulle vilja snoka, det skulle kännas väldigt olustigt trots att han inte skulle hitta något. Det skulle vara ett tecken på att han inte litar på mig. 

Samma här. Och jag skulle definitivt inte vilja lämna ut mi pinkod till någon som tycker att det är normalt att sitta och gå igenom min messhistorik på det sätt som TS osäkra flickvän har gjort. Vilken obehaglig människa!
    Nu råkar jag veta vad min man har för pinkod (samma som jag), men jag skulle ju aldrig få för mig att börja rota i hans mobil. Det känns för privat. Vi är två olika individer, och lite privatliv måste man få ha. "Men tänk om han har porrsurfat med den då!?" Ja, tänk om. Vad bra att han har varit så diskret med det att jag har sluppit se det i så fall. Jag måste inte veta allt.
  • Afterlife
    Any80 skrev 2017-12-13 10:44:01 följande:

Tycker att hon ska veta din kod och du hennes , det är första misstanke att man är otrogen om man döljer sin telefon, inga andra ursäkter snälla!

Men seriöst? TS flickvän hade tillgång till hans telefon förut. Hon missbrukade det förtroendet genom att gå igenom hela hans konversation med hans mamma (!). Det handlar väl inte om att TS har saker att dölja utan att TS flickvän är gränslös som sjutton.
  • Nomanisanisland
    carl28 skrev 2017-12-12 17:55:28 följande:

Hej,

Nu sitter jag här efter ett bråk på ca 1,5 timme som startade med att sambon frågade om min pinkod på telefonen. Jag svarade
    "Nej du kan bara be mig öppna den med fingeravtryck om det är något"
    "Det visar ju bara att du döljer något"

Så var snöbollen igång. Sanningen är att jag inte döljer någon otrohet utan av principsak vill jag inte att hon ska titta i telefonen för att hon t ex en gång innan gått igenom hela min messenger konversation med min mor och där var det kanske inte något av värde men det kunde ju ha varit masa privata saker mellan mig och min mor. Eller annars mellan mig och mina vänner. 

I min messenger har t ex en kompis anförtrott sig till mig ang en svår sjukdom, detta hade jag blivit sur om vice versa hade givit telefonen till sin respektive.

Hennes mening är att vi är partners och då ska man veta precis allt vad den andra har igång i. 

Dock anser jag att jag inte bryr mig alls om hennes dator eller tele för jag litar på henne till 100 %

Jag anser mig ha rätt att ha någon jävla integritet kvar genom att hon inte ska kunna gå o tid och otid och se när jag skrev till min vän att jag satt på någon på krogen 5 år innan jag blev tsm med sambon. Jag har också sagt att är det något så låser jag upp mer än gärna.

Med allt det här sagt kan jag inte övertyga henne om att jag har rätt till denna integritet

Rätt eller fel?

Självklart har du rätt, av precis de skäl du anför. Den som skriver till dig, har valt att kommunicera med dig och inte med dig och din sambo. Din sambo får kamma sig.

• Nomanisanisland

Struntprat. Att man kräver tillgång till sin partners mobil är däremot första och mitt fall sista tecknet på att man vare sig respekterar sin partners eller dennes kontakters integritet.
  • Nomanisanisland
    carl28 skrev 2017-12-12 18:03:45 följande:

Okej men det svarar inte riktigt på frågan, är det ok att jag döljer min pinkod för jag anser hennes förtroendet förbrukat i och med att hon tittat igenom saker som kunde varit kränkande innan? Hon har gått igenom min konversation med morsan till 2013. Detta gjorde hon för ett år sedan. Kände mig  kränkt av det, även om hon säger att syftet bara var för "nyfikenhet".

Självklart. Din telefon, dina kontakter och dina regler.
  • Persikaplommon

Talar du om för alla dina vänner , släktingar , arbetskamrater att allt de skriver till dig visar du upp för andra?

Att man respekterar sina vänners/familjemedlemmars integritet och privatliv har ingenting att göra med otrohet.

Vill en person vara otrogen kan hen skaffa en hemlig andra mobil och ge bort sina koder.
  • Persikaplommon

Eller det är en första misstänke att man är otrogen att man vill titta i den andras telefon...

Personen utgår från sig själv och vet hur hen själv gör när hen är otrogen...
  • nevermind

Ett sånt sjukhuvud hade jag lämnat. Jag skriver en del privata grejer med min syster. Kul för henne om min man skulle läsa om hennes underlivssvamp liksom... Eller om han för den delen får veta om presenter och överraskning som jag planerat åt honom.

• nevermind
    carl28 skrev 2017-12-12 18:03:45 följande:

Okej men det svarar inte riktigt på frågan, är det ok att jag döljer min pinkod för jag anser hennes förtroendet förbrukat i och med att hon tittat igenom saker som kunde varit kränkande innan? Hon har gått igenom min konversation med morsan till 2013. Detta gjorde hon för ett år sedan. Kände mig  kränkt av det, även om hon säger att syftet bara var för "nyfikenhet".

Du gör helt rätt. Hon har absolut förbrukat ditt förtroende.
Svar på tråden Partner vill veta pinkod till telefon