• Anonym (Krock)

Bonusbarn och fritids i annan kommun

Hej. Funderar på hur andra gör i samma situation som vi ofta hamnar i när de blir lov för bonusbarnen. De bor i en annan kommun och vill såklart komma till oss så mkt dom kan, mer än helgerna går ju inte då dom går i skolan, och när de är lov har vi jättesvårt att ha dom då vi jobbar skift båda två, vi har gemensamma barn som går på dagis när vi jobbar. Men bonusbarnen då? Dom har fritids 10 mil från oss enkel resa. Och vi kan inte lämna dom ensamma hemma. Hur gör andra?

De är ju jätte tråkigt att dom inte kan komma till oss när de väl har lov och kan vara hos hos lite längre.

• Svar på tråden Bonusbarn och fritids i annan kommun
  • Pope Joan II

Jag kan inte svara för hur alla andra gör men själv skulle jag aldrig bo så långt från mina barn att jag inte kunde ha dem.

• Anonym (nä)

Jag skulle heller aldrig sätta mig i en situation där jag bara kunde träffa mina barn på helgerna. Jag skulle aldrig flytta ifrån dem. Och om mitt ex valde att flytta skulle jag nog flytta med för att vi båda skulle kunna ha en nära och fungerande kontakt med barnen. Aldrig att jag skulle offra relationen med mina barn på det sättet.

Men om det nu var så att jag bara kunde träffa barnen när de är lediga från skolan, så skulle jag se till att vara ledig på deras lov så att de kunde vara hos mig. Skiftjobb eller inte, jag skulle se till att kompensera så gott jag kunde för min frånvaro i deras vardagsliv. inte för att det räcker till på nåt sätt, men ändå.

• Mia86a

Ni kan inte ta semester över loven så att barnen kan vara hos er? Eller ta ut föräldradagar? Annars finns det väl inte så mycket att göra om de inte kan passas av typ farmor och farfar eller vara hemma med någon kompis och dennes föräldrar i närheten av er?

• Carambolan

Med så lite umgägne hade jag också prioriterat att ta ledigt på barnens lov.

• Anonym (d)

"Jag skulle aldrig göra så". Visst har du fått bra råd?! En del människor är så världsfrånvända att de inte kan tänka längre än att alla inte har samma valmöjligheter. Hoppas du får svar och hjälp på din fråga och inte bara får dylika stroppiga kommentarer.

• Pope Joan II
    Anonym (d) skrev 2017-12-08 09:45:58 följande:

"Jag skulle aldrig göra så". Visst har du fått bra råd?! En del människor är så världsfrånvända att de inte kan tänka längre än att alla inte har samma valmöjligheter. Hoppas du får svar och hjälp på din fråga och inte bara får dylika stroppiga kommentarer.

Vilka råd ger du ts i ditt inlägg då?
  • Anonym (nä)
    Anonym (d) skrev 2017-12-08 09:45:58 följande:

Vilket oerhört gott råd ifrån dig!

Rådet jag gav i mitt inlägg var att OM jag satt mig i situationen att endast träffa mina barn på helger så skulle jagse till att vara ledig på loven för att i någon mån kompensera för min frånvaro i barnens vardag. 
  • Anonym (Krock)

Nu är ju inte allt svart och vitt direkt. Nu va de så att den andre föräldern flyttade utan att vi "godkände de" tro mig vi har haft flera vårdnadstvister och soc har oxå varit inkopplad flera ggr (på grund av andra saker oxå Ang den andre föräldern) hon gjorde fel å hon gjorde de på ett sätt som inte är okej (tex ändra folkbokföringen å byta skola där de egentligen krävs godkännande av båda föräldrarna) vi kan inte flytta dit av olika anledningar, vi har ju tex familj och barn här, jobb och andra saker, jobba måste vi ju göra.

Hur som helst ledigt brukar vi söka så gott de går, men vi får inte alltid ledigt tyvärr. Och dagarna räcker inte heller till..

• Eiel
    Anonym (Krock) skrev 2017-12-08 16:10:19 följande:

Nu är ju inte allt svart och vitt direkt. Nu va de så att den andre föräldern flyttade utan att vi "godkände de" tro mig vi har haft flera vårdnadstvister och soc har oxå varit inkopplad flera ggr (på grund av andra saker oxå Ang den andre föräldern) hon gjorde fel å hon gjorde de på ett sätt som inte är okej (tex ändra folkbokföringen å byta skola där de egentligen krävs godkännande av båda föräldrarna) vi kan inte flytta dit av olika anledningar, vi har ju tex familj och barn här, jobb och andra saker, jobba måste vi ju göra.

Hur som helst ledigt brukar vi söka så gott de går, men vi får inte alltid ledigt tyvärr. Och dagarna räcker inte heller till..

Ja, då finns det väl inte så mycket mer att göra då? Den andra föräldern flyttade, n måste jobba, ni får inte ledigt. 

Kanske inte är så många andra som är i samma situation och som kan svara på hur de gör.
  • Anonym (Hmm)

Men om ni båda jobbar skift måste väl nån av er typ alltid vara hemma på fm? Om det är så att tiderna överlappar lite så borde väl skolbarn kunna vara hemma ett par timmar själva iaf?

Att ta ledigt hela sommarlov förstår jag om det är svårt, men att åtminstone föräldern tar ledigt 1-2 dagar på kortloven är ju bättre än inget.. Ansök i överdrivet god tid så borde det inte vara ett problem.

• Anonym (Joppe)
    Anonym (Krock) skrev 2017-12-08 16:10:19 följande:

Hur kan ni ha haft flera vårdnadstvister? Vem skulle barnen ha bott med om de inte fick vara folkbokförda hos mamman och gå i skola där de bor? Det låter inte direkt som att pappan hade velat /kunnat ha ansvar för dem 24/7.
  • Anonym (Krock)
    Anonym (Joppe) skrev 2017-12-08 16:29:55 följande:

Hur kan ni ha haft flera vårdnadstvister? Vem skulle barnen ha bott med om de inte fick vara folkbokförda hos mamman och gå i skola där de bor? Det låter inte direkt som att pappan hade velat /kunnat ha ansvar för dem 24/7.

Ja förstår inte riktigt hur du menar? Vi har haft flera vårdnadstvister under alla dessa år, en gång Ang att vi försökte bestrida att den andre föräldern bara kunde ta barnen å dra, några ggr angående andra problem hos den andre föräldern. Ja, kanske de kunde va rimligare att barnen kunde bott kvar hos oss där barnen redan har familj, vänner och skola istället för å flytta med den föräldern som flyttar 10 mil bort, som omöjliggör ett varannan vecka boende å tvingar dom att byta skola? Eller va tkr du låter rimligast?

Hur menar du med att pappan inte vill/kan ta ansvar för dem?
  • Anonym (Krock)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-12-08 16:20:40 följande:

Men om ni båda jobbar skift måste väl nån av er typ alltid vara hemma på fm? Om det är så att tiderna överlappar lite så borde väl skolbarn kunna vara hemma ett par timmar själva iaf?

Att ta ledigt hela sommarlov förstår jag om det är svårt, men att åtminstone föräldern tar ledigt 1-2 dagar på kortloven är ju bättre än inget.. Ansök i överdrivet god tid så borde det inte vara ett problem.

Nja inte riktigt, vi är lediga mycket (inte så mkt tsm) men de är vissa dagar då vi jobbar samtidigt och då är våra barn på dagis 7-17 och de tkr ja är lite väl länge även för skolbarn (inte så stora skolbarn) att vara hemma själva.

Absolut, men vi är flera på arbetsplatserna, ibland får vi ledigt, ibland inte. Ibland har vi familj som kan hjälpa till att vara barnvakt, ibland inte. Vi försöker ju så gott de går för att de ska få vara här så mkt som möjligt. Men de ggr vi inte lyckas lösa de undrar man ju hur andra gör?

Eller är de så att vi ska lämna dom ensamma hemma bara? Jag har ju som sagt dagisbarn så ja vet inte hur föräldrar gör. Lämnar man barn 7-9 år ensamma hemma?
  • Anonym (Krock)
    Eiel skrev 2017-12-08 16:18:57 följande:

Ja, då finns det väl inte så mycket mer att göra då? Den andra föräldern flyttade, n måste jobba, ni får inte ledigt. 

Kanske inte är så många andra som är i samma situation och som kan svara på hur de gör.

Nä ja hoppas inte att fler är i samma situation, stackars barn isf..

Men de kanske finns fler som har barn i lägre skolåldern, lämnar man dom ensamma hemma på dagarna (vi säger 2 dagar 7-17) är de okej å lämna dom hemma 2 timmar osv?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Krock) skrev 2017-12-08 17:46:03 följande:

Nja inte riktigt, vi är lediga mycket (inte så mkt tsm) men de är vissa dagar då vi jobbar samtidigt och då är våra barn på dagis 7-17 och de tkr ja är lite väl länge även för skolbarn (inte så stora skolbarn) att vara hemma själva.

Absolut, men vi är flera på arbetsplatserna, ibland får vi ledigt, ibland inte. Ibland har vi familj som kan hjälpa till att vara barnvakt, ibland inte. Vi försöker ju så gott de går för att de ska få vara här så mkt som möjligt. Men de ggr vi inte lyckas lösa de undrar man ju hur andra gör?

Eller är de så att vi ska lämna dom ensamma hemma bara? Jag har ju som sagt dagisbarn så ja vet inte hur föräldrar gör. Lämnar man barn 7-9 år ensamma hemma?

Men jobbar ni alltid den tiden på just lov? Som sagt föräldern (inte ni båda) kan ju ansöka i god tid. Exv höstlov+ sportlov torsdag och fredag eller måndag och tisdag vore knappast helt omöjligt.

Lämna hemma heldagar tycker jag inte när de är så pass små, men ett par timmar borde ju funka om de själva vågar.

Att båda ska kunna vara helt lediga varje lov förstår jag ju att det många gånger omöjligt, mem man får ju försöka göra det bästa av situationen. En långhelg är ju som sagt bättre än inget.
  • Anonym (Krock)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-12-08 18:03:58 följande:

Men jobbar ni alltid den tiden på just lov? Som sagt föräldern (inte ni båda) kan ju ansöka i god tid. Exv höstlov+ sportlov torsdag och fredag eller måndag och tisdag vore knappast helt omöjligt.

Lämna hemma heldagar tycker jag inte när de är så pass små, men ett par timmar borde ju funka om de själva vågar.

Att båda ska kunna vara helt lediga varje lov förstår jag ju att det många gånger omöjligt, mem man får ju försöka göra det bästa av situationen. En långhelg är ju som sagt bättre än inget.

Nä ibland är de 1 sån dag, ibland är de 3. Ser lite olika ut men nån/några dagar i veckan jobbar vi samtidigt 7-17. Ja som ja så tidigare. Vi söker ledigt men får inte alltid ledigt tyvärr. Vi är inte ensamma på arbetsplatsen med barn som vill vara ledig på barnens lov.

Jag tkr inte heller de känns bra att lämna dom ensamma hemma så långa dagar. När är man stor nog för de?
Svar på tråden Bonusbarn och fritids i annan kommun