• Anonym (TS)

Hjälp oss välja hundras (barnfamilj)

Lägger tråden här i känsliga rummet för jag vill kunna vara anonym.

Vi funderar över vilken hundras som skulle passa vår familj. Stor hundvana och vi har haft bland annat schäfer förut. Men vill gärna höra vilka raser ni tycker verkar passa oss bäst efter att jag beskrivit vårt liv, och det vi kan erbjuda en hund.

Vi har stor hundvana och i vår familj har vi haft bland annat schäfer tidigare. Dock känner vi nu att en brukshund inte passar våra liv dom kommande åren.

Vi vill ha en hund som passar i en småbarnsfamilj.

Vi bor i hus med relativt stor trädgård men planerar att flytta ut till landet i framtiden.

Hunden ska klara av att tillbringa tid ute i kyla, vill inte ha en hund som fryser lätt.

Hunden får gärna vakta och med det menar jag att den larmar om någon kommer.

Vi vill ha en stor hund, minst i schäfer storlek.

Hunden kommer bli aktiverad men inte i nivå med vad en brukshund kräver, därför vi inte vill ha brukshund.

Vilken hundras tror ni passar bäst till vår livsstil?

• Svar på tråden Hjälp oss välja hundras (barnfamilj)
  • Aniiee
    Alessia skrev 2017-11-24 18:43:48 följande:

Ett par inlägg har eurasier på förslag och jag instämmer. Det är en familjehund, lugn och sansad, utan de krav på specifik träning som bruksraser och raser med jaktintresse ofta kräver för att må bra.

Jag har i grannskapet en barnfamilj som har just en eurasierhane. Den får motion förstås, promenader med matte och barnvagn och joggingturer med husse. Har gått på lydnadskurs som valp och tonåring tillsammans med min yngsta hund. Husse och hund har flera gånger varit med och viltspårat  med mig och mina hundar och det var superroligt. Men det är alldeles uppenbart att eurasiern inte behöver samma dagliga mentala träning och motionsmängd som mina två retrievrar, flat och labbe. Det är en lugnare hund, vilket retrieverraserna INTE är. De är livliga, rätt krävande hundar om de är som de ska vara. Missförstås ofta som soffliggare och nyblivna ägare till en retriever tror ofta att deras unga hund är galen och söker hjälp eller omplacerar. Men det är så de är. Lugnar sig något med åren, men den bubblande entusiasmen och verksamhetslusten finns alltid där. 
    Så kolla upp eurasiern, stilig, värdig, familjekär vovve.

Fast sällskapsavlade labbar är skitlata, de också. Bruksavlade är det mer fart i, dock.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • micromat

Jag tror på bullmastiff, har själv varit inne på en sån. Det är bland de minsta mastiffern men ligger runt 50kg. Den vill gärna bara vara med överallt, vaktar men är inte så skarp. Tyvärr finns det vissa hälsoproblem men det kan du gå in på deras rasklubb att läsa om, dom jobbar aktivt för det.

Jag tycker att det verkar vara helgoa hundar, som påminner om boxer, fast bullmastiffen växer upp och det gör inte boxern..

• DeathByPickles
    micromat skrev 2017-11-24 19:58:20 följande:

Jag tror på bullmastiff, har själv varit inne på en sån. Det är bland de minsta mastiffern men ligger runt 50kg. Den vill gärna bara vara med överallt, vaktar men är inte så skarp. Tyvärr finns det vissa hälsoproblem men det kan du gå in på deras rasklubb att läsa om, dom jobbar aktivt för det.

Jag tycker att det verkar vara helgoa hundar, som påminner om boxer, fast bullmastiffen växer upp och det gör inte boxern..

En bullmastiff kan väl å andra sidan inte beskrivas som köldtålig? Till och med täckad skulle jag vilja säga att en hund med sådan tunn päls kan ha svårt att vistas ute längre stunder under vintern, om den inte knatar på och rör på sig.  
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (TS)

Vad tror ni om grosser schweizer sennenhund?

• Jemp

Eurasier låter som ett bra alternativ. De är mer tystlåtna än andra spetsar. Vet inte om de är så vaktiga dock. Mer ointresserade av främlingar.

Labbe kan vara för krävande utifrån det du beskriver.

BC och husky är ju raka motsatsen till det TS efterfrågar. Några av de mest krävande raserna som finns.

Övriga förslag såsom de större raserna funkar nog fint aktivitetsmässigt men har en del problem med hälsan som skulle få mig att välja bort flera av dem.

• Anonym (TS)

Det är väldigt roligt att läsa förslagen ni ger för det var verkligen inte dom förslagen jag trodde skulle inkomma . Jag kanske inte varit tillräckligt tydlig, men jag är intresserad av stora hundar och lugna hundar. Med stora så menar jag minst 65 cm i manken och minst 50 kg . Spetsraser känns inte superlockande även om det är fina hundar

• Alessia
    Aniiee skrev 2017-11-24 19:19:15 följande:
    Fast sällskapsavlade labbar är skitlata, de också. Bruksavlade är det mer fart i, dock.
    Det håller jag inte med om ett enda dugg!

Jag har till dags dato haft tolv labradorer, den tolfte ligger just nu tillsammans med sin "bror" flatten och trynar under mitt skrivbord efter en härlig eftermiddag på landet.

Jag köper inte  jaktlabbar. De är otypiska till exteriören och många är inte särskilt trevliga heller. Aveln har gått lite snett där i jakten (ha ha ) på jaktlighet.

Vad du menar med sällskapsavlade labbar vet jag inte riktigt. Du kanske menar den labradortyp som föds upp för att leva upp till den exteriöra och mentala  beskrivningen av rasen. En labrador som inte får mental stimulans och tillräckligt med utmaningar(de behöver mycket av den varan) och inte heller tillräckligt med motion (mycket av den varan också), blir så klart insnöad i hjärnan, ger upp  och drar sig inom sig själv. "Skitlat" som du skriver. Knappast deras fel! Det gäller hundar av alla hundraser där vi inte utnyttjar hundens potential. Samma gäller för människor - de skitlata gör inget annat än möjligen flippar på mobilskärmen.

Alla mina tolv labbar har varit - och är - livliga, arbetsvilliga, leklystna upp i mycket hög ålder.
  • micromat
    DeathByPickles skrev 2017-11-24 20:14:04 följande:

En bullmastiff kan väl å andra sidan inte beskrivas som köldtålig? Till och med täckad skulle jag vilja säga att en hund med sådan tunn päls kan ha svårt att vistas ute längre stunder under vintern, om den inte knatar på och rör på sig.  

Hyftast tåliga kan det var. Men det om jag ser till min ras som är lite lik - boxern. Dessutom finns det supermycket olika täcken man kan köpa.

Annars finns leonbergn new fouland, saknt bernhard
  • Alessia
    Anonym (TS) skrev 2017-11-24 20:26:19 följande:

Vad tror ni om grosser schweizer sennenhund?

Stora problem med höftleder och artroser hos sennenhundarna.
    Välj i så fall uppfödare med god statistik avseende HD/ED i redovisade avelsdjur och tidigare kullar. Vet inte ens om det finns svensk uppfödare av grosser schweizer. Berner finns det ju - men som sagt välj noga.

Leonberger är en riktigt  stor hund med god känsla för sin familj och där har nog uppfödarna under senare år skaffat något bättre koll på sitt avelsmaterial. Rätt uppfostrade är det trevliga hundar, men knappast en nybörjarhund.
  • Anonym (Beardis)

Bearded collie. Fluffigt håriga, så goa och världens bästa familjehund! Våran vill ligga ute hela vintrarna, de älskar han ????

• FruDD

Hej. Vi har båda en fralla och en chihuahua tillsammans med vår 1,5 åring. Funkar superbra med båda. Kan starkt rekommendera fralla speciellt.

• Aniiee
    FruDD skrev 2017-11-24 21:10:55 följande:

Hej. Vi har båda en fralla och en chihuahua tillsammans med vår 1,5 åring. Funkar superbra med båda. Kan starkt rekommendera fralla speciellt.

ts vill ju ha en hund som väger minst 50 kg. Varken en fralla eller en chihuahua väger ens en 10-del av det =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • FruDD
    Aniiee skrev 2017-11-24 21:15:17 följande:

ts vill ju ha en hund som väger minst 50 kg. Varken en fralla eller en chihuahua väger ens en 10-del av det =P

Ja det har du helt rätt i. :) Läste lite väl snabbt.;)
  • Anonym (Lila)

Jag skulle rekommendera eurasier!

De är inga vakthundar direkt, men otroligt observanta.

Vi har en ettårig tik, och hon är otroligt barnvänlig, älskar familjen över allt annat, men är även väldigt vänlig mot de utanför familjen, men hon blir inte överväldigad och kastar sig över dem precis.. Hon är snäll och glad och låter sig klappas, men håller distansen.

Hon älskar att vara utomhus, men är inte krävande.

Med observant menar jag att hon reagerar direkt om någon kommer in på tomten, även om hon är inomhus och sover för tillfället.

Hon har koll på allt och alla!

Vi hade en pyrenéerhund tidigare, de är också härliga, men mycket självständiga! Var svårt att få honom lydig, han ville gärna bestämma själv!

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2017-11-24 20:41:27 följande:

Det är väldigt roligt att läsa förslagen ni ger för det var verkligen inte dom förslagen jag trodde skulle inkomma . Jag kanske inte varit tillräckligt tydlig, men jag är intresserad av stora hundar och lugna hundar. Med stora så menar jag minst 65 cm i manken och minst 50 kg . Spetsraser känns inte superlockande även om det är fina hundar

I den storleken är väl alla raser sällskapshundar? Utifrån vad jag kommer på nu i alla fall. Minuset är ju hälsan som sagt.
  • Alessia
    Jemp skrev 2017-11-25 12:00:04 följande:
    I den storleken är väl alla raser sällskapshundar? Utifrån vad jag kommer på nu i alla fall. Minuset är ju hälsan som sagt.
    Nja det finns t ex ovtjarka av lite olika varianter. En arbetande kaukasisk herdehund med starka vaktinstinkter och med vikt upp till 80-90 kg för hanar. Skulle inte vilja kalla den en sällskapshund direkt.Faktiskt inte helt ovanlig som vakthund i de delar av landet som är svårt plågade av inbrott och boskapsstölder. Snälla mot familjemedlemmar och sådana som familjen godkänt som besökare men direkt avskräckande mot personer med onda avsikter.

Jag har klappat och kliat en jättestor ovtjarka (husse var med) och fått en vänlig puss, men jag skulle inte vilja möta den om jag tänkt mig att bryta mig in för ta några skogsredskap, för den attackerar direkt utan varning enligt husse...
  • Jemp
    Alessia skrev 2017-11-25 13:33:07 följande:

Nja det finns t ex ovtjarka av lite olika varianter. En arbetande kaukasisk herdehund med starka vaktinstinkter och med vikt upp till 80-90 kg för hanar. Skulle inte vilja kalla den en sällskapshund direkt.Faktiskt inte helt ovanlig som vakthund i de delar av landet som är svårt plågade av inbrott och boskapsstölder. Snälla mot familjemedlemmar och sådana som familjen godkänt som besökare men direkt avskräckande mot personer med onda avsikter.

Jag har klappat och kliat en jättestor ovtjarka (husse var med) och fått en vänlig puss, men jag skulle inte vilja möta den om jag tänkt mig att bryta mig in för ta några skogsredskap, för den attackerar direkt utan varning enligt husse...

Det har du rätt i, de skulle jag inte rekommendera.
Svar på tråden Hjälp oss välja hundras (barnfamilj)