• Wilbo80

Lättare att va själv med barnet/en

Är det bara jag som upplever att det ibland är lättare/lugnare att vara själv med barnet (sonen 15 mån) än när man är båda två?

Skriver det här efter en väldigt intensiv helg och sitter här helt matt.. Förr var jag mer slut efter en vecka självmed sonen och bara ville att det skulle bli helg, nu är det tvärtom... Fler? Känns som att allt blir mycket krångligare och mer gnäll från sonens sida under helgerna... (Menar inte att det beror på pappan, undrar bara om det är fler som känner så...)

• Svar på tråden Lättare att va själv med barnet/en
  • fjanten

Tycker det är mycket enklare när vi båda är hemma med våra små Ena är snart 2 och andra snart 1 (12,5 månader emellan). Känner mig lätt otillräcklig när båda gråter och vill tröstas, eller när lilla vill öva på att gå samtidigt som stora vill att man läser en bok osv. Mycket lättare att vara två då!

• Iowhannah

Vi har också bara ett barn (hittills) och jag kan känna likadant. Jag tror att det är för att pappa gör vissa saker på sitt sätt och mamma gör samma saker på ett annat sätt.

Jag håller med dig, här är det också betydligt mindre gnäll när sonen och jag är ensamma (jag är lite striktare med rutiner än vad hans pappa är, pappan verkar inte tycka att det är så viktigt).

Dock är det väldigt skönt att vara båda när det ska lagas mat för då måste man bära på barnet om man inte vill ha en massa skrik.

• Wilbo80
    fjanten skrev 2017-12-03 19:44:35 följande:

Tycker det är mycket enklare när vi båda är hemma med våra små Ena är snart 2 och andra snart 1 (12,5 månader emellan). Känner mig lätt otillräcklig när båda gråter och vill tröstas, eller när lilla vill öva på att gå samtidigt som stora vill att man läser en bok osv. Mycket lättare att vara två då!

Kan tänka mig att det är lättare att vara båda när man har två barn helt klart :)
  • Wilbo80
    Iowhannah skrev 2017-12-03 19:51:19 följande:

Vi har också bara ett barn (hittills) och jag kan känna likadant. Jag tror att det är för att pappa gör vissa saker på sitt sätt och mamma gör samma saker på ett annat sätt.

Jag håller med dig, här är det också betydligt mindre gnäll när sonen och jag är ensamma (jag är lite striktare med rutiner än vad hans pappa är, pappan verkar inte tycka att det är så viktigt).

Dock är det väldigt skönt att vara båda när det ska lagas mat för då måste man bära på barnet om man inte vill ha en massa skrik.

Precis exakt så! Håller med om allt. Det med rutiner också.. Jag håller mer på det för då blir det ganska friktionsfritt ändå.. Men när pappan är med blir flera situationer mer en kamp än vad det annars är.. Så synd ändå.. Jag funderar nog lite extra idag efter en intensiv helg där mycket blev extra jobbigt..
  • Anonym (Ensam är enklare)

Jag har ett barn från ett förhållandet och ett barn på egen hand, och det är sanslöst mycket enklare att vara ensam!
    När man är själv kan man prioritera själv och fokusera på det som är viktigast just nu, även med två barn innebär det att man kan ta alla beslut själv och sitta och sura när barnen somnat om man känner för det. Eller skita i disken och ta den i morgon. Med en annan vuxen känner man ofta behovet att på något sätt "jämka" och se till så att man är överens om vad som behöver göras. Har man mycket att göra (läs två krävande små barn och några måsten på det) har man helt enkelt ork att diskutera, även om man inte gör det för att man är oense. 
    Mitt andra barn sov uselt hela första året, men trots kraftig sömnbrist var det enklare att hantera precis allt än när jag hade en pappa med i leken.

• Anonym (M)

Ja, det är det oftast. Har en på snart fyra och en på ett halvår. Föredrar många gånger att vara själv.

Svar på tråden Lättare att va själv med barnet/en