• Anonym (Jag vet inte)

Jag är väldigt klyven - Min misstag om att gått med i ett parti

Hej!

Jag har gjort ett misstag och det är att jag har gått med i ett parti, men börjar mer och mer intressera mig hos Socialdemokraterna.

Jag vill engagera mig hos de, men jag har betalat min medlemsavgift till det andra partiet för någon månad sedan. Om jag går ur det partiet nästa år, liksom när min medlemskap upphör, jag betalade medlemskapet för hela året.

Och hoppar över till nästa parti, liksom Socialdemokraterna. Hur många ovänner tror ni jag kommer få med mig?

Jag har fått lite fina bekantskaper i det andra partiet.

Och vad skulle hända om jag går ur det partiet, går med till sossarna något år, och sedan väljer att gå tillbaka till det andra partiet igen.

Hur vanligt sker sådant, man kan väl inte hoppa runt?

Men jag känner mig så kluven och dum.

Skulle det anses okej, liksom rent moraliskt, liksom socialt accepterad?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag är väldigt klyven - Min misstag om att gått med i ett parti
  • Anonym (juji)

Är det du som skrev en tidigare tråd om att du gått med i Sverigedemokraterna, men att de inte ville att du skulle engagera dig hos dem efter att det visade sig att du hade en dom på dig? Och att du därför funderade på att engagera dig i ett annat parti i väntan på att den där domen inte skulle finnas kvar i polisregistret längre? (Eller hur det nu var. Du hade varit i klammeri med rättvisan i alla fall.) 

Ja, i så fall vill jag bara säga, att om man engagerar sig i ett parti, så ska man välja ett vars åsikter man sympatiserar med. (Det skriver jag även om jag personligen inte hyser någon som helst sympati för just Sverigedemokraternas åsikter.)
    Man ska däremot inte gå med i ett parti bara för att man blivit utkastad från ett annat. Det blir ju jättekonstigt om du ska hoppa på detta sätt mellan partierna. (Du skriver ju att du funderar på att gå över till Socialdemokraterna, för att sedan gå tillbaka till ditt "gamla" parti igen.) 

Söker du ett meningsfullt sammanhang, där du kan få vänner och känna dig behövd, måste du inte nödvändigtvis gå med i ett politiskt parti. Det finns många andra föreningar och klubbar att välja mellan. I din nuvarande situation är det nog bättre att du fokuserar på något annat så länge. Åtminstone tills du listat ut vilket parti du verkligen är intresserad av -  och engagerar dig av rätt anledning. 

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Man går väl inte med i ett parti för att få vänner?
    Skaffa en hobby i stället!

• Anonym (Madde)

Du kan hoppa runt mellan partier så mycket du vill. Det är moraliskt helt ok.

Svar på tråden Jag är väldigt klyven - Min misstag om att gått med i ett parti