Närvarande bonusförälder skrev 2017-11-29 20:42:31 följande:
Hej, jag är en extra vuxen åt sambons barn. Jag förstår såklart varför jag inte fick följa med på utvecklingsamtalet, när barnets riktiga pappa inte kunde närvara och hade inte lämnat något godkännande till läraren (jag brukar få följa med på liknande saker, bvc osv trots att pappan inte brukar vara närvarande. Så vi blev lite paffa denna gången helt enkelt). Men att sekunden efter att jag blivit tillsagt att endast vårdnadshavarna får deltaga, så frågar läraren ifall det är okej att bjuda in en praktikant från högstadiet att sitta med på mötet, vilket dottern säger är okej och de går in.
Går det inte lite emot vad hon just sa till mig? Och skulle inte jag som extraförälder, som faktiskt har något med barnets utveckling att göra, ha en viktigare roll i mötet, än en praktikant när det gäller samtal kring barnets utveckling?
Det är två helt olika saker. En praktikant/lärarstuderande behöver vara med på alla aktiviteter som sker i skolan. Man tillfrågas som förälder/barn mest av formella skäl även om man såklart får neka att praktikanten är med.
En praktikant har såklart tystnadsplikt liksom läraren.
Att någon annan än vårdnadshavare till barnet är med är något helt annat. Det är dels upp till vårdnadshavaren, men också för skolan att säkerställa att inte sekretessbelagd information kommer till fel person.
Jag tror också att många skolor är trötta på att så många människor ska komma på barnets samtal, och det kanske byts bonusföräldrar också under barnets uppväxt. Det blir rörigt och osammanhängande. Det kan också vara så att barnets andra förälder inte vill att bonusföräldern är med och det går över bonusförälderns önskan.
Barnet har två föräldrar, de behöver delta, och det räcker att en av dem gör det. Relevant information om mötet ska delges den andra föräldern. Bonusföräldrar behöver/ska inte delta men kan delges information om föräldern vill det.