• Anonym (Hjälp)

Hur göra slut med Borderline tje?j

Jag har en flickvän sen drygt 7 månader tillbaka och de har varit lite Si och så. Hon har borderline och jag Älskar henne. Jag har älskat henne, jag vet inte vart mina känslor för henne är. Vi bor på olika håll och i olika städer och har tidigare pratat om att flyttat ihop. När jag inte nämnt de nu på ett tag så flippar hon att jag inte vill, jag har heltids jobb hon jobbar då och då ibland och förväntar sig att jag ska skriva varje dag och väldigt ofta hela tiden. På samma tider som vanligt, om något i "våra" rutiner inte följs så flippar hon och då tror hon jag är otrogen med någon. Eller tänker lämna henne. De är så mycket mer... Jag brukade umgås väldigt flitigt med några vänner innan henne, nu gör jag inte det. Hon har aldrig träffat dem men jag får aldrig tid för dem för de är bara jobb och sen henne som gäller. Så förväntar sig iallafall hon att de ska vara. De är alltid jag som ska komma och hämta henne när vi ses. Jag som ska åka till henne. Hon har social fobi så kan inte åka tåg eller ta sig hit själv då hon saknar körkort också.

Jag vet inte hur mycket jag orkar, för säger jag något så klagar jag på henne när hon hör något annorlunda eller är off men skulle jag göra minsta lilla som att ta senare lunch på jobbet utan att skriva till henne då flippar hon. Jag tror inte jag orkar. De är så mycket mer som jag vet är fel och som fått mina känslor för henne att svalna. Men hur säger man de till henne? Hon har sagt att hon inte vill leva om vi gör slut. Hur ska jag göra. Hennes familj vet ju att hon mår dåligt men inte alls hur illa de faktiskt är med henne för de tiger hon om.

• Svar på tråden Hur göra slut med Borderline tje?j
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Border) skrev 2017-12-08 05:50:41 följande:

Självmordsstatistiken när det gäller kvinnor med borderline diagnos är skyhög.

Nästan var 5:e kvinna.

Men detta är ändå inte ts ansvar eller skuld om så skulle ske.

Nej precis. Så länge han gör det på ett snyggt och rakt sätt.
  • Anonym (borderline.)

Personlighet. Känner så väl igen det. En anhörig har denna personlighet, och beter sig just som du beskriver. Flipper för minsta lilla. Blir deprimerad, kan inte jobba, social fobi. Allt kretsar om henne. Hon tar för givet att man skall ta ytterst hänsyn till henne, göra som hon tycker är mest passande för henne. Empati finns väl i hennes tankar, men inte i handlingar, eller ens verbalt. Otroligt energislukande, dominerande. Hon kommer att äta upp ditt självförtroende, och du kommer att dras in i hennes "bubbla", och du får knappt lov att andas. Tittar du till höger kan hon flippa, tittar du bakut kan hon få ett utbrott. Du måste titta på henne. Om du klara detta, så. Om inte, gör slut nu med engång, och åk och häls på dina polare sen, ta en kall öl med dem, se framåt. Men gör det Nu! Lycka till! PS: låt det inte drabba ditt samvete på något sätt, det är tragiskt för dessa människor, men det kan ingen hjälpa.

• Anonym (Borderline = ett barn)
    Anonym (borderline.) skrev 2017-12-08 08:47:50 följande:

Personlighet. Känner så väl igen det. En anhörig har denna personlighet, och beter sig just som du beskriver. Flipper för minsta lilla. Blir deprimerad, kan inte jobba, social fobi. Allt kretsar om henne. Hon tar för givet att man skall ta ytterst hänsyn till henne, göra som hon tycker är mest passande för henne. Empati finns väl i hennes tankar, men inte i handlingar, eller ens verbalt. Otroligt energislukande, dominerande. Hon kommer att äta upp ditt självförtroende, och du kommer att dras in i hennes "bubbla", och du får knappt lov att andas. Tittar du till höger kan hon flippa, tittar du bakut kan hon få ett utbrott. Du måste titta på henne. Om du klara detta, så. Om inte, gör slut nu med engång, och åk och häls på dina polare sen, ta en kall öl med dem, se framåt. Men gör det Nu! Lycka till! PS: låt det inte drabba ditt samvete på något sätt, det är tragiskt för dessa människor, men det kan ingen hjälpa.

Detta är ingen jävla sjukdom det är bara en omogen person som ursäktas för deras psykiska misshandel de begår mot andra,är det så svårt att förstå det?

Förstår inte hur man kan vilja vara i en relation där någon gömmer sin psykiska misshandel och ansvarslösa beteenden under en diagnos, du får kalla dig kungen av Egypten om du så vill du får fortfarade ingen sympati för vad du gör för respektlöst förnedrande mot andra.

Borderline = en för omogen person för ett förhållande för de kan inte ens ta hand om sin egen kropp och själ då ska de ge fan i att påstå något om kärlek för andra.
  • Anonym (Lämna så snabbt du kan)

Hej ts,

Jag har varit tillsammans med en person med borderline - och det är verkligen ett helvete att lämna! Vi var tillsammans i mååånga år, och jag har de senaste fyra åren försökt bryta helt. Om man inte har upplevt att vara i närheten av dessa personer är det himla lätt att säga att "ja men det är ju bara att bryta, hur svårt kan det vara?", men vi som varit i en sådan relation vet att det verkligen inte är lätt. Den psykiska påverkan är massiv och hot om självmord väldigt vanligt. Tyvärr är det också en faktisk risk att personer med borderline verkligen tar livet av sig, men det kan ändå inte få dig att stanna kvar, det finns risk för att du bara blir en spillra eller våt fläck.

Själv har jag gått hos psykolog för att få hjälp att lämna, och som han så klokt säger så står fler liv på spel - ditt eget!

Var glad för att ni inte är sambos, då blir det lättare att bryta. Och jag rekommenderar dig å det starkaste att verkligen lämna henne!

• Anonym (borderline.)
    Anonym (Borderline = ett barn) skrev 2017-12-08 08:58:33 följande:

Detta är ingen jävla sjukdom det är bara en omogen person som ursäktas för deras psykiska misshandel de begår mot andra,är det så svårt att förstå det?

Förstår inte hur man kan vilja vara i en relation där någon gömmer sin psykiska misshandel och ansvarslösa beteenden under en diagnos, du får kalla dig kungen av Egypten om du så vill du får fortfarade ingen sympati för vad du gör för respektlöst förnedrande mot andra.

Borderline = en för omogen person för ett förhållande för de kan inte ens ta hand om sin egen kropp och själ då ska de ge fan i att påstå något om kärlek för andra.

Det är konstigt då, att läkare gör sig omakan att diagnostisera dessa människor. Min gammalfarmor var så, min kusin är så, min systerdotter. Det är ett släktskap från min fars sida, men mönstret är det samma. Så gott som. Ingen av dem var bortskämda på något sätt. Och sluta svära, bete dig.
  • Anonym (borderline.)

Släktdrag, inte släktskap.

• Anonym (Tilda)
    Anonym (Border) skrev 2017-12-08 05:50:41 följande:

Självmordsstatistiken när det gäller kvinnor med borderline diagnos är skyhög.

Nästan var 5:e kvinna.

Men detta är ändå inte ts ansvar eller skuld om så skulle ske.

Jag kanske uttryckt mig lite slarvigt. Det jag menade var att de flesta hotar med att ta livet av sig oftare än de gör det. Det var pga självmordsrisk som jag tyckte ts skulle prata med föräldrarna och psykologen.
  • Anonym (borderline.)

Borderline = Emotionell instabil personlighetsstörning. "Gränslandet".

• Anonym (Border)
    Anonym (Borderline = ett barn) skrev 2017-12-08 08:58:33 följande:

Nej det är ingen sjukdom det är en personlighetsstörning. Människor som föds överkänsliga och utsätts för trauma i barndom/uppväxten kan tyvärr drabba av detta.

Vet inte var du får psykisk misshandel ifrån?

Inte heller varför du tror att borderline personer inte kan ta hand om kropp och själ?

Vet inte vad du träffat på för kufar i ditt liv men det du beskriver är INTE borderline.

Har själv haft den diagnosen och är dessutom väldigt påläst. Har det inte längre och lever i en bra relation idag. Levde med ett ex i ca 10 år då jag hade diagnosen så självklart kan även borderline människor ha bra och kärleksfulla relationer.

Jag skadade enbart mig själv och levde enbart för andra. Idag kan jag även bry mig om mig själv också.
  • Anonym (Xxx)
    Anonym (Border) skrev 2017-12-08 12:10:49 följande:

Nej det är ingen sjukdom det är en personlighetsstörning. Människor som föds överkänsliga och utsätts för trauma i barndom/uppväxten kan tyvärr drabba av detta.

Vet inte var du får psykisk misshandel ifrån?

Inte heller varför du tror att borderline personer inte kan ta hand om kropp och själ?

Vet inte vad du träffat på för kufar i ditt liv men det du beskriver är INTE borderline.

Har själv haft den diagnosen och är dessutom väldigt påläst. Har det inte längre och lever i en bra relation idag. Levde med ett ex i ca 10 år då jag hade diagnosen så självklart kan även borderline människor ha bra och kärleksfulla relationer.

Jag skadade enbart mig själv och levde enbart för andra. Idag kan jag även bry mig om mig själv också.

Ja, borderline och människor med eller utan den störningen i överlag är olika. Du har läst på och förmodligen har haft insikt om det - sökt hjälp. Toppen!

Tyvärr förstår inte alla de som lider av borderline att de måste söka hjälp och ändra sitt beteende utan anklagar sin omgivning istället. Hoten, anklagelser, manipulation blir värre och värre...vilket absolut är misshandel. Och självklart kan borderline människor älska med passion. Men leva i en lugn och sund relation- det har jag aldrig hört talas om, tyvärr

Mitt ex (med solklar borderline "levde" också bara för oss, :-P utsatte oss för känslomässiga utpressningar etc, och trots att han lovade ta livet av 1000000ggr så lever han idag precis på samma sätt som förut. Skillnaden är bara att han byter ut sina kvinnor i löpande band. Men visst, han har förmodligen även andra diagnoser.

Att skada "bara" sig själv innebär också att man utsätter och skadar sina anhöriga- de som älskar dig! :-P
    Anonym (Border) skrev 2017-12-08 12:10:49 följande:

Nej det är ingen sjukdom det är en personlighetsstörning.

Personlighetsstörning är det inte om man tittar på riktiga personlighetsstörningar, mulitiple personlighet t.ex där har vi en person som sitter fast i att vara en motsats till sig själv pga sitt trauma. De som är diagnostiserade är sjuka hela livet generellt. De är en helt annan person och kan inte påverka det för de har förträngt vem de är ingen kommer åt de.

Borderline låter som precis alla människor som lider av psykisk ohälsa och inte bearbetat / tagit sig igenom det.

Svartsjuka / Oro / Agressiva utfall / Respektlöst beteende / är ingen störning, det är ett VAL och en konsekvens av en bristande självkänsla. De som ursäktar det de fortsätter och vill inte bättra sig, (vill ha diagnosen Borderline som snuttefilt) de som tar ansvar för sig själv och andra som drabbas pga deras beteenden jobbar med sig själva och vet att det går att ändra. ( Vill inte leva som ett offer resten av sina liv och vill acceptera det som hänt och gå vidare med två ben på jorden)

Du kan inte skada enbart dig själv utan att andra drabbas, skadar du dig själv skadar du också andra. Särskilt de som stöttar dig och gör allt i sin makt för att du ska må bra.
    Anonym (Xxx) skrev 2017-12-08 23:03:32 följande:

Ja, borderline och människor med eller utan den störningen i överlag är olika. Du har läst på och förmodligen har haft insikt om det - sökt hjälp. Toppen!

Tyvärr förstår inte alla de som lider av borderline att de måste söka hjälp och ändra sitt beteende utan anklagar sin omgivning istället. Hoten, anklagelser, manipulation blir värre och värre...vilket absolut är misshandel. Och självklart kan borderline människor älska med passion. Men leva i en lugn och sund relation- det har jag aldrig hört talas om, tyvärr

Mitt ex (med solklar borderline "levde" också bara för oss, :-P utsatte oss för känslomässiga utpressningar etc, och trots att han lovade ta livet av 1000000ggr så lever han idag precis på samma sätt som förut. Skillnaden är bara att han byter ut sina kvinnor i löpande band. Men visst, han har förmodligen även andra diagnoser.

Att skada "bara" sig själv innebär också att man utsätter och skadar sina anhöriga- de som älskar dig! :-P

Det är detta jag syftar på att Borderline bara är en onödig diagnos. Säg åt människan att sluta gnälla över traumat och att hen har skyldigheter att ta tag i sitt liv som alla andra som pinat genom livet och kan inte börja bruka våld och manipulera andra och säga "sorry sorry har Borderline"

Bara för att de känner för att skita i det ansvaret.
  • Anonym (stoo)

Snabbt Tydligt och Oåterkaleligt. Det är det enda jag kan säga .. sorry. Been there. Det e bara o förklara tydligt o sen dra o inte ha någon mer kontakt. Inte svara ingenting. Alla svar du ger föder bara sjukdomen men inte människan bakom

• Reclaimyourself

Anonym (Borderline=) 
    Dina svar är bland det vidrigaste jag har läst vad gäller fördomar och skit mot olika diagnoser! Usch vilken vidrig människa du verkar vara! 
    Du sitter UPPENBARLIGEN själv fast i nåt slags trauma som du inte vill ta ansvar för!! Kasta inte sten i glashus! Sök hjälp innan du skadar någon annan människa med ditt hemska sätt! Du verkar minst sagt ostabil! Gå till psykiatrin och visa dem dina inlägg här så fattar de direkt att du behöver vård! 

(Nej, har inte Borderline själv och ja, jag vet att tråden är gammal men jag kan ändå inte låta bli att svara när jag läser skit på FL)

• Anonym (Rationell)

Bra att du går vidare TS, borderline är fan inte roligt att ha att göra med. Mitt ex var närapå psykotisk i perioder. 

Skaffa dig en normal tjej istället.

• Anonym (Ank)

Är inte bordeline samma sak (typ) som en svår anknytningsproblematik och något man kan arbeta bort om man ger sig fan påt? 

• Reclaimyourself

Har själv haft ett helvete i många år med en Borderline-man som sökt all möjlig hjälp men blivit ignorerad (behöver jag nämna att det var i Stockholm?), och hans gamla föräldrar orkade inte längre.. Han höll sig kvar hos mig som vid en livboj (kunde inte få eget boende eller något) och ja, det stal minst 5 år av mitt eget liv (vill träffa ny man och få åtminstone ett barn till och är inte ung, klockan tickar..) men jag har inte hjärta att bara kasta ut honom och låta honom dö på gatan. Vi gör liksom inte så i min släkt, vi tar hand om varandra i nöd och lust!
    Om jag inte hållit ut så hade han varit död idag! Jag är inte uppfostrad till att bara lämna folk åt sitt öde, som många andra verkar vara. Han har nu äntligen fått hjälp i en annan stad och vi har kontakt dagligen, visst mår han dåligt ganska ofta, men min mamma (som var en av de som höjde rösten mest över att han förstörde mitt liv, vilket han gjorde) är otroligt stolt över mig idag för att hennes dotter hjälpt en annan människa! 

Svar på tråden Hur göra slut med Borderline tje?j