• ungkvinna1

Huggande valp! hjälp!

Hej.
    Jag har en 9v. valp hemma som är helt galen. Jag är medveten om att valpar biter/nafsas, men är det normalt att valpen gör utfall? Följande scenarion kan inträffa under dagen.

Scenario 1. Ligger i sängen, valpen attackerar och "tok-hugger", dvs sätter fast tänderna i armen och morrar. Löser det genom att ta bort valpen och ge leksak, därefter beröm. Ibland tar jag fram en godis för att bryta beteendet. Godis är det som funkar bäst men trots det gör han samma sak någon minut senare..

Scenario 2. Tar på halsband, valpen vänder på huvudet och biter allt vad den kan för att få tag i handen och biter hårt. Löser det genom att hämta en godis, bryta beteendet och lugnt ta på halsbandet. Har inga problem när jag lyfter honom men kan ibland även där få "utfall" där han biter i handen etc.

Jag tror att valpen har svårt att varva ner men jag vet inte hur jag ska lösa det då han är väldigt uppspelt och vad jag uppfattar som arg. I övrigt är han mysig, när vi går i djuraffärer/butiker kommer folk fram och är väldigt vänlig. Vet inte om det är värt att påpeka men han har inget vakt i sig, det är inga problem alls att jag lugnt tar någon leksak ifrån honom eller om jag ska ta ut ett föremål ur hans mun. I de flesta fall upplever jag inte honom som arg öht utan beteendet uppkommer hemma. Någon som har erfarenhet av en "arg" valp???

• Svar på tråden Huggande valp! hjälp!
  • Anonym (maira)

Om det är något som oroar dig så tycker jag absolut att du ska ta hjälp av en hundtränare av något slag. Du är säkert duktig med hundar, men hundtränarna har träffat så många hundar av så många olika slag och de brukar behålla ett slags lugn och en objektivitet i sådana stunder där man som ägare istället kan bli lite nervös och läsa in en massa saker av ren oro. Det är mycket möjligt att din valp bara vill leka och leker hårt, och det kan bli fel om man missuppfattar signalerna (t.ex. tolkar glädje och lekfullhet som ilska och blir nervös/irriterad när hunden är glad - vilket kan göra att hunden efter en tid inte riktigt vet om den ens får bli glad, om du förstår hur jag menar?) 

Jag har en hund som när jag fick honom hade ett helt annat språk än alla andra hundar jag träffat tidigare, och jag misstolkade en hel massa saker (har jag förstått i efterhand). Jag tolkade både ängslighet och lekfullhet som just aggression, och jag blev nervös och stel istället för att vara en trygg och glad hundförare. Det tog lite tid för mig att komma till rätta med det sedan och jag önskar att jag hade tagit hjälp utifrån direkt.

• Anonym (Tid)
    ungkvinna1 skrev 2017-11-21 23:29:17 följande:

Hej och tack för ett bra svar.

Som du säger har han bara bott här en vecka. Jag ska fortsätta att öva kontakt med honom, mysa och leka. Kommer även att boka in en valpkurs.

Tycker bara det är obehagligt att han "hugger" och det har jag inte stött på tidigare och jag har missuppfattat det som aggressivitet. Kommer absolut inte bestraffa honom eller smälla till honom vilket andra har indikerat, i min mening går ledarskap ut på att bilda ett förtroende till varandra och detta sker i första hand inte genom bestraffning. Ska tänka på att en vecka är väldigt kort tid.

Mvh

Tack snälla du. :) Det finns en viktig sak som du ska tänka på förutom att låta busen få landa och bli trygg i sin nya flock. Det är att du måste tänka ut vilka regler som du vill att hunden ska följa, utan undantag. Det är lätt att släppa på tyglarna när valpen är liten och söt men man måste hela tiden komma ihåg att fundera på om man kommer att vilja att hunden gör den saken /har det beteendet hela livet. Det är toppen att du har anmält dig till kurs. Det kommer att gå bra för er. När hunden är trygg med dig kan du börja utmana honom med att tex sitta på stan och bara se människor och hundar passera. Eller att testa gå på klinkergolv, galler (som ofta finns utanför trappor i trapphus ), sitta och titta på bilar som kör mm. Helt enkelt vänja valpen med verkliga livet. Ta det väldigt lugnt och steg för steg så kommer det att bli bra. Grattis till din nya bästa vän!
  • Anonym (Wille)

Det jag tänkte när jag läste var två saker, att valpen tycker att det kliar i munnen när tänderna håller på växa, att valpen blir överstimulerad och börjar bita i dig,

Han behöver tugga på något. Någon bra leksak han tokälskar.

Och är han överstimulerad så ge han ingen mer energi. Inget mer godis. Ha lugna rörelser. Lugn röst. Säg försiktigt nej och separera dig från honom alternativt omfamna han om det lugnar honom

• viseversa

Om du ger honom godis när han bits så belönar du det beteendet. Han lär sig att bita är lika med godis. Du ser det som att du bryter beteendet men för honom får han belöning för sitt bitande. Samma med leksak. Han ska inte belönas med något gott eller roligt när han bits. Säg nej och lyft bort honom varje gång. Ingen leksak och ingen godis. Det ska han få när han verkligen gör något bra.

• ungkvinna1
    Anonym (Wille) skrev 2017-11-22 02:17:44 följande:

Det jag tänkte när jag läste var två saker, att valpen tycker att det kliar i munnen när tänderna håller på växa, att valpen blir överstimulerad och börjar bita i dig,

Han behöver tugga på något. Någon bra leksak han tokälskar.

Och är han överstimulerad så ge han ingen mer energi. Inget mer godis. Ha lugna rörelser. Lugn röst. Säg försiktigt nej och separera dig från honom alternativt omfamna han om det lugnar honom

Ja jag tror att det är en kombination av att han är överstimulerad och att det kliar i tänderna. Faktum är att jag tycker att det har blivit bättre med bitandet nu på några dagar.

När han tokbiter har jag testat att lugnt hålla honom och klia honom lite på magen. Då blir han ännu mer exalterad, vänder sig om och hugger efter armarna. När han är lugn har han inga problem att bli hanterad, då kollar jag igenom tassar, öron osv. Jag vill verkligen bli bättre på att hantera honom och lugna ner honom men det känns som att han blir ännu mer exalterad då.
  • Aniiee
    ungkvinna1 skrev 2017-11-22 23:17:43 följande:
    Ja jag tror att det är en kombination av att han är överstimulerad och att det kliar i tänderna. Faktum är att jag tycker att det har blivit bättre med bitandet nu på några dagar.

När han tokbiter har jag testat att lugnt hålla honom och klia honom lite på magen. Då blir han ännu mer exalterad, vänder sig om och hugger efter armarna. När han är lugn har han inga problem att bli hanterad, då kollar jag igenom tassar, öron osv. Jag vill verkligen bli bättre på att hantera honom och lugna ner honom men det känns som att han blir ännu mer exalterad då.
    Sluta stimulera honom om han blir alldeles för uppjagad. Att hålla och klia på magen är också stimulans och han gör ju tvärt emot vad du vill. Ignorera honom istället när han blir för till sig.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • ungkvinna1
    Anonym (maira) skrev 2017-11-22 01:33:49 följande:

Om det är något som oroar dig så tycker jag absolut att du ska ta hjälp av en hundtränare av något slag. Du är säkert duktig med hundar, men hundtränarna har träffat så många hundar av så många olika slag och de brukar behålla ett slags lugn och en objektivitet i sådana stunder där man som ägare istället kan bli lite nervös och läsa in en massa saker av ren oro. Det är mycket möjligt att din valp bara vill leka och leker hårt, och det kan bli fel om man missuppfattar signalerna (t.ex. tolkar glädje och lekfullhet som ilska och blir nervös/irriterad när hunden är glad - vilket kan göra att hunden efter en tid inte riktigt vet om den ens får bli glad, om du förstår hur jag menar?) 

Jag har en hund som när jag fick honom hade ett helt annat språk än alla andra hundar jag träffat tidigare, och jag misstolkade en hel massa saker (har jag förstått i efterhand). Jag tolkade både ängslighet och lekfullhet som just aggression, och jag blev nervös och stel istället för att vara en trygg och glad hundförare. Det tog lite tid för mig att komma till rätta med det sedan och jag önskar att jag hade tagit hjälp utifrån direkt.

Hej, tack så mycket för ditt svar!
    Som du säger så tror jag att det är möjligt att jag tyvärr reagerar "fel" på hans signaler. Dessutom har jag fått dålig självkänsla då han inte vill varva ner/lugna ner hos mig, det känns helt enkelt som att han inte litar på mig tillräckligt. Har förberett mig i flera månader inför detta och uppdaterat mina kunskaper inom valp/unghund, därför känns det väldigt tråkigt detta.. Det känns tyvärr som att majoriteten av alla valpägare utan problem kan få sin valp att varva ner och bli hanterad.
  • Aniiee
    ungkvinna1 skrev 2017-11-22 23:24:15 följande:
    Hej, tack så mycket för ditt svar!
    Som du säger så tror jag att det är möjligt att jag tyvärr reagerar "fel" på hans signaler. Dessutom har jag fått dålig självkänsla då han inte vill varva ner/lugna ner hos mig, det känns helt enkelt som att han inte litar på mig tillräckligt. Har förberett mig i flera månader inför detta och uppdaterat mina kunskaper inom valp/unghund, därför känns det väldigt tråkigt detta.. Det känns tyvärr som att majoriteten av alla valpägare utan problem kan få sin valp att varva ner och bli hanterad.
    Du har för bråttom. Slappna av. Ta det lugnt. Klart valpen inte litar på dig, han känner inte dig. Ni har bara varit bekanta i en vecka.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • DeathByPickles

Alla hundägare kan absolut inte få sin valp att varva ned "utan problem", så släpp din prestationsångest!  Solig Morrandet och huggandet är med största sannolikhet inte heller aggressivitet, utan du har fått en valp på halsen som är verbal och kanske lite av en handfull.. vilket är något jag också upplevt hos spetsar/primala raser. 

Här trodde man att man hade en handfull med terriers, men det går inte ens att jämföra! 

Prata med uppfödaren tycker jag, och andra människor med samma ras. Hitta stöd och fortsätt som du börjat! Just byteshandel och avledning är jätteviktigt och jättebra, men också passivitet som någon nämnt. Våga ignorera valpen när det blir för mycket stök. 
    Ni känner inte varandra ännu. Ge det tid, det behöver inte (kan inte!) vara perfekt från första början. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • ungkvinna1
    DeathByPickles skrev 2017-11-22 23:36:10 följande:

Alla hundägare kan absolut inte få sin valp att varva ned "utan problem", så släpp din prestationsångest!  Solig Morrandet och huggandet är med största sannolikhet inte heller aggressivitet, utan du har fått en valp på halsen som är verbal och kanske lite av en handfull.. vilket är något jag också upplevt hos spetsar/primala raser. 

Här trodde man att man hade en handfull med terriers, men det går inte ens att jämföra! 

Prata med uppfödaren tycker jag, och andra människor med samma ras. Hitta stöd och fortsätt som du börjat! Just byteshandel och avledning är jätteviktigt och jättebra, men också passivitet som någon nämnt. Våga ignorera valpen när det blir för mycket stök. 
    Ni känner inte varandra ännu. Ge det tid, det behöver inte (kan inte!) vara perfekt från första början. 

Hm okej, då kanske det är så att spetsar generellt är mer pratiga!
    För övrigt tycker jag att vi har fin kontakt annars, en övning vi brukar göra är vid lek, när han tappar/förlorar leksaken kollar han mig fint i ögonen, sätter sig ner och i den stunden kastar jag iväg leksaken.Solig

Något jag tänkt på är att några i min bekantskapskrets menar att jag måste ta iväg hunden till stan eftersom att han riskerar att bli "konstig" annars. Jag menar på att jag avvaktar med den typen av miljöträning då jag främst vill bygga en fin relation mellan mig och valp, innan vi tillsammans utforskar lite stökigare miljöer. Är det fel tänkt?
  • DeathByPickles
    ungkvinna1 skrev 2017-11-22 23:51:54 följande:
    Hm okej, då kanske det är så att spetsar generellt är mer pratiga!
    För övrigt tycker jag att vi har fin kontakt annars, en övning vi brukar göra är vid lek, när han tappar/förlorar leksaken kollar han mig fint i ögonen, sätter sig ner och i den stunden kastar jag iväg leksaken.Solig

Något jag tänkt på är att några i min bekantskapskrets menar att jag måste ta iväg hunden till stan eftersom att han riskerar att bli "konstig" annars. Jag menar på att jag avvaktar med den typen av miljöträning då jag främst vill bygga en fin relation mellan mig och valp, innan vi tillsammans utforskar lite stökigare miljöer. Är det fel tänkt?

Valpen är bara nio veckor, jisses. Tala om för dina kamrater att det är tillräckligt stimulerande för en valp som just lämnat sin familj, attt lära känna sin nya.  Den har dessutom inte fått alla sina vaccinationer, och rekommenderas därför ta det lite varligt med möten med främmande hundar och främmande miljöer. 

Som sagt, när du blir fundersam tycker jag att du ska skicka ett mess eller mail till uppfödaren. Jag är säker på att människan mer än gärna ger dig stöd! Om inte - vänd dig till rasgruppen. =) 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • ungkvinna1
    DeathByPickles skrev 2017-11-23 00:15:26 följande:

Valpen är bara nio veckor, jisses. Tala om för dina kamrater att det är tillräckligt stimulerande för en valp som just lämnat sin familj, attt lära känna sin nya.  Den har dessutom inte fått alla sina vaccinationer, och rekommenderas därför ta det lite varligt med möten med främmande hundar och främmande miljöer. 

Som sagt, när du blir fundersam tycker jag att du ska skicka ett mess eller mail till uppfödaren. Jag är säker på att människan mer än gärna ger dig stöd! Om inte - vänd dig till rasgruppen. =) 

Ja okej, då ska jag fortsätta följa min magkänsla samt tidigare erfarenheter av hund. Skönt att någon annan kunde bekräfta det.

Jag har kontaktat uppfödaren och hen är väldigt tillmötesgående, känns bra att ha den kontakten med uppfödaren! :)
  • Anonym (Babbab)

Sen är inte så små valpar arga.. Antingen är det lek eller så osäkerhet men tror på det första. För oss hjälpte att gny till när det blev för hårda bett och att bara gå därifrån, vända ryggen till. Men ja... Det var en låång period men till slut gick det över minns att jag läste på internet och tänkte att nä detta är värre nånting är fel och trodde att det aldrig skulle gå över men det gjorde det till slut.. Så valpar är så nu saknar jag den perioden lite!

• ungkvinna1
    Anonym (Babbab) skrev 2017-11-23 00:38:37 följande:

Sen är inte så små valpar arga.. Antingen är det lek eller så osäkerhet men tror på det första. För oss hjälpte att gny till när det blev för hårda bett och att bara gå därifrån, vända ryggen till. Men ja... Det var en låång period men till slut gick det över minns att jag läste på internet och tänkte att nä detta är värre nånting är fel och trodde att det aldrig skulle gå över men det gjorde det till slut.. Så valpar är så nu saknar jag den perioden lite!

Jag har testat att pipa till och  vända ryggen till när han bitit alltför hårt vilket funkar tillfälligt. Ja alltså det som känns onormalt är när han "anfaller" / tokhugger. När vi leker kan han bita i armen och då avslutas leken, skillnaden är då att jag är förberedd. Detta valpbeteendet är jag medveten sedan tidigare, det som förekommer nu är att han attackerar och verkligen hugger.. Förhoppningsvis är det något normalt och övergående, det får tiden utvisa :) Tack för svar
Svar på tråden Huggande valp! hjälp!