• Anonym (Hjälp)

Jag är alkoholist!

Snälla finns det någon här som kan ge mig konkreta tips på hur jag ska komma över mitt drickande? Enda gångerna jag lyckats hålla mig ifrån alkohol är när jag varit gravid sen börjar det lite smått med vin nån fredag sen mer och mer. Förr drack jag mig verkligen full och jag tackar högre makter att inget hänt av allvarligare art men idag så har jag liksom lärt mig att hantera drickandet (jag blir aldrig plakat utan kan nästan dölja det helt men är ändå full och i nån dimma) fast jag är mer beroende rent fysiskt än nånsin. Jag har ett bra jobb, är uppskattad, är gift , har flera barn i olika åldrar som är helt underbara. Men, ingen utomstående vet hur mkt jag dricker, hur bakis jag blir.. Jag smygdricker för barnen, min man är typ medberoende och köper hem åt mig när jag ber trots att han själv vet hur dåligt det är för mig. Jag tänker exakt VARJE kväll och förmiddag att nu får det vara nog. Men så fort kl slår 16 så kan jag verkligen inte stå emot. Jag blir besatt av att få dricka. Enda som går att tänka på! Folk tror jag är en duktig tränande eko-mamma men jag dricker exakt VARJE dag och mår så dåligt över detta. Har druckit i princip jämt sen jag var 12-13 år och är nu snart 40... jag kan inte söka hjälp i vården för jag jobbar ganska högt uppsatt inom den världen och alla känner igen mig i så fall. Jag har haft antabus hemma som jag tagit för flera år sen och det var ganska bra men nu vågar jag inte ta pga den skadliga risken på levern och jag kan ju inte kolla med leverprover heller om jag tar det. Snälla kan nån ge tips? Vad ska jag göra?! :(

• Svar på tråden Jag är alkoholist!
  • Anonym (Hjälp)

Drickandet fortsatte efter den här tråden skrevs.. men för två veckor sen bröt jag helt. Har varit sugen både psykiskt och rent fysiskt men jag är så peppad så jag försöker gå och träna, går ut och går och göra annat. Tittar på mina barn, min man, vårt fina hem... Vem är jag att förstöra för oss alla för att få dricka!? Började en sväng med antabus men drack ändå och fick leversmärtor flera veckor. Men nu har jag bestämt mig och jag hoppas att jag kommer klara detta. Jag tror verkligen jag kommer göra det denna gång!

• Anonym (brigit)

Vad skönt! Gör du det utan antabus nu? Hur mådde du när du drack med antabus? Jag kunde inte ens smaka lättglögg på jobbet utan att få hjärtklappningar.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (brigit) skrev 2018-02-26 11:26:56 följande:

Vad skönt! Gör du det utan antabus nu? Hur mådde du när du drack med antabus? Jag kunde inte ens smaka lättglögg på jobbet utan att få hjärtklappningar.

Utan antabus nu ja :)

Jag väntade några dagar sen började dricka.. Huvudvärk, röd och andnöd och hjärtklappning. Så illa att ändå välja då att dricka. Hekt sjukt faktiskt så här i efterhand
  • Anonym (Drinkare o rökare)

Hej,

Jag gräsligt dålig karaktär.

Fick för några månader sen veta att jag har början på KOL.

Så jag fick Champix utskrivet och jag tänkte att jag skulle försöka sluta röka.

Men döm om min förvåning när min längtan till alkohol också försvann. Inget sug alls!!

Då är det mycket värre med rökningen ???? Jag har inte rökt på 1 1/2 månad nu men jag drömmer om det. Suget är så jäkla starkt efter cigg.

Jag har gått på beroende centrum för mitt alkohol problem. Fått Naltronex utskrivet. Det hjälpte sisådär... Tog inte bort suget men tog bort verkan.

Så om du får så testa Champix!!

• Anonym (brigit)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-02-26 12:38:55 följande:

Utan antabus nu ja :)

Jag väntade några dagar sen började dricka.. Huvudvärk, röd och andnöd och hjärtklappning. Så illa att ändå välja då att dricka. Hekt sjukt faktiskt så här i efterhand

Hur känner du nu då? Känner du att du kommer klara det? Vad är ditt mål? Du skulle ju kunna ta antabus som ett extra stöd eller hur känner du?

Att träna är super. Man mår så bra av det och drickandet blir sekundärt.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (brigit) skrev 2018-02-26 14:21:45 följande:

Hur känner du nu då? Känner du att du kommer klara det? Vad är ditt mål? Du skulle ju kunna ta antabus som ett extra stöd eller hur känner du?

Att träna är super. Man mår så bra av det och drickandet blir sekundärt.

Det gick åt helvete rent ut sagt..

Det enda jag bett min man om är att stötta genom att inte nämna alkohol hemma eller ta hem. Samma dag som jag säger att jag känner mig stolt glad och peppad så säger han "Aaa just ja jag ska kanske inte ta in dom där plattorna då" va?? Säger jag. " nej alltså jag har köpt massa öl men ska köra dom till kompisens garage så det är lugnt." Där och då.. gick det åt helvete..

Sen skäller han på mig ena dagen om jag tar EN enda öl och vi ska göra nåt, så han kan avboka allt och skylla på att jag ju drack och sviker honom fast han själv bär in ölen åt mig innan, till att nästa dag säga "ska jag ta in några öl om du är dålig idag så kan du bryta imorgon istället?" Fast jag inte ens bett om det eller sagt att jag är "dålig". Han är alltså nykter själv.. det känns nästan som han VILL att jag ska dricka på nåt konstigt vis. Men jag ska inte skylla på nån annan än mig såklart.
  • Anonym (Rise again)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-03-07 18:02:53 följande:

Det enda jag bett min man om är att stötta genom att inte nämna alkohol hemma eller ta hem. Samma dag som jag säger att jag känner mig stolt glad och peppad så säger han "Aaa just ja jag ska kanske inte ta in dom där plattorna då" va?? Säger jag. " nej alltså jag har köpt massa öl men ska köra dom till kompisens garage så det är lugnt." Där och då.. gick det åt helvete..

Sen skäller han på mig ena dagen om jag tar EN enda öl och vi ska göra nåt, så han kan avboka allt och skylla på att jag ju drack och sviker honom fast han själv bär in ölen åt mig innan, till att nästa dag säga "ska jag ta in några öl om du är dålig idag så kan du bryta imorgon istället?" Fast jag inte ens bett om det eller sagt att jag är "dålig". Han är alltså nykter själv.. det känns nästan som han VILL att jag ska dricka på nåt konstigt vis. Men jag ska inte skylla på nån annan än mig såklart.

Antingen sätter du ner foten ordentligt i golvet och bestämmer med honom att det ska vara nyktert hem i ett år nu punkt slut

Eller så struntar du i hur mycket han dricker för det här är DITT mål. Och DIN kamp och du ska kunna bada i ölflaskor utan att sippa en droppe, det är ju i ditt huvud allt hänger på.

Har du räknat ut vad du gör istället?

Något du dricker fram emot att göra?

Unnar dig?

Nytt intresse?

Såhär fungerar hjärnan.

Så länge du kommer ifrån smärta eller till njutning när du dricker så kommer du fortsätta.

Du måste associera att komma undan smärta till något annat och du måste associera att få njutning till något annat.

Du måste associera ditt drickande till MER SMÄRTA och BORT från njutning.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Rise again) skrev 2018-03-07 19:25:15 följande:

Antingen sätter du ner foten ordentligt i golvet och bestämmer med honom att det ska vara nyktert hem i ett år nu punkt slut

Eller så struntar du i hur mycket han dricker för det här är DITT mål. Och DIN kamp och du ska kunna bada i ölflaskor utan att sippa en droppe, det är ju i ditt huvud allt hänger på.

Har du räknat ut vad du gör istället?

Något du dricker fram emot att göra?

Unnar dig?

Nytt intresse?

Såhär fungerar hjärnan.

Så länge du kommer ifrån smärta eller till njutning när du dricker så kommer du fortsätta.

Du måste associera att komma undan smärta till något annat och du måste associera att få njutning till något annat.

Du måste associera ditt drickande till MER SMÄRTA och BORT från njutning.

Tacn för svar..

Se mitt sista inlägg. Vet inte hur jag ska tänka längre:(
  • Anonym (Rise again)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-03-07 19:55:40 följande:

Tacn för svar..

Se mitt sista inlägg. Vet inte hur jag ska tänka längre:(

Var det jag citerade tror jag?

Du kanske behöver in på behandlingshem?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Drinkare o rökare) skrev 2018-02-26 12:52:17 följande:

Hej,

Jag gräsligt dålig karaktär.

Fick för några månader sen veta att jag har början på KOL.

Så jag fick Champix utskrivet och jag tänkte att jag skulle försöka sluta röka.

Men döm om min förvåning när min längtan till alkohol också försvann. Inget sug alls!!

Då är det mycket värre med rökningen ???? Jag har inte rökt på 1 1/2 månad nu men jag drömmer om det. Suget är så jäkla starkt efter cigg.

Jag har gått på beroende centrum för mitt alkohol problem. Fått Naltronex utskrivet. Det hjälpte sisådär... Tog inte bort suget men tog bort verkan.

Så om du får så testa Champix!!

Spännande! Du är en av de få som jag nu ser fått samma effekt. Detta hände även mig för flera år sen. Jag åt då den andra sorten av rökavvänjning. Märkte då att alkohol suget försvann. Jag googlade på själva ämnet. I usa äter man detta medel mot adhd, alkohol problem. Enda medicinen som har samma innehåll i Sverige är Voxra. Åt det i flera år förut. Hjälpte massor. Butte läkare och liv. Eftersom lökaren och jag fann detta otroligt intressant och givande Slutade med voxra oga graviditeter

. Nu flera år senare när jag ber om detta vägrar nya läkaren ge mig voxra trots allt jag berättar = hopplöshet!!
  • Anonym (B)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-03-07 20:03:15 följande:

Spännande! Du är en av de få som jag nu ser fått samma effekt. Detta hände även mig för flera år sen. Jag åt då den andra sorten av rökavvänjning. Märkte då att alkohol suget försvann. Jag googlade på själva ämnet. I usa äter man detta medel mot adhd, alkohol problem. Enda medicinen som har samma innehåll i Sverige är Voxra. Åt det i flera år förut. Hjälpte massor. Butte läkare och liv. Eftersom lökaren och jag fann detta otroligt intressant och givande Slutade med voxra oga graviditeter

. Nu flera år senare när jag ber om detta vägrar nya läkaren ge mig voxra trots allt jag berättar = hopplöshet!!

Varför får du inte Voxra? Det är ju inte narkotikaklassat eller något. Något stämmer inte i din historia.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (B) skrev 2018-03-08 01:29:19 följande:

Varför får du inte Voxra? Det är ju inte narkotikaklassat eller något. Något stämmer inte i din historia.

Inte ovanligt att vårdpersonal är obstinata. Vet människor som t ex fått en bättre effekt av en medicin än av den generiska kopian, men där läkaren vägrat skriva ut den då den generiska kopian är billigare.

Ts, byt vårdcentral och läkare och försök få voxra utskrivet där.
  • Anonym (Ledsen)

Jag talar å dina barns vägnar - sluta drick. Jag är barn till en alkoholist och kan inte beskriva hur mycket det har påverkat mig. Har alltid blivit vald sist, gått igenom hemska saker själv. Relationen är förstörd och detta har gjort mig trasig för all framtid. Jag hoppas innerligt att du ändrar din livsstil innan det är försent. Som tur är mår jag betydligt bättre idag men i mina unga år led jag utav självskadebeteende och blev utsatt för sexuella övergrepp - detta fick jag "komma över" själv då jag inte hade något stöd hemifrån. Spriten var viktigare.

• Anonym (brigit)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-03-07 18:02:53 följande:

Är din man medberoende eller har han ett eget beroende av alkohol? Han verkar ju inte riktigt inse hur din problematik ser ut.

Det där med voxra var intressant. Jag ska kolla upp det.

Det var länge sen du skrev och jag missade det här då. Hur ser det ut för dig just nu? Du är långt ifrån ensam om att få bakslag, du lär dig av dom också.
  • Anonym (jag är naonym men bryr mig)

Hitta ett nytt sätt att varva ner snabbt.

Det är de du söker.

Att må bra fort..

Du gör för mycket som du inte egentligen vill,

Alkohol dövar det. 

Det blir lättare då.

Det är därför du älskar det.

För det är possitivt, det negativa tänker du snabbt bort, redan ett par timmar in på nästa dag har det possitiva slagit bort all ångest. för du mår bra då, i dimman, där du inte måste ta tag i det som känns, du kopplar fler possitiva än negativa saker till det. det är ju skönt, du är glad. men....du kan va det ändå....

Jag borde...detta är inte bra..., osv. försvinner kring 16 som du säger.

Då är du i medelhavet,  på resturang, njuta, leva, så skönt. För du lever inte som du borde.

Men du ger säkert mer än du får, eller gillar inte det du gör, eller är inte kär i den du bor med, eller lever inte som du vill, därför vill du döva dig, det är skönt, det känns bra en stund och du slipper ta tag i det.

Va ärlig... vart klämmer skon egentligen?

Lev mer som du vill, så behövs det inte mer. det är medicinering på egen hand.

Svar på tråden Jag är alkoholist!