• Anonym (Förvirrad och ledsen)

Det har alltid gått och pratat med henne - Idag gick det inte alls

Jag har fallit mer och mer för en kvinna. Vi går i samma kurs, men kommer sluta om ett par veckor.

Jag har börjat prata med henne sedan förra veckan, där vi kom nära varandra och började lära känna varandra lite mer ordentligt. Och därefter har det skett lite trevliga samtal om olika saker.

Men jag är alldeles förvirrad. Plötsligt så gick det inte alls att prata med henne knappt. Hon log lite artigt och så, men vi pratade inte. Jag kände att jag kanske borde komma nära henne, men jag kunde inte hjälpa med att få känslan av att jag kommer nog vara alldeles för påflugen om jag försöker prata med henne för mycket. Så jag lät bli denna gång.

Jag vet inte om hon gjorde det mot andra i kursen, men hon tittade på mig från och till, när jag exempelvis klev in i kurs rummet, efter pausen eller så.

Men jag har ingen aning och jag är kass på att begripa mig på dessa signaler. Har hon kanske bara varit trevlig alla gånger, och jag bara inbillat mig att det har gått så bra och i själva verket tycker hon att jag är en jobbig typ som har resulterat idag att hon försökt ignorera mig. Eller hade hon bara en dålig dag, borde jag ha kanske frågat eller...Jag har ingen aning.

Jag kände mig lite förvirrad och ledsen. Något som jag borde tänka på att det ligger hos mig, eller hon kanske bara hade en dålig dag. Varför en sådan plötslig inställning från ingenstans, vad kan jag ha gjort?

Det fick mig att tänka på tidigare agerade hos kvinnor. Kanske inte kvinnor som jag inte tyckt om mer än kamratskap. Kamrater i samma...Föreningar eller något åt det håller. Som det har gått i en periodtid hur bra som helst att prata, men sedan en dag där det blir en hel annan inställning och man fattar ingenting.

Utifrån kompisars beskrivning, är jag väl talad, kunnig i olika områden, skarp sinnad, social och pratglad. Jag har fått många kommentarer om min sociala förmåga, på ett positivt sätt.

Så jag har ingen aning, vad kan jag ha gjort, eller kan det vara nödvändigtvis något som jag gjort?

Jag känner igen beteendet ifrån tidigare. Vad menas det med att man kan i en tidsperiod prata glatt, skoja m.m med en kvinnan, och för att sedan ändra sig, och det blir bara korta ords respons.

Ledsen för att jag låter så okunnig och kanske en fåntratt, men jag vill så gärna veta, för det gjorde lite ont inombords.

• Svar på tråden Det har alltid gått och pratat med henne - Idag gick det inte alls
  • Anonym (A)
    Anonym (Nja) skrev 2017-11-23 15:13:08 följande:
    Hade hon varit intresserad hade hon verkligen visat det även om hon haft en dålig dag. Tror inte hon är intresserad. Vad hat ni pratat om? Väder,skola eller familj?
    Håller med
  • Anonym (Madde)

Anklaga inte dig själv så. Du ska inte tänka att du måste ha gjort något fel, för det gjorde du säkert inte. Hon upptäckte väl att hon inte var så intresserad då. Nu håller du lite mer distans ett tag men fortsätter hälsa, och vem vet, kanske hon kommer tillbaka och inleder en ny konversation.

• Physalis

Kanske är hon inte intresserad på samma sätt som du antyder att du är. Men jag tycket inte att du ska anta att hon totalvänt i att tycka om att prata med dig, om inget har hänt som du inte nämner här.

Säg till henne att du märkt att hon verkar nere och fråga henne hur hon mår.

Om hon i worst case scenario av någon okänd anledning bestämt sig för att hon inte längre vill ha med dig att göra så tycker jag att du ska förvänta dig att hon talar om det som en normalt socialt fungerande människa.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Friendzone)

Hon kanske bara ville vara kompis och när hon insåg att du kanske ville mer så blev hon mer reserverad. Jag som kvinna råkar ut för detta ofta. Jag vill ha manliga vänner (killkompisar). Men antingen så om de är i en relation så blir deras respektive sura och om de inte är det så misstar de mitt intresse för flirt. Mycket synd tycker jag eftersom jag har mer gemensamt med karlar än kvinnor.

• Bara kompisar

Jag säger som anonym Friendzone här ovan. Hänt mig ganska många gånger att jag trivs galet bra med nån kille, men verkligen bara ser oss som polare, och börjar efter ett tag känna att vänskapen blir lite mera intensiv från killens håll. Ibland kan det vara tydligt att killen vill mer än jag, och det börjar kännas obekvämt. Om jag själv inte tänkt i de banorna över huvud taget tidigare, är det svårt att gå tillbaka och vara bekväm. Kan också oroa mig för att jag oavsiktligt ger flirtiga vibbar och drar mig undan därför, för att inte ge honom falska förhoppningar... Men ärligt, mest för att det är obekvämt att nån potentiellt vill ha ett förhållande och jag kanske ser snubben som en lillebror eller kompis typ.

Ibland är det bara så enkelt som att man inte ser på vänskapen på samma sätt. Har en kompis som tycker att jag är hennes bästa vän, men hon är liksom inte ens på min topp-10 av vänner. Då vill man ju inte uppmuntra det, när man själv inte får ut så mycket av vänskapen.

Har också hänt att jag först TROTT att nåt kanske kan "växa fram", och varit lite flirtig, men sen insett att, "näpp, false alarm, det var bara kompiskänslor jag kände trots allt". Och då blir det ju s¨klart ett ganska tvärt kast från att man är lite extra vänskaplig, till att man helt tappar intresset.  Glad

Är det en ganska ny bekantskap skulle jag aldrig känna att jag måste ta upp en sån sak, heller. Jag har i de fallen sällan ägnat det så mycket tankar att jag känner nån skyldighet att "prata om det". Det är liksom inte ett förhållande.  

Svar på tråden Det har alltid gått och pratat med henne - Idag gick det inte alls