• Anonym (snål?)

Paketkalender.. tråkigt med strumpor och trosor till 13 åring?

Jag håller på gör paketkalender till mina två pojkar med lite olika saker i, allt från strumpor, tröjor, pussel, spel.. Dom stora sakerna har jag köpt på loppis eller på halvarea priset.. 
    Till saken är att jag även har två bonusbarn i tonåren. Förra året köpte jag enbart dubbelchoklad som dom fick dom dagarna dom var här.. Men i år tänkte jag fylla 13 åring tjejens kalender med strumpor, trosor, hårspännen, pennor osv.. Är det tråkig kalender för en som är 13 år? 
    Gjorde en med trorsir och stupor för några år sedan som inte uppskattades.. Men vill inte lägga ut får mycket pengar heller.

• Svar på tråden Paketkalender.. tråkigt med strumpor och trosor till 13 åring?
  • linani
    Anonym (snål?) skrev 2017-11-19 22:25:34 följande:
    Förra året när jag enbart köpte dubbelchoklad blev hon avundsjuk på småsyskonen som fick underkläder. 

Ja, det är tråkigt att bara få strumpor och trosor. Jag tänker att avundsjukan snarare handlade om omtanken/ambitionsnivån? Det är inte roligt när småsyskonen får en jätteambitiös, personlig kalender, och man själv får en dubbel-Daim från Ica.

Vissa 13-åringar vill ju helst vara vuxna, andra är mer barnsliga. Hur är just denna 13-åring? Vad gillar hon?
    Jag tycker du har fått många bra tips på saker i tråden. Jag tänker butiker som Kicks, Monki, Divided-avdelningen på H&M, Glitter. En bok? Musik? Biobiljett?

Om hon bara ska få paket på helgerna så hade jag inte velat ge enbart krafs, utan något vettigare. Så 25kr/dag för de små = åtminstone för 100, 150 på helgen.

I år kommer jag mer införa aktiviteter dom dagarna/helgerna jag är lediga från jobbet. Som att tex baka pepparkakor, lussebullar, göra snögubbe, åka till kjälkepacken osv.. 
    Förra året var hon här när vi skulle bara pepparkakor men hon deltog inte.
    Jag hänger inte riktigt med på denna jämförelse. Göra snögubbar och baka tillsammans, det är ju aktiviteter som är mer riktade mot barn än tonåringar. Inte förvånande om en 13-åring tackar nej till det?

Kanske kan den andra föräldern göra något tillsammans med sin dotter istället, något som hon tycker är roligt?
  • No Logo

Är ca 4 av 24 paket trosor/strumpor och resten annat blir hon säkert glad för dem! Gulliga julmotiv brukar gå hem även hos tonåringar. Andra tips på billiga men trevliga småsaker är badbomber, Lipsmackers (cerat med doft), smycken med jultema, typ julkule-örhängen (finns billiga på HM nu), småflaskor med duschtvål/bodylotion (Yves Rocher har billiga sådana med jultema), Depend nagellack (eller nagellack med doft, finns på Bluebox), doftljus, fin reflex, gulliga pennor och sudd, pocketbok, gulliga handvärmare (såna som man kokar för att återanvända).

• Anonym (Vågavägrahoarding)

Jag funderar också på det här med paketkalender, det blir ju ändå 24 små, antagligen inte jättenödvändiga paket per år. Såklart det är roligt för barnen att få presenter men vart gör man av alla grejer?

Nu ser jag ju hos kompisars barn att det ligger miljoner små leksaker överallt hela tiden. Våra barn får enstaka lite större grejer till jul och födelsedag, vi har alltid varit tydliga med släkten att vi inte gärna tar emot 15 olika saker varje gång för att det helt enkelt blir för mycket prylar överallt. Istället för 20 olika leksaker bad vi förra året om att de skulle lägga ihop till ett leksakskök som barnen delar.

Mormor ordnar varje år en ny möbel eller liknande (ofta handgjorda saker) till det gemensamma dockskåpet.

Få saker som håller länge och som kan följa med upp genom åldrarna och av sån kvalitet att de kan ärvas.

Får rysningar när jag ser att folk har 200 olika kinderleksaker eller McDonaldsprylar som aldrig används i drivor överallt.

Vi har också regeln att innan man köper något nytt (när barnen själva köper något för egna pengar) så måste man rensa ur och skänka bort något annat.

En gång om året samlar vi ihop mindre leksaker i en låda i hallen, de saker som efter en månad inte saknats och hämtats för att lekas med skänker vi bort.

Allt för att minimera mängden saker som bara ligger och skräpar (vi vuxna får göra likadant med våra saker).

• Anonym (Fia)
    Anonym (Vågavägrahoarding) skrev 2017-11-20 12:16:33 följande:

Jag funderar också på det här med paketkalender, det blir ju ändå 24 små, antagligen inte jättenödvändiga paket per år. Såklart det är roligt för barnen att få presenter men vart gör man av alla grejer?

Nu ser jag ju hos kompisars barn att det ligger miljoner små leksaker överallt hela tiden. Våra barn får enstaka lite större grejer till jul och födelsedag, vi har alltid varit tydliga med släkten att vi inte gärna tar emot 15 olika saker varje gång för att det helt enkelt blir för mycket prylar överallt. Istället för 20 olika leksaker bad vi förra året om att de skulle lägga ihop till ett leksakskök som barnen delar.

Mormor ordnar varje år en ny möbel eller liknande (ofta handgjorda saker) till det gemensamma dockskåpet.

Få saker som håller länge och som kan följa med upp genom åldrarna och av sån kvalitet att de kan ärvas.

Får rysningar när jag ser att folk har 200 olika kinderleksaker eller McDonaldsprylar som aldrig används i drivor överallt.

Vi har också regeln att innan man köper något nytt (när barnen själva köper något för egna pengar) så måste man rensa ur och skänka bort något annat.

En gång om året samlar vi ihop mindre leksaker i en låda i hallen, de saker som efter en månad inte saknats och hämtats för att lekas med skänker vi bort.

Allt för att minimera mängden saker som bara ligger och skräpar (vi vuxna får göra likadant med våra saker).

Jag håller med!

Vi kör paketkalender, men mina är så små att de blir glada över vad som helst som är inslaget (3 och 4 år). Kör mycket aktivitetspaket i kalendern (t.ex. göra pepparkakakshus, rita julkort till mormor och morfar och skicka, julfilmmys med popcorn, pynta granen osv) och det blir en hel del paket med bara några pepparkakor i. De saker som ges är sånt som de har nytta av (t.ex. klistermärken och sicksacksaxar till smällkarameller, skärp, tejp, reflexer).

Tror dock bara att en sån kalender funkar på små barn. När de blir äldre förväntar de sig mer, och jag har inga avsikter att köpa 48 prylar bara för att.
  • Anonym (Nina)

Skulle nog skippa trosor, men skulle eventuellt ge strumpor om det är stora, mysiga tjocksockar och inte "vanliga tråkiga strumpor". Sen skulle jag nog ge henne typ lätt färgat läppbalsam eller några små nagellack om hon tycker om sånt. En hudcrème kan ju också vara trevligt. Pennor eller en liten bok kanske också uppskattas.

• K med lilla E
    Anonym (Olliviia) skrev 2017-11-20 09:52:22 följande:

Du kan köpa oljor billigt på Wish. En del är gratis, man betalar bara för frakten. Små söta flaskor med jordgubbsdoft och massa olika dofter. En för varje dag och sen den 24 kan du ge henne en doftskål, finns jättefina på D7 men änglar som håller upp skålen eller delfiner o fler jag inte kommer på just nu. En annorlunda adventskalender :))

Ska man beställa från Wish så får man nog vara ute lite mer i god tid. Min erfarenhet därifrån är att det tar månader innan man får det man beställt.

Jag hade nog köpt en färdig sminkkalender till 13-åringen, eller liknande.
  • Anonym (Fia)
    K med lilla E skrev 2017-11-20 12:52:58 följande:
    Ska man beställa från Wish så får man nog vara ute lite mer i god tid. Min erfarenhet därifrån är att det tar månader innan man får det man beställt.

Jag hade nog köpt en färdig sminkkalender till 13-åringen, eller liknande.
    Ja, jag beställde julsaker i september och har inte fått allt än...

Sminkkalendern är en bra idé! Eller nåt i stil med den här: 
    www.bluebox.se/Skonhetskalender-12-Days-Of-Beauty
    Nagelfilar, snoddar och sånt.
  • Ingrediensen

Nej, tycker inte det är tråkigt! Men har märkt att barn är väldigt olika med hur glada de blir för saker.
    Tycker att det är mycket tråkigare om du skulle utesluta henne från traditionen eller bara ge choklad. Mycket bättre att hon är med på liknande villkor som sönerna.
    Och alla som säger de är för gamla osv , varför det? Själv fick jag paketkalender till jag flyttade hemifrån (19 år). (Strumpor och underkläder hörde till de finare grejorna) Och även 15-åringen här hemma vill givetvis ha paketkalender i år.

• Anonym (K)
    Anonym (Vågavägrahoarding) skrev 2017-11-20 12:16:33 följande:

Håller verkligen med. Min erfarenhet är dessutom att de barn som får så mycket paket (varav mycket är skit, resten sådant de ändå ska ha) är de som är mest missnöjda/otacksamma. Jävligt gnälliga ungar att fira jul med, helt enkelt.
  • Anonym (Pappan)

Jag tänker att du kan be pappan handla saker till sin dotters paket. Och när han kommer hem med dem kan du be honom slå in dem till paket.

För jag förutsätter att pappan är en normal och kompetent pappa som vet vad hans barn uppskattar och dom klarar av att gå och handla.

• Anonym (L)

Har inte läst alla svar, men när jag gör mina kalendrar och undrar om det är för tråkigt brukar jag resonera att det är roligare än att öppna en lucka (enligt mig)

• Anonym (Klart)

Klart dom inte kommer tycka att alls 24 paket är superroliga, men det är ju sånt man får ta.. Men just baskläder som trosor och strumpor bör nog vara något lite extra/roligt i sånnafall, annars är det nog bättre att ge en penna.

• Anonym (R)

Ja det är astråkigt att få....

Skulle hellre satsa på en färdig sminkalender... Eller små krämer och smink från etc body shop.... Men hon behöver väl inte en kalender varje dag om hon bor halvtid.

Min barn har kalender hos pappa och där får dom de dagar dom är där. Själv har jag tagit bort det så det börjar krävas lite dyrare saker för att hålla dom nöjd. I fjol gjorde jag kalender där det var egna bilder bakom till 10 åringen gjorde jag med roliga foton på henne, hennes favorithäst på ridskolan kompisar etc... Till 13 åringen på snygga killar i olika grupper hon gillar bla Marcus och Martinus

• Ess

Fixa du till dina barn så kan pappan fixa till henne.

• Yamit

Ett Uno kortspel: sv.wikipedia.org/wiki/UNO

En ungdomsbok

Top Model design bok: www.storochliten.se/topmodel-designbok

3D pussel i tra: www.3d-puzzlewelt.com/sv/kvadrat-bambu-bartl-gmbh-4032821023001-sv

(eller flera sma: www.kidek.se/product_info.php )

Nytt mobilskal

Nya horlurar till mobilen/datorn

Orhangen, ringar, halsband

Forbrukningskosmetika sasom body lotion med hennes favoritdoft, nagellack, miniflaska parfym

Varmetofflor om hon ar frusen av sig: www.partykungen.se/hot-boots-varmetofflor.html&utm_medium=klick&utm_campaign=mys&utm_term=hotboots

Om det tvunget maste vara strumpor eller trosor sa forsok kopa en typ med "det lilla extra" - kanske roliga farger (om du vet att hon gillar det) : blogg.guapo.se/tag/fargglada-strumpor/
    fuckmoreshopless.blogspot.co.il/2011/08/roliga-strumpor.html
    www.barnparadiset.se/170-strumpor

Svar på tråden Paketkalender.. tråkigt med strumpor och trosor till 13 åring?