• Anonym (Saknad av kärleken/närhet)

Många komplimanger om min personlighet och utseende, men ändå finner jag inte kärleken.

Jag har varit singel sedan tonåren. Så jag har aldrig räknat det som ett ''riktigt'' förhållande egentligen. Dessutom var jag väldigt tillbakadragen som tonår, även i förhållandet.

Men den tiden är förbi, idag har jag en annan självförtroende, självkänsla, en annan typ av personlighet men ändå ungefär detsamma.

Jag har fått komplimanger av mitt utseende och personlighet. Min omgivning beskriver mig oftast en person som det är lätt att prata med, jag får komplimanger om att jag är klok m.m.

Men varför denna stora ensamhet. Jag har aldrig någonsin känt att någon tyckt om mig, mer än som vän. Jag känner ingen smak av att någon kvinna fallit ett intresse för mig och därför stor jag med stor frågetecken om varför det blir så.

Om jag anses som en bra personlighet och vacker som andra beskriver det, varför är det ingen som faller ett intresse. Många av mina kamrater menar att jag är en mycket lättsam person att prata med.

Och i själva verket är jag inte på jakt efter kärleken, så jag är inte heller desperat. Anledning till varför denna fråga dök upp, är för att jag föll för en kvinna, jag är helt tokig i henne, men efter att mina misstankar har ökat upp om att hon inte är intresserad. Så fick det mig att tänka på att jag tror att jag aldrig märkt av att någon visat ett intresse för mig, någonsin.

Jag blir fundersam om varför det blir så. Vad kan vara tokigt med mig och hur kan jag ta reda på det på bästa sätt.

Jag funderar på att kanske försöka prata med en kompis, om vad för nackdelar jag har. Men det känns så konstigt att begära ut sådant. Jag bad inte heller om mina komplimanger, de dök bara upp i olika situationer under samtal och sådant. Och det är oftast detsamma komplimanger ifrån olika vänner och andra håll.

• Svar på tråden Många komplimanger om min personlighet och utseende, men ändå finner jag inte kärleken.
  • Anonym (Boken Hemligheten)

Låna den här boken på biblioteket. Den heter Hemligheten av Egil Linge. Det är en självhjälpsbok för dem som har svårt att få varaktiga kärleksförhållanden, och den är riktigt bra:
    www.bokus.com/bok/9789127115217/hemligheten-fran-ogonkast-till-varaktig-relation/

För att göra det enkelt tar han upp olika personlighetstyper man kan vara, och han ger dessa exempel olika namn. Mats är den typ som har svårt att knyta an. Lena är den som är väldigt klängig och osäker och behöver mycket bekräftelse. 

OM du känner igen dig i boken så är mitt råd att söka terapi. Det finns också två trådar på familjeliv, helt underbara trådar som olika Mats, och Lena har startat och fångat upp andra i samma situation. Dem kan man sedan följa i deras försök att finna kärleken, och få råd genom deras hårda arbete med sig själva. 

• Anonym (signaler)

Det räcker inte med att ha en bra personlighet och snyggt yttre. Du måste sända ut signaler om att du är intresserad, befinna dig på platser där folk söker kontakt och våga vara sårbar.

Jag är kvinna, ser bra ut och har en bra personlighet men sällan till aldrig tar män initiativ till att prata med mig i syfte att flörta. Varför? För att jag inte gör de sakerna som jag räknat upp. Jag är nämligen gift och inte intresserad av såna kontaktförsök vilket syns utåt.

Du gör antagligen något liknande omedvetet för att skydda dig själv mot att bli avvisad.

• Anonym (Saknad av kärleken/närhet)
    Anonym (signaler) skrev 2017-11-24 08:42:49 följande:

Det räcker inte med att ha en bra personlighet och snyggt yttre. Du måste sända ut signaler om att du är intresserad, befinna dig på platser där folk söker kontakt och våga vara sårbar.

Jag är kvinna, ser bra ut och har en bra personlighet men sällan till aldrig tar män initiativ till att prata med mig i syfte att flörta. Varför? För att jag inte gör de sakerna som jag räknat upp. Jag är nämligen gift och inte intresserad av såna kontaktförsök vilket syns utåt.

Du gör antagligen något liknande omedvetet för att skydda dig själv mot att bli avvisad.

Hmm...

Du sa någonting intressant! Jag gör antagligen saker omedvetet, och det är nog väldigt negativt. Skulle inte alls förvåna mig, om jag lägger omedvetet någon form av ''mur'' eller något, innan jag har blivit avvisad, för rädslan av att bli avvisad eller gör bort mig. I tron om att jag inte kan bli älskad mer än som kompis, och även det har jag svårt att ibland tro om att jag är en person som man kan vara kompis med.

Jag har fått goda komplimanger av min utseende och personlighet, och utåt kanske jag anses ha god självförtroende och självkänsla.

Men inombords kan jag ha en osäkerhet känsla om jag verkligen är omtyckt. Jag går inte runt och grubblar på det, utan kan råka komma i de tankarna ibland. jag undviker inte människor, utan fortsätter hänga runt på aktiviteter m.m.

Du har antagligen en stor poäng där. Att jag möjligtvis gör någonting omedvetet, litet och kanske stora saker.

Mycket intressant!

• metoo2
    Anonym (D) skrev 2017-11-23 21:18:38 följande:
    Never mind.
    Jag tänker inte kapa ts tråd med att bemöta ditt trams.
    Jag har läst dina inlägg i många trådar och jag vet att du tappades nånstans i slutet på 40-talet.
    Men saker har ändrats sen du var ung, idag både kan och uppskattas det att kvinnor tar för sig och vi lever inte längre i gamla unkna föreställningar om hur män och kvinnor ska bete sig.
    Men det är inte värt energin att försöka övertyga dig, du är förlorad. 

En svala gör ingen sommar... Bara för att DU har en självbild av att tar för dig innebär inte det att alla andra kvinnor gör det. Särskilt inte de som är 40+ som jag är. Det mest extrema exemplet är dejting:

Gammal men fortfarande lika aktuell artikel:

www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article13109514.ab

• metoo2
    Anonym (signaler) skrev 2017-11-24 08:42:49 följande:

Du kan inte jämföra män och kvinnor rakt av. Om en kvinna skickar ut signaler att hon är tillgänglig/intresserad kommer männen försöka uppvakta henne. Om en man sänder ut samma signaler kommer han ses som desperat och ratas. Kvinnor skriver gång på gång på gång på gång på gång på gång här på forumet att män skall ha humor, vara självsäkra och trygga i sig själva. Jag har sällan hört eller läst att det skulle gälla kvinnor i samma omfattning. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Saknad av kärleken/närhet) skrev 2017-11-24 12:33:05 följande:

Hmm...

Du sa någonting intressant! Jag gör antagligen saker omedvetet, och det är nog väldigt negativt. Skulle inte alls förvåna mig, om jag lägger omedvetet någon form av ''mur'' eller något, innan jag har blivit avvisad, för rädslan av att bli avvisad eller gör bort mig. I tron om att jag inte kan bli älskad mer än som kompis, och även det har jag svårt att ibland tro om att jag är en person som man kan vara kompis med.

Jag har fått goda komplimanger av min utseende och personlighet, och utåt kanske jag anses ha god självförtroende och självkänsla.

Men inombords kan jag ha en osäkerhet känsla om jag verkligen är omtyckt. Jag går inte runt och grubblar på det, utan kan råka komma i de tankarna ibland. jag undviker inte människor, utan fortsätter hänga runt på aktiviteter m.m.

Du har antagligen en stor poäng där. Att jag möjligtvis gör någonting omedvetet, litet och kanske stora saker.

Mycket intressant!

Du avslöjar säkert din osäkerhet som läcker ut

och kvinnorna håller distans. Om inte du tror att du är bra varför skulle då någon kvinna du dejtar kunna tro det? Detta klassiska "älska dig själv först före du älskar andra"

det går på tröst genom årtiondena.

Du får helt enkelt sudda ut de gamla meningarna om att du inte vågar/ är rädd att bli sårad

Och sätta dit en ny mening som bjuder in till kärlek.

Angående ta initiativ eller inte. Du ska bara göra det som är DU. Är du en person som kan ta initiativ och komma med idéer och gillar det go for it. Är du lite mer lugn så var det, så länge du är tydlig med att du är intresserad av dejten och vill att den går framåt till en andra dejt.

När jag dejtat tänker jag att jag är världens bästa kvinna och att jag trivs med mig själv och att jag vet att andra trivs i mitt sällskap att jag tycker att jag är attraktiv som människa. Jag tänker inte så desperat "kommer det bli nåt gillar han mig kommer vi ses mer?!" Jag tar saker som de kommer och njuter av stunden istället. Och tänker mer "Vad tycker jag om honom? Gillar jag det jag såg? Vill jag se mer?" Vad han tycker om mig är ju inte mitt prio, vad jag tycker om honom är det.

"var den personen du själv hade trivts att träffa" är ett bra tips.
  • Anonym (N)
    Anonym (Saknad av kärleken/närhet) skrev 2017-11-23 20:17:57 följande:

Det känns ju som om de som jag har blivit intresserad av, har inte visat någon intresse alls. Hur känner man av person kemi, är det bara någonting man bara känner av, som vilka kamrater man tycker om och vilka ens vänner är, fast kanske i en större känsla?

Ibland så känner jag att jag kommer bra överens med någon jag gillar. Som t.ex i nuläge. Jag har haft ett intresse för någon i några veckor, men senast förra veckan började vi prata och därefter skoja lite med varandra. Det ledde till att jag började förälska mig mer och mer hos henne, och skojade började flyta på.

Men helt plötsligt började känna som om hon helt inte är intresserad, jag var ändå alltid lite osäker på den skalan. Men idag, visade hon inga former av intresse alls.

Därav skapade av denna tråd. Jag är helt tokig i någon, som jag inte alls är säker på om hon känner likadant tillbaks.

Jag brukar egentligen inte vara ´jakt efter kärleken, men nu när jag är förälskad som sagt, så blir jag självfallet nyfiken.

Har du tyckt om någon i flera veckor, som du pratat med i en vecka ( pratat som möte?) Och nu är du förälskad. Hon har inte besvarat dina känslor.

Hmm.. Nä vissa tjejer vill inte dejta eller hoppa i säng eller känner attraktion eller får känslor bara sådär, hon kanske bara ser dig som en rolig kompis? Har ni sagt rakt ut vad ni tycker om varann ?
  • Anonym (Man)
    metoo2 skrev 2017-11-28 23:43:55 följande:

Du kan inte jämföra män och kvinnor rakt av. Om en kvinna skickar ut signaler att hon är tillgänglig/intresserad kommer männen försöka uppvakta henne. Om en man sänder ut samma signaler kommer han ses som desperat och ratas. Kvinnor skriver gång på gång på gång på gång på gång på gång här på forumet att män skall ha humor, vara självsäkra och trygga i sig själva. Jag har sällan hört eller läst att det skulle gälla kvinnor i samma omfattning. 

Och för en gång skull stämmer det faktiskt det kvinnorna skriver. Dvs att de vill ha en man som är humoristisk, självsäker och trygg.

När kvinnorna däremot börjar prata snällhet och dylikt ska man sluta lyssna. Kvinnor flyr snälla män som pesten.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Man) skrev 2017-12-10 06:54:53 följande:
    Och för en gång skull stämmer det faktiskt det kvinnorna skriver. Dvs att de vill ha en man som är humoristisk, självsäker och trygg.

När kvinnorna däremot börjar prata snällhet och dylikt ska man sluta lyssna. Kvinnor flyr snälla män som pesten.
    Vilken bullshit. Det gör inte kvinnor alls. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-10 07:20:46 följande:

Vilken bullshit. Det gör inte kvinnor alls. 

Jo, det påstår kvinnor. Att du kallar mitt inlägg BS visar att du är en av alla dessa kvinnor som inte kan se rationellt på verkligheten.
  • smulpaj01
    Anonym (Man) skrev 2017-12-10 06:54:53 följande:

Helt tvärtom. Att en man är snäll är prio ETT!
  • Anonym (Man)
    smulpaj01 skrev 2017-12-10 07:41:58 följande:

Helt tvärtom. Att en man är snäll är prio ETT!

Tack för att du bevisar min tes.
Svar på tråden Många komplimanger om min personlighet och utseende, men ändå finner jag inte kärleken.