• Anonym (Missat en hel del)

Arg och framförallt ledsen - Jag har missat så mycket!

Jag drar historian kort. Jag kommer ifrån en trasig familj, där föräldrarna inte brytt sig särskilt mycket om sina egna barn. Mer än att de inte skall ''skämma'' ut familjen och vara ''perfekta''. Ingen kärlek, inga ''lektioner''. Bara utskällningar och fysik stryk.

Tack vare denna förstörda familj, fick mig att inte vara som andra barn. Lärarna misstänkte om att placera mig i en special klass. Jag blev fel diagnostiserad, för att jag inte kunde koncentrera mig ordentligt på testerna. Jag hamnade i en special klass, detta skulle ta hårt på mig i vuxna livet, liksom nu.

Tack vare min familj och bristande ambition av att ta hand om barnen. Så noterade jag aldrig hur kul det faktiskt kan vara att hålla på med kultur t.ex. Jag började med kultur kurser i ung vuxen ålder, men idag. På grund av ekonomi, har jag inte råd och på grund av min ålder, så är det väldigt dyrt. Jag tänkte även ta kurs i någonting, men jag fick svaret att jag var för gammal. Det slog mig att jag faktiskt missat så mycket, och jag lever livet nu, som jag borde ha levt när jag var tonår och allt känns försent, även om man hör överlallt att det inte är det.

Min plan är att bygga upp betyg så jag kan komma in på en högskola, allt känns stressigt och allt känns som jag har inte tid, men framför allt inte pengar.

Jag känner mig så trasig och känner konstant att jag missat saker. Jag behöver någonstans där jag kan få råd, någon som kan hjälpa mig, lägga upp någon form av karta, så jag kan ta det lugnt och få stöd. På grund av min psykiska stabil i nuläge, så känner jag att jag behöver en stöd till det. Jag har gjort en egen plan.

Det är att jag i första hand försöker ta reda på om det finns den där sortens kurs någon annanstans, jag har skickat mejl till en kulturskola men får ingen svar än så länge. Pengar problematiken vet jag inte hur jag skall fixa, men det känns som om jag kan fixa det, så länge jag hittar ett ställe som erbjuder sådan kvälls kurs jag letar efter.

Allt känns bara så tungt. Jag kan inte svara på om jag är deprimerad, men jag känner mig definitivt att allt känns försent, nedstämdhet och hopplöshet känsla. Jag känner mig så gammal. Jag är 24 år, och tiden går så snabbt. Jag önska att jag gjorde allt sådant när jag var i tonåren.

• Svar på tråden Arg och framförallt ledsen - Jag har missat så mycket!
  • Anonym (Släpp det!)

Min 30-årskris gick ut på att jag var för gammal för att plugga utomlands.
    När jag var 35 pluggade jag på universitet i Australien.

Du är 24 år och har nästan oändligt med tid att gör vad du vill och utvecklas till vem du vill, men det kräver att du slutar tycka synd om dig själv och att du slutar lägga tid på att vara bitter och undra över hur det hade kunnat vara.

Det finns många människor som har en halvtaskig eller usel barndom som ändå gör något vettigt av resten av livet. Gemensamt för dem är att de släpper det förflutna och ser framåt i stället. Nu är det du som bestämmer över ditt liv, ta chansen att välja att göra det som får dig att må bra!

• Anonym (mmm)

Folkhögskola låter som ngt för dig. Finns massor med kulturinriktningar, googla så hittar du. 

• Anonym (Agera!)

Jag har liknande bakgrund som dig. Jag var 24 när jag började plugga drama, BÄSTA jag gjort!

Innan dess pluggade jag upp gymnasiet ett år

Nu bor jag med min partner vi möttes förra våren och nu är jag på G med mitt första jobb!

Livet är aldrig försent så länge man lever!

När jag pluggade folkhögskola mötte jag seniorer som studerade, ja, you heard me, 60+ människor som bestämt att deras liv är inte att sitta henne och ruttna bara för de blivit pensionärer. De var hur glada som helst.

Jag mötte människor som i alla möjliga åldrar som kommit fel i livet / behövde starta om / göra något nytt spännande och INGEN dömde någon för det.

Kan vi kan du!

• Anonym (Agera!)
    Anonym (Släpp det!) skrev 2017-11-30 19:55:56 följande:

Min 30-årskris gick ut på att jag var för gammal för att plugga utomlands.

När jag var 35 pluggade jag på universitet i Australien.

Du är 24 år och har nästan oändligt med tid att gör vad du vill och utvecklas till vem du vill, men det kräver att du slutar tycka synd om dig själv och att du slutar lägga tid på att vara bitter och undra över hur det hade kunnat vara.

Det finns många människor som har en halvtaskig eller usel barndom som ändå gör något vettigt av resten av livet. Gemensamt för dem är att de släpper det förflutna och ser framåt i stället. Nu är det du som bestämmer över ditt liv, ta chansen att välja att göra det som får dig att må bra!

Härligt att höra fan vad coolt att studera utomlands det har jag alltid varit nyfiken på! Såg du mycket spindlar ? ;)

Australien är ju känt för sin natur... ;)

Jag får se om min 30 års kris tar mig till Australien, vem vet! :D

Jag har nog aldrig fallit i fällan "försent"

Har sett för många som börjat leva och satsa på nytt här och nu och gjort en 360 i sina liv så jag har bara hakat på de.
  • Hjullolle

Du är fortfarande väldigt ung!! Medelåldern i de grupper jag har studerat i har legat på strax under 40 (ovanligt, jag vet, men uppenbarligen förekommer det). Du har alldeles nyss påbörjat ditt vuxenliv och du har nu möjlighet att styra vilket riktning ditt liv ska ta.

Precis som andra skrivit tror jag att folkhögskola är något som skulle kunna passa dig. Det finns hur mycket kul som helst!

Svar på tråden Arg och framförallt ledsen - Jag har missat så mycket!