• Jolielm

ångest över hunden

Vi har en hund, den är 5 månader och det var mest min syster (8 år) som ville ha en hund och har tjata om det i flera år men jag ville också verkligen ha en hund men vi  har inte möjlighet att åka hem och gå ut med hunden, hinner inte med bussen och jag slutar ofta kl 16. (högstadiet). Jag har verkligen alltid ångest över hunden men mamma säger att det inte är någon fara och att hunddagis är dyrt och onödigt, att alla jobbar men folk har väl sin hund på hunddagis?? Jag tror hon bryr sig om hunden men inte inser att den borde få gå på hunddagis eller typ dagmatte. Något tips för att få henne att inse det?

• Svar på tråden ångest över hunden
  • vetlanda

Jag tycker att det är jättempdigt av en så ung tjej som du att gå ut på ett forum och söka stöd och hjälp. Lyssna inte på näthat. Ta för guds skull inte åt dig och svara dem inte.

För att vara saklig. Ta kontakt med en hundklubb och fråga om någon där kostnadsfritt kan komma på ett besök för att träffa er hund och din mamma. Tala om för någon vuxen på hundklubben vad du bär på och att du vill ha hjälp. Det här är inte ditt ansvar alls egentligen utan det är din mammas. Vid ett besök så kan de säkerligen leda in samtalet lite smidigt på ämnet om hur man sköter om en valp. Man brukar "ensamträna" hunden i korta stunder i början och sen brukar man utöka tiden sakta på sikt.

I nuläget är det ju jättebra att den som slutar först skyndar sig hem för att rasta hunden och tillbringa tid med den.

• moaguuun
    vetlanda skrev 2017-12-04 18:32:01 följande:

Jag tycker att det är jättempdigt av en så ung tjej som du att gå ut på ett forum och söka stöd och hjälp. Lyssna inte på näthat. Ta för guds skull inte åt dig och svara dem inte.

För att vara saklig. Ta kontakt med en hundklubb och fråga om någon där kostnadsfritt kan komma på ett besök för att träffa er hund och din mamma. Tala om för någon vuxen på hundklubben vad du bär på och att du vill ha hjälp. Det här är inte ditt ansvar alls egentligen utan det är din mammas. Vid ett besök så kan de säkerligen leda in samtalet lite smidigt på ämnet om hur man sköter om en valp. Man brukar "ensamträna" hunden i korta stunder i början och sen brukar man utöka tiden sakta på sikt.

I nuläget är det ju jättebra att den som slutar först skyndar sig hem för att rasta hunden och tillbringa tid med den.

Vad menar du är näthat? Hunden lider och det måste man ju få påpeka.
  • Larssonsc

Men gud, en valp ska inte lämnas mer än några minuter ibörjan. Det är djurplågeri att lämna en valp i flera timmar. ?Bara? förmiddagen blir ju minst 4-5 timmar. Speciellt om det tar en timme md buss.

• Vixen90
    joliestella skrev 2017-12-04 17:10:50 följande:

så du tycker jag ska sälja hunden bakom ryggen på min mamma och syster? hunden plågas inte så du måste inte överdriva. situationen är bättre nu även om det bästa hade varit att nån är hemma med hunden jämt men det går ju inte.

Jo, tro mig, den plågas. Den lider. Den har det inte bra hos er och ni behöver agera vuxet, empatiskt och andvarsfullt nu. Hjälp hunden till ett kompetent hem! Ni vet ju ingenting om hundens behov, och ni kan än mindre tillgodose dem.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Astrid87L

Det är många som lämnar sina hundar ensamma när de åker till jobbet/skola. Folk måste ju jobba? Alla har inte råd med hunddagis. Jag tycker själv inte det är bra att lämna hundar ensamma hela dagar men tyvärr ser verkligheten ut såhär, det är inget ovanligt. 

• Starka
    Astrid87L skrev 2017-12-04 22:16:05 följande:

Det är många som lämnar sina hundar ensamma när de åker till jobbet/skola. Folk måste ju jobba? Alla har inte råd med hunddagis. Jag tycker själv inte det är bra att lämna hundar ensamma hela dagar men tyvärr ser verkligheten ut såhär, det är inget ovanligt. 

Det gör det inte ok eller lagligt säger det igen har man inte råd med dagis eller kan lösa det på annat sätt så ska man inte ha hund!

Det finns INGEN ursäkt för att göra så. Blir så frustrerad
  • Vixen90

Så bara för att några folk redan gör så tycker du fler ska få göra det? Bara för att våldtäkter begås ska vi väl inte tillåta det? Har man sådant jobb att man inte kan ha hunden med sig och är borta flera timmar dagligen samt inte kan lösa det med hunddagis eller passning så SKAFFAR MAN INTE HUND. PUNKT.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Dexter dot com
    joliestella skrev 2017-12-04 17:10:50 följande:
    så du tycker jag ska sälja hunden bakom ryggen på min mamma och syster? hunden plågas inte så du måste inte överdriva. situationen är bättre nu även om det bästa hade varit att nån är hemma med hunden jämt men det går ju inte.
    Nej, du kan inte sälja hunden om den inte är skriven på dig men du kan göra en anmälan till Länsstyrelsen och be dom prata med din mamma om att det inte är ok att lämna en hundvalp ensam och ännu mer olämpligt att låta en 8åring hantera en hundsjälv. Vad ska din lillasyster göra om det kommer fram en lös hund och attackerar er valp eller hon blir omkull dragen och tappar kopplet när valpen blir starkare?
    Ni har varken kunskap,ekonomi eller möjlighet att ha en valp vilket du verkar förstå innerst inne !
  • Jemp

Hunddagis eller dagmatte. Att göra det mot en valp tror/hoppas jag är ovanligt. Inte ok mot en vuxen hund heller.

Som sagt, kan man inte lösa passningen själv och inte har råd att betala någon för det så ska man inte ha hund. Det ingen rättighet och hur många som helst avstår av just den anledningen.
  • Gizmo
    Jemp skrev 2017-12-05 08:17:04 följande:
    Hunddagis eller dagmatte. Att göra det mot en valp tror/hoppas jag är ovanligt. Inte ok mot en vuxen hund heller.

Som sagt, kan man inte lösa passningen själv och inte har råd att betala någon för det så ska man inte ha hund. Det ingen rättighet och hur många som helst avstår av just den anledningen.
    Håller med!
  • vetlanda
    moaguuun skrev 2017-12-04 18:59:39 följande:

Vad menar du är näthat? Hunden lider och det måste man ju få påpeka.

Tjejen som skriver går i högstadiet och så kan man påpeka sina åsikter på ett vettigt vis utan glåpord och elakheter. Man kan erbjuda stöd och ge tips och idéer istället.
Svar på tråden ångest över hunden