• Tampor

Om man inte stödjer israels handlande mot palestinierna är man antisemit då

Det verkar vara vanligt bland sionister att anklaga dem som är kritiska mot sionismen och israels handlade mot palestinierna för att vara antisemiter är det rätt.

• Svar på tråden Om man inte stödjer israels handlande mot palestinierna är man antisemit då
  • Abegayle70

Vet du överhuvudtaget vad sionism är för något? Många tycks tro att det innebär att vi judar tycker att vi har en medfödd rätt att plåga araber.

have a dream for breakfast and another one for life
  • CarinaL26
    Tampor skrev 2017-11-23 13:50:28 följande:

Det verkar vara vanligt bland sionister att anklaga dem som är kritiska mot sionismen och israels handlade mot palestinierna för att vara antisemiter är det rätt.

Är det Flashback som är fin källa eller vad baserar du denna uppfattning på?
  • Ypis
    Tampor skrev 2017-11-23 13:50:28 följande:

Många judar är väldigt kritiska till Israel och dess handlingar mot Palestinierna det det påminner dem om hur Judar behandlades av nazisterna.
  • Abegayle70
    Ypis skrev 2017-11-23 19:37:01 följande:
    Många judar är väldigt kritiska till Israel och dess handlingar mot Palestinierna det det påminner dem om hur Judar behandlades av nazisterna.
    "Många judar"? Vilka då, exempel?

Hur behandlar Israel palestinier på samma sätt som nazisterna behandlade judar? Förklara?
  • absalon

Begreppet "antisemitism" är olyckligt. Såväl judar som araber var ursprungligen semitiska folkslag.
    Idag är det föga meningsfullt att tala om en särskild "judisk ras". Judendomen är en religion och många är judar genom ingiften och konverteringar, sk proselyter.
    Att kalla en sekulariserad jude för "jude" är lika lite meningsfullt, som att kalla en sekulariserad katolik för katolik.
    Enligt judisk tradition kan visserligen var och en, som är född av en judisk moder räknas som jude/judinna. Det avgörande är naturligtvis om vederbörande själv identifierar sig som jude.
    Antisemit är den, som hetsar mot judar oavsett om dessa själva identifierar sig som judar eller ej. Antisemitismen är en sällsynt irrationell lära - eller snarare kombination av dunkel raslära  och konspirationsteorti.
    Självklart kan man kritisera olustiga moment i staten Israels in- och utrikespolitik utan att vara antisemit.
    På motsvarande sätt kan man kritisera palestinsk politik och islamistisk terrorism utan att vara islamofob,Cool

• Abegayle70
    absalon skrev 2017-11-24 22:15:35 följande:

Att kalla en sekulariserad jude för "jude" är lika lite meningsfullt, som att kalla en sekulariserad katolik för katolik.

Jag är sekulariserad judinna, kan jag inte kalla mig det då? Eller hur menar du?
  • CarinaL26
    Abegayle70 skrev 2017-11-26 19:48:21 följande:

Jag är sekulariserad judinna, kan jag inte kalla mig det då? Eller hur menar du?

Dito! Gäller mig med!
  • absalon
    CarinaL26 skrev 2017-11-26 19:51:09 följande:
    Dito! Gäller mig med!
    Dito! Gäller mig med!
    Visst kan du det, om du själv vill. Precis som ingen kan hindra en sekulariserad katolik från att identifiera sig själv katolik eller kristen därest hen så önskar.
    Vi talar om kulturtraditioner - inte om en "judisk ras", som nazisterna gjorde. På samma sätt är det naturligtvis  befängt att tala om en katolsk ras eller en muslimsk ras.Cool

• Abegayle70
    absalon skrev 2017-11-27 00:21:36 följande:
    Dito! Gäller mig med!
    Visst kan du det, om du själv vill. Precis som ingen kan hindra en sekulariserad katolik från att identifiera sig själv katolik eller kristen därest hen så önskar.
    Vi talar om kulturtraditioner - inte om en "judisk ras", som nazisterna gjorde. På samma sätt är det naturligtvis  befängt att tala om en katolsk ras eller en muslimsk ras.Cool

Judar är en folkgrupp, på samma sätt som t.ex. samer. Du ifrågasätter knappast samisk tillhörighet på grundval om personen bekänner sig till den samiska religionen?
  • absalon

Samerna brukar traditionellt räknas som en genetisk folkgrupp. Men hur mycket samer är sameättlingar, som studerat vid universitet, aldrigt ägt renar, bor i Stockholm, saknar kontakt med samesamfundet samt har helt ordinära jobb?
    Ja, hen kan naturligtvis identifiera sig som same, om hen så önskar. Men hur meningsfullt är detta i längden efter några generationer? Ungefär lika meningsfullt, som när någon idag identifierar sig som "adel"?Cool

• absalon
    absalon skrev 2017-11-28 15:22:40 följande:

Samerna brukar traditionellt räknas som en genetisk folkgrupp. Men hur mycket samer är sameättlingar, som studerat vid universitet, aldrigt ägt renar, bor i Stockholm, saknar kontakt med samesamfundet samt har helt ordinära jobb?
    Ja, hen kan naturligtvis identifiera sig som same, om hen så önskar. Men hur meningsfullt är detta i längden efter några generationer? Ungefär lika meningsfullt, som när någon idag identifierar sig som "adel"?Cool

Svar på tråden Om man inte stödjer israels handlande mot palestinierna är man antisemit då