• Thereisthat

Hur ska samhället ställas om pga digitaliseringen?

Vårt samhälle står just nu inför en av de absolut största övergångarna vi haft på 200 år, nämligen digitaliseringen. Vad är då digitaliseringen egentligen? Krasst kan man kalla det för en förlängning av automatiseringen som tog sin början i det sena 1700-talets Storbritannien, d.v.s. att mer och mer automatiseras i en allt snabbare takt än innan.

Några saker som har digitaliserats de senaste åren är t.ex. mediabranschen (CD skivor, DVD filmer och papperstidningar ersattes med streamad musik, film och digitala nättidningar). Men just nu ser vi hur även andra branscher håller på att digitaliseras. Affärer går man inte längre till i samma utsträckning utan man handlar allt på nätet. Inom turistnäringen behöver du inte längre gå in på en resebyrå utan nu gör du allt via internet. Ja, t.o.m. träningen har digitaliserats med liveträning som gym anordnar. Och det stannar inte där! Artificiell intelligens gör att våra kundtjänster i allt större utsträckning använder sig av avatarer. 3D skrivaren gör så att du kan skriva ut saker istället för att köpa dem. De gryende självkörande bilarna är på väg ut på våra motorvägar.

Vad innebär egentligen digitaliseringen?

Jo, en enorm omställning av samhället och att väldigt många jobb kommer att försvinna. Om vi tar den enkla tjänsten som AirBNB, där man hyr rum hos privatpersoner istället för hotell, så kommer det troligtvis att drabba hotellnäringen hårt när det fått fäste. E-handeln gör att väldigt många affärer kommer att stängas ner vilket kommer göra butiksarbetare arbetslösa. Självkörande bilar kommer göra så att hela åkerinäringen och taxibranschen blir utan anställda. Men mest av allt så kommer den artificiella intelligensen leda till att även vår tankekraft automatiserar vilket kommer att döda väldigt många jobb! Vi kommer alltså tack vare digitaliseringen få en massa jobb som försvinner.

Hur ska vi hantera detta?

Det är verkligen inget nytt fenomen att tekniken slår ut jobb. Under den tidiga medeltiden kom väder- och vattenkvarnen som automatiserade malningen av spannmål. Under 1800-talet kom automatiseringen av tillverkningsindustrin vilket ökade produktionen och gjorde världen större. På 70-talet gick vi i västvärlden från ett industrisamhälle till ett tjänstemannasamhälle. Just det sistnämnda är intressant. För då löste vi det hela med att expandera den offentliga sektorn som skulle fånga upp alla som blev arbetslösa tack vare att flera industrier varslade anställda till förmån för maskiner. Digitaliseringen kommer troligen ha liknande konsekvenser. Men vad ska då lösningen vara?

Mitt svar på den frågan är idag kontroversiell, men jag tror på att vi måste införa medborgarlön för att fånga upp de som blir arbetslösa till följd av digitaliseringen. Visst låter väl detta rätt otänkbart? Och ja, det är otänkbart i vår nuvarande situation. Men låt oss ta en titt på vad digitaliseringen gör för produktionen. Minskar produktionen tack vare digitaliseringen?

Nej, det är faktiskt snarare det motsatta. Digitaliseringen leder till en ökad produktion. Titta bara på konkurrenskraften idag. Enligt Forbes Fortune 1000-lista så försvinner idag 70% av samtliga bolag därifrån inom en tioårsperiod. Jämfört det 1973-1983 försvann bara 35% från listan. Slutsatsen man kan draav det är att förändringen går i en så pass rask takt att företagen idag inte hänger med. Och vad beror detta på i grunden? Jo, att produktiviteten ökar. Och den kommer att fortsätta öka snabbare och snabbare med tiden. Därför kan jag säga att produktiviteten, som till 70% kommer att vara automatiserad, kommer att möjliggöra medborgarlön i framtiden. Och det är där nyckeln till lösningen på digitaliseringen och allt vad den innebär kommer att finnas i framtiden.

Lyssna gärna på Stefan Hyttfors när han talar om detta (det är riktat till näringslivet men går ändå att applicera på samhället i stort):

• Svar på tråden Hur ska samhället ställas om pga digitaliseringen?
  • Meriall

Jag tror att nya jobb kommer att skapas som ersätter de gamla. Kanske kvinnan som jobbade i hotellreceptionen börjar hyra ut sitt extrarum på bnb och får ihop tillräckligt som lön där. Jag tror att det blir mindre små företag/privatpersoner som gör saker. 

Men jag håller med dig om att medborgarlön skulle lösa många ev problem som kan uppstå och dessutom hela grejen med sjukskrivningar/aktivitetsersättning/arbetslöshetsersättning bara försvinner. Vill man vara hemma länge med barnen går det bra också. Vill man starta eget har man en helt annan säkerhet då. Plus att jag tror att det kommer att utveckla oss kulturellt som människor. Vi kommer inte vara främst arbetskraft då utan mer uppskattas för våra mänskliga egenskaper som omtanke, konst, nyfikenhet, initiativtagande etc. 

Tror att samhället skulle bli så mycket bättre med medborgarlön oavsett om vi inväntar full digitalisering eller ej. 

Svar på tråden Hur ska samhället ställas om pga digitaliseringen?