• Mariaedd

Får man åka utomlands under sjukskrivning?

Hej,

Jag är sjukskriven för diverse fysiska problem jag har fått i samband med min graviditet. De senaste 3 månaderna har jag knappt gått utanför dörren vilket har gjort mig väldigt deppig, på gränsen till deprimerad. Min sambo vill att vi åker utomlands, han tror att det kommer göra mig gott med en avslappnande semester. Läkare samt FK har gett ok, nu är jag bara orolig för min arbetsgivare. Har de rätt att neka mig att åka utomlands under min sjukskrivning? Och om jag åker ändå kan de avskeda mig?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Får man åka utomlands under sjukskrivning?
  • Anonym (P)

Du har fysiska problem så du klarar inte av att gå utanför dörren, men resa klarar du?

• Anonym (A)

Om läkare och FK godkänt resan får du åka utomlands. Finns egentligen inget krav på att ens meddela din arbetsgivare. Dock kan det kanske vara batter att informera dem om det finns risk att de får veta det på annat hall och tror att du åkt utan FKs godkännande.

Sol, ljus och värme eller miljöombyte kan vara bra för rehabiliteringen i en del fall.

Finns det ökad chans att Ts blir frisk snabbare så förkortar ju resan förhoppningsvis sjukskrivningen.

• Mariaedd

Jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag kan gå utanför dörren! Men jag har i princip inget liv förutom mitt jobb... ibland tvingar jag ut mig själv på promenader och ibland försöker min sambo umgås med mig men helst av allt vill jag åka till jobbet. Jag har inga vänner. Jag försökte jobba deltid men pga mina besvär blev jag oftast hemskickad av min chef och när jag började gå ner i vikt istället för upp så sjukskrev min läkare mig trots att jag ville jobba. Vill ju såklart inte heller riskera att något händer med bebisen.

• Mariaedd
    Anonym (A) skrev 2017-11-21 01:21:53 följande:

Om läkare och FK godkänt resan får du åka utomlands. Finns egentligen inget krav på att ens meddela din arbetsgivare. Dock kan det kanske vara batter att informera dem om det finns risk att de får veta det på annat hall och tror att du åkt utan FKs godkännande.

Sol, ljus och värme eller miljöombyte kan vara bra för rehabiliteringen i en del fall.

Finns det ökad chans att Ts blir frisk snabbare så förkortar ju resan förhoppningsvis sjukskrivningen.

Jag vill absolut informera de. Vill bara vara säker på att de enligt lag inte har rätt att avskeda mig. Jag vet att de inte kommer bli särskilt glada över att jag åker iväg. Och jag som redan har ångest (är inte sjukskriven pga det) blir jätte stressad av att ta denna konflikt. Vet en kollega som fick problem bara för att hon hade setts ute på Ica när hon var sjukanmäld. "När man är sjuk ska man va hemma" hade cheferna sagt...
  • Anonym (Men...?)

Varför i helafriden skulle arbetsgivaren ha något emot det? Om det kan få dig att må bättre och läkaren anser att det vore bra? Och nej, avskeda dig kan de inte göra hursomhelst. Vi har lagar mot sådant i Sverige.

• Glinda från Oz

Jag tycker inte du ska berätta något för arbetsgivaren, det finns ingen orsak till det alls särskilt inte om du tror att din chef inte kommer att gilla det. Det är dumt att skapa en massa drama i onödan.

• Anonym (Ellen)

De har inget att säga om detta och du kan absolut inte bli avskedad. Det är din läkare och FK som avgör, säger de ok så åk!

• LaFontaine

Så länge resan inte påverkar ditt mående och tillfrisknande negativt, samt att resan sker till ett EU/ESS-land eller Schweiz, behöver du inte ens ansöka hos FK för att få resa. Din arbetsgivare har ingenting med det hela att göra. 

Svar på tråden Får man åka utomlands under sjukskrivning?