• Ewald01

Skulle du vilja ha hjälp av privatpersoner efter en olycka?

Hej!

Jag kan inte låta bli och är nyfiken.

Skulle ni vilja ha att någon annan om ni är medvetslösa? Skulle ni vilja ha att den tar hand om era barn? 

Tänk på att utlänska bilister ofta har läst kurser utomlands och att det de har lärt sig inte måste täka sig med rekommendationerna som det finns i Sverige.

Skulle ni även stämma en person som "gjorde fel"?

Tänk även på att kvaliteten på hjälpen ni får ALLTID kommer att variera mycket kraftigt beroende på kunskapen som individuer har. Vissa kan ha glömt det de lärde sig i kurserna eller minnas fel osv.

Ingen lätt fråga och jag vet. Jag vet inte vad jag skulle svara.

Samtidigt så kan den som är påläst ha funderingar om hen överhuvudtaget kan hjälpa till om t.ex. rekommendationer och juridiska förutsättningar är oklara.

Men nu får ni svara och diskutera. Jag håller mig i backgrunden. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du vilja ha hjälp av privatpersoner efter en olycka?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-01 21:54:52 följande:

Därför kan nyfikna titta på denna utbildningsvideo 

Återkommer när du kan något.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-01 21:54:52 följande:

Därför kan nyfikna titta på denna utbildningsvideo 

Varför?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-01 23:20:41 följande:
    Varför?
    Medicin är ett intressant område. Det är också roligt att kunna hjälpa någon!

Men jag skulle aldrig kunna operera någon - därför har jag inte studerat medicin... 

Har nyligen även sett en film om ljusintubation. En läkare presenterade denna metod i ett medicinforum, men tror inte att denna metod används i Europa - så har jag förstått det.
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-01 23:20:41 följande:
    Varför?
    Trachlight intubation .... kallades metoden för. Denna som jag beskrev förut (inte filmen). Tror den är ganska okänd, men används i vissa fall t.ex. vid hjärtecentrum Lahr i Tyskland.
  • Ewald01

Man hittar nästan ingan läkardokumentärer på svenska. Där t.ex. TV:n är med när de kör utryckningar på riktigt osv. 

Finns även få professionella utbildningsfilmer på svenska osv. .... 

• Ewald01

Så kan det gå efter en bilolycka.

En 66-årig man dog på grund av frysskador i natt. Han råkade ut för en singelolycka och ingen hittade honom.

steiermark.orf.at/news/stories/2881784/

En 5-åring tog sig ut via fönstret ur en förstörd bil och larmade en bonde efter en bilolycka. Mamman som orsakade olyckan var svårt skadad och medvetslös. Hon hade en svår nackskada. Skulle han inte ha larmat skulle det ha tagit lång tid tills att man skulle ha upptäckt olyckan. 

Pojken fick ett pris av polisen för sitt agerande Glad
    Idag mår alla bra igen!

kaernten.orf.at/news/stories/2881519/

• Ewald01
    Kusin Krakel skrev 2017-11-21 08:08:47 följande:
    Ja, det är ju vissa nödvändiga moment som man gör först, innan man ringer. (Har ej sett filmen dock) Med "ganska omgående" menade jag inte det första man gör. Jag har gått hjärt och lungräddni g i Sverige och det är de rekommendationerna som jag utgår från. Och då handlar det ju om att personen ska ligga i säkerhet och ha fri andning.

Menar du att de tyska kurserna lär ut fel? I så fall vill jag förstås helst inte att den som gör fel ska hjälpa mig. Däremot måste ju den enskilde individen som kommer till en olycksplats utgå frpn det som den lärt sig, något annat kan man ju inte göra. Men helst vill jag förstås bli hjälpt av en som till hundra procent vet vad den gör, men oftast finns det väl ingen sån på en olycksplats och då får man ju förlita sig på att den so kan hjälpa gör det så gott hen kan. Men man ska ju förstås undvika att g.ra mer än vad situationen kräver.
    Nja, tyskarna lär ut samma sak som de i Österrike.

Det gäller: En medvetslös med andning ska omgående läggas i stabilt sidoläge ELLER omgående intuberas. (Därför kom vi in på intubation i diskussionen med modsey)

Intubation ska ske innan man sätter på en Stifneck vad jag först
    år (men jag kan fråga vad som exakt gäller).

Ingen Stifneck vid stabilt sidoläge! (medvetslös person).

(Det är oklart vad som nu lärs ut i Sverige eftersom man ju inte har några kurser i första hjälpen till bilister vad jag har förstått) ... så troligtvis finns det inga rekommendationer alls .... 

S
    å till privatpersoner lärs ut att medvetslösa alltid ska tas ut ur bilen och läggas i stabilt sidoläge. 
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-06 23:45:25 följande:

Nja, tyskarna lär ut samma sak som de i Österrike.

Det gäller: En medvetslös med andning ska omgående läggas i stabilt sidoläge ELLER omgående intuberas. (Därför kom vi in på intubation i diskussionen med modsey)

Intubation ska ske innan man sätter på en Stifneck vad jag förstår (men jag kan fråga vad som exakt gäller).

Ingen Stifneck vid stabilt sidoläge! (medvetslös person).

(Det är oklart vad som nu lärs ut i Sverige eftersom man ju inte har några kurser i första hjälpen till bilister vad jag har förstått) ... så troligtvis finns det inga rekommendationer alls .... 

Så till privatpersoner lärs ut att medvetslösa alltid ska tas ut ur bilen och läggas i stabilt sidoläge. 

Intuberar de någon MED egen andning??? Och vem lär sig detta?
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-07 06:58:44 följande:
    Ja, så har jag förstått detta. (Men det gäller kanske vara vid vissa skador).

Intubation anses vara det bästa skyddet mot aspiration eller tyst regurgulation.(har nu ocks
    å fått höra ett annan beteckning, men är väl detsamma).

Det lärdes i alla fall inom Röda Korset i Österrike (allts
    å ambulansen) för ngt år sen. 

• Anonym (Ssk)
    Ewald01 skrev 2017-12-07 07:49:21 följande:

Ja, så har jag förstått detta. (Men det gäller kanske vara vid vissa skador).

Intubation anses vara det bästa skyddet mot aspiration eller tyst regurgulation.(har nu också fått höra ett annan beteckning, men är väl detsamma).

Det lärdes i alla fall inom Röda Korset i Österrike (alltså ambulansen) för ngt år sen. 

Att intubera någon MED egen andning?

Man intubera just att de INTE kan andas på egenvård och behöver hjälp.

Jag tvivlarnstart på att amnbulansen i Österrike lörnsig intubera personer med egen andning. Och jag tvivlar på att de lär sig intubera alls.
  • Ewald01
    Anonym (Ssk) skrev 2017-12-07 10:42:25 följande:
    Att intubera någon MED egen andning?

Man intubera just att de INTE kan andas på egenvård och behöver hjälp.

Jag tvivlarnstart på att amnbulansen i Österrike lörnsig intubera personer med egen andning. Och jag tvivlar på att de lär sig intubera alls.
    Ingen aning.

Vad jag har förstått så verkar man alltid intubera om man har en SHT

... eller TBI (engelska)

en.wikipedia.org/wiki/Traumatic_brain_injury

Men det avgör ju läkaren eller NKI (speciell sanitäter). 

Men precis, alltid intuberar man inte s
    å länge man har andning. Tror det beror på varför patienten är medvetslös (t.ex. bara berusad eller bilolycka med SHT) .... tror att vissa reflexer uteblir vid svåra skallskador .... ingen aning.
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-07 06:58:44 följande:
    Jag kan nu ge ett mer noggrant svar.

Intubera medvetslösa MED egen andning: (det gäller enl. läkare):

Först och främst måste man veta varför personen har blivit medvetslös. Är orsaken till medvetslöshet t.ex. hypoglykemi kommer man väl att spruta glukos så att den medvetslösa vaknar igen. Då behöver patienten inte intuberas.

Hur avgör man annars om det krävs intubation eller inte? 
    Avgörnde är om syddsreflexerna är kvar hos den medvetslösa. Exempel: en stark berusad man som har blivit medvetslös men fortfarande hostar eller sväljer behöver inte intuberas.
    Är dock skyddsreflexerna kraftigt nedsatta kan det bli problem med aspiration, allts
    å att magvätska kommer ner i luftröret. Problemet måste förstås bli tillräckligt stor för att påverka andningsprocessen. Då kommer man troligtvis att intubera.

Sen krävs det intubation när man har vissa skador t.ex. skallskador .... SHT (som jag tidigare nämnde) med betydligt nedsatt medvetandegrad (medvetandegrad under 9 enligt Glasgow Coma Scale).

När alts
    å en medvetslös med andning har kraftigt nedsatta skyddsreflexer eller vissa skador (SHT med medvetandegrad under 9 enligt Glasgow Coma Scale) kommer den troligtvis att intuberas.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-10 20:38:53 följande:
    Jag kan nu ge ett mer noggrant svar.

Intubera medvetslösa MED egen andning: (det gäller enl. läkare):

Först och främst måste man veta varför personen har blivit medvetslös. Är orsaken till medvetslöshet t.ex. hypoglykemi kommer man väl att spruta glukos så att den medvetslösa vaknar igen. Då behöver patienten inte intuberas.

Hur avgör man annars om det krävs intubation eller inte? Avgörnde är om syddsreflexerna är kvar hos den medvetslösa. Exempel: en stark berusad man som har blivit medvetslös men fortfarande hostar eller sväljer behöver inte intuberas.
    Är dock skyddsreflexerna kraftigt nedsatta kan det bli problem med aspiration, alltså att magvätska kommer ner i luftröret. Problemet måste förstås bli tillräckligt stor för att påverka andningsprocessen. Då kommer man troligtvis att intubera.

Sen krävs det intubation när man har vissa skador t.ex. skallskador .... SHT (som jag tidigare nämnde) med betydligt nedsatt medvetandegrad (medvetandegrad under 9 enligt Glasgow Coma Scale).

När altså en medvetslös med andning har kraftigt nedsatta skyddsreflexer eller vissa skador (SHT med medvetandegrad under 9 enligt Glasgow Coma Scale) kommer den troligtvis att intuberas.
    Fast vad har detta med första hjälpen av lekmän på olycksplats att göra?
Svar på tråden Skulle du vilja ha hjälp av privatpersoner efter en olycka?