• Ellenedling

Föräldrapennings djungeln

Hej! Jag är gravid för första gången och får inte ihop det här med föräldrapenning..

Vad baserar den sig på?

Jag har en fast tjänst och en grundlön på 25.300kr/månaden men jag har också Ob-tillägg samt övertidstillägg vid vissa tillfällen.

Jag kommer föda sommaren 2018 och undrar alltså om min föräldrapenning kommer basera sig på min årslön från 2017 som ligger på ungefär 480.000kr brutto pga OB och Övertidstillägg eller baserar den sig på min grundlön 25.300kr?

Finns det någon som kan hjälpa mig i denna djungel? Kramar!

• Svar på tråden Föräldrapennings djungeln
  • CitronTulo

Ob-tillägg räknas in om det ingår i din tjänst att du har obekväm arbetstid. Övertidsersättning räknas bara in om den är återkommande, inte om man bara jobbar övertid vid några enstaka tillfällen.

• Ellenedling

Okej jag arbetar 3-skift med rätten att välja vilka skift jag vill arbeta så arbetar mest eftermiddag och natt.

Övertiden är återkommande vid behov.

Detta år har jag arbetar ca 20-30 timmar övertid i veckan

• Anonym (K)
    Ellenedling skrev 2017-11-28 15:28:24 följande:

Okej jag arbetar 3-skift med rätten att välja vilka skift jag vill arbeta så arbetar mest eftermiddag och natt.

Övertiden är återkommande vid behov.

Detta år har jag arbetar ca 20-30 timmar övertid i veckan

30 timmar övertid i veckan? Så du jobbar dygnet runt varje dag? Låter osannolikt.
  • Ellenedling

Jag jobbar 40h som vilken normal arbetsvecka som helst, måndag-fredag. Sen kan jag jobba dubbla pass på fredag, ett pass på lördag och dubbla pass på söndag igen. 60-70h är ju veckans alla timmar direkt så så himla osanorligt är det icke!

• CitronTulo
    Ellenedling skrev 2017-11-29 09:30:13 följande:

Jag jobbar 40h som vilken normal arbetsvecka som helst, måndag-fredag. Sen kan jag jobba dubbla pass på fredag, ett pass på lördag och dubbla pass på söndag igen. 60-70h är ju veckans alla timmar direkt så så himla osanorligt är det icke!

Har du flera olika jobb då antar jag? Eftersom att jobba som du beskriver inte funkar enligt arbetstidslagen (ex vad gäller veckovila och dygnsvila).
  • Anonym (Nej)
    Ellenedling skrev 2017-11-29 09:30:13 följande:

Får du verkligen jobba måndag-fredag plus hela helgen och dubbla pass och så jobb igen på måndag? Dessutom gravid?

Inte troligt.
  • Kasperina

Om man jobbar inom vården kan man få dispens för extra övertid (det kan fö även som ITkonsult men man får enklare mer dispens inom vården)

TS, iom att du inte jobbar enligt regelverket kan du förmodligen få SGI på hela årslönen, däremot borde du kunna få lägga på en del av OBn på grundlönen.
    FK baserar din SGI på den uppgift de får från din arbetsgivare, så jag skulle börja med att prata med lönekontoret eller chefen och höra hur de brukar göra

• Kasperina
    Kasperina skrev 2017-11-29 12:43:15 följande:

Om man jobbar inom vården kan man få dispens för extra övertid (det kan fö även som ITkonsult men man får enklare mer dispens inom vården)

TS, iom att du inte jobbar enligt regelverket kan du förmodligen få SGI på hela årslönen, däremot borde du kunna få lägga på en del av OBn på grundlönen.
    FK baserar din SGI på den uppgift de får från din arbetsgivare, så jag skulle börja med att prata med lönekontoret eller chefen och höra hur de brukar göra

Förmodligen INTE få SGI för hela årslönen skulle jag skriva...
    Ber om ursäkt
  • Anonym (Nej)
    CitronTulo skrev 2017-11-29 13:03:08 följande:

SGI-taket för FP är 457 000 för 2018 (10 x prisbasbeloppet). Så du vet..

455 000 kr
  • CitronTulo
    Anonym (Nej) skrev 2017-11-29 13:39:35 följande:
    455 000 kr
    Du har helt rätt! Jag läste slarvigt.. Det jag ville meddela var i vilket fall att TS inte kommer att få sin FP beräknad på hela sin årsinkomst på 480 000 kr oavsett.
Svar på tråden Föräldrapennings djungeln