• jsunny

Hemmaboende 19-åring, hjälper ej till hemma

Hej!
    Vad kan man som Förälder/Styvförälder ställa för krav på en hemmaboende 19-åring (snart 20-år) som inte gör många handtag hemma för hon orkar inte.
    Hennes rum ser ut som ett bombnedslag, hon lämnar disk kvar på rummet.
    Kläder ligger i stora högar på golvet.
    Påpekar man detta så får man till svar, Jaja, eller ett grymtande.
    Dom fåtal gånger hon har tvättat själv, 2-3ggr på nåt år.
    Likaså städat rummet har hänt gång i år.

När jag försöker få min sambo och förstå att hennes dotter måste börja ta ansvar
    och börja hjälpa till här hemma mer. Då får jag bara höra att jag klankar på dottern? Nej, det gör jag inte. Jag ber henne ta disken, sitt rum och tvätten.
    Jag hade min dotter bodde här tills för 2 år sen, hon flyttade härifrån till sin Mamma för hon orkade inte mer, Bägge tjejerna hade övervåningen och kom överens om att dom (men? vad härligt tyckte jag o min sambo och gav beröm åt bägge)  skulle ta sina rum, hallen (inte värst stor hall) och likaså badrummet. Det gick i 6månader, sen slutade det med att min dotter efter mkt tjat om och få hjälp, flyttade. Sambons dotter började klaga till sin mor och tyckte att jag och min dotter är, det ena och det andra. Och jag började ställa lite krav på henne för nåt år sen, försökte prata med henne. Det resulterade mer i att hon började protestera, gnällde hos sin mamma. Och sambon tyckte mer och mer att jag bara klankar på dottern hennes. Till saken hör att min sambos barn, hon har en son som inte bor hemma längre. Bägge ungarna har innan jag kom in i bilden blivit servade med ALLT. Dom behövde inte göra ett dyft. Hon blev pumpad på pengar av sonen, dom gick ifrån borden utan och duka av efter sig. Hon sleva upp mat åt dom, skala deras potatis, u name it. Jag och min dotter fatta ingenting! Sådär,,,gör man väl inte?  Nu på sista tiden börjar det barka åt skogen.
    Jag fick kravet/hotet på mig, att flyttar inte jag, då flyttar hon och kommer aldrig träffa sin mamma igen. Min sambo vill inte att jag drar. Vi älskar varandra.
    Men nu står Vi här och vet inte hur Vi ska göra. Ska det verkligen vara så att en 19-åring ska bestämma här hemma hur det ska vara? Får man inte ställa krav?
    VAD ska Vi göra?

• Svar på tråden Hemmaboende 19-åring, hjälper ej till hemma
  • jsunny
    Anonym (???) skrev 2017-11-16 16:26:09 följande:
    Du valde alltså din sambo och hennes dotter före ditt eget barn? Hur tänkte du då???

Om smutsen och latheten påverkade din dotter så mycket att hon flyttade ut, varför fanns du inte där för din dotter?
    Nu är det såhär att mn dotter flyttade ut när blev 18. Idag e hon 22. och klarar sig aldeles utmärkt.
  • Anonym (v)
    jsunny skrev 2017-11-16 18:07:15 följande:

Nu är det såhär att mn dotter flyttade ut när blev 18. Idag e hon 22. och klarar sig aldeles utmärkt.

Hur gör man? Hur får man barnet att flytta vid 18? Ingen högskola eller universitet? Inte boende vid en av våra tre storstäder?
  • Anonym (???)
    jsunny skrev 2017-11-16 18:07:15 följande:
    Du skrev själv att dottern flyttade hem till sin mamma för att hon inte orkade med. Och du lät det ske.

Det innebar att du valde att fortsätta bo ihop med sambon på bekostnad av din relation till ditt barn.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (???) skrev 2017-11-17 07:08:05 följande:
    Du skrev själv att dottern flyttade hem till sin mamma för att hon inte orkade med. Och du lät det ske.

Det innebar att du valde att fortsätta bo ihop med sambon på bekostnad av din relation till ditt barn.
    Är man 18 och bestämmer sig för att flytta,,,ja vad säger man?
    Vid 18 är man myndig. Vad är problemet?
  • jsunny
    Anonym (v) skrev 2017-11-16 20:53:52 följande:
    Hur gör man? Hur får man barnet att flytta vid 18? Ingen högskola eller universitet? Inte boende vid en av våra tre storstäder?
    Hon flyttade hem till sin Mamma för situationen här hemma med sambons dotter blev ohållbar, min dotter och sambons dotter skulle sköta om övervåningen som vi kom överens om. Men efter typ 6mån fick min dotter göra  ALLT, vilket ledde till att hon tröttna och flyttade. Orsaken varför hon flyttade fick jag reda på i Söndags.
    Sen en tid tillbaka så bor min dotter i eget boende, jobbar o står i o klarar sig alldeles utmärkt, idag är hon 22år.

• Anonym (Mamma)

Förstår dig ts!
    Jag skulle bli "galen" av att ha en bortskämd vuxen 19 åring hemma, studerar/jobbar hon? Jag skulle nog be mamman om att tjejen flyttar hemifrån så fort som möjligt! Det är svårt att börja uppfostra 19 åringen nu.

• JagSägerDåDet

Din sambo ska ta fighten. Som någon annan skrev så tvätta inte hennes tvätt, lås in resten av porslinet så att hon är begränsad till ett par uppsättningar tallrikar, glas och bestick. Laga inte mat till henne. Din sambo ska också tala om för henne att när hon börjar hjälpa till så upphör detta nya sätt. Om hon inte ändrar sig och tycker det är jobbigt får hon väll flytta. Hon låter fruktansvärt jobbig och bortskämd för övrigt... makalöst beteende av en 19-åring!

• Anonym (G)
    JagSägerDåDet skrev 2017-11-17 14:50:01 följande:
    Din sambo ska ta fighten. Som någon annan skrev så tvätta inte hennes tvätt, lås in resten av porslinet så att hon är begränsad till ett par uppsättningar tallrikar, glas och bestick. Laga inte mat till henne. Din sambo ska också tala om för henne att när hon börjar hjälpa till så upphör detta nya sätt. Om hon inte ändrar sig och tycker det är jobbigt får hon väll flytta. Hon låter fruktansvärt jobbig och bortskämd för övrigt... makalöst beteende av en 19-åring!
    Håller med, det är sambon som ska ta tag i detta
  • Anonym (B)
    Anonym (milde!) skrev 2017-11-16 17:00:37 följande:

Jag har också haft vuxna "barn" hemma. Jag var tvungen att försörja dem till de var 21, så länge det bar gymnasiet som gälde. Men sonen var lik förbannat myndig när ham blev 18. Att han inte fixade gymnasiet, blev ju min försörjningsplikt automatisk förlängd. Så han fick ha sitt rum kvar. Men jag såg ta mig fan rött, när han visade sig att ville sitta fram för datorn, i stället för att slutföra gymnasiet! Han trodde alltså at han skulle leva på mig, tills han blev 21, utan att gå kvar gymnasiet! Jag gav honom ett ultimatum! "Du får ringa socialen, och be om försörjningsstöd, och anmäla dig på arbetsförmedlingen, för när man är 18, och skiter i att slutföra gymnasiet, får man försöka sig själv. Jag skall ha 2300:- i månaden för ditt rum, jävligt billigt så du vet. Maten får du köpa själv, tvättmedel toapapper kan vi dela på. Så även om jag älskar dig min son är du en lat fan, och du får välja mellan datorn och skolan! Han insåg ju snabbt att studiebidraget rök, så han lunkade iväg till 2:an, och tack ock lov pallade han så han fick okay betyg från 3:an. Jag försörjde honom under tiden, men han hittade även ett jobb i en kiosk, och såg hur mysigt det var att tjäna egna pengar! Han är fortfarande hemma, men han betalar för sig. Och hans dör går att stänga. Vi hållet på att leta en billig lägenhet nu. Till honom.

Trevlig mamma...
  • Anonym (M)

Jag skulle rekommendera att du och din sambo sätter er ner och diskuterar igen. Tala inte om vad dotten gör fel eller inte gör, utan vad du önskar. Vad är jobbigt för dig? Är det att det är stökigt eller att hon inte städar? Är det bådas upplevelse att det är för stökigt? Är det bådas önskan att hon städar? Känner din sambo kanske lika som dig och vill detsamma men känner sig misslyckad som mamma när ni diskuterar detta?

Detta är ett otroligt vanligt problem. Hon är en toppenmamma som bara tappat kontrollen. Det är en svår ålder, men att inte göra något tär på er alla. Försök låta henne leda diskussionen och ge henne kontroll. Ta små steg i taget och ställ inte för många krav på en gång, ni kommer bara möta motstånd.

När ni väl är överens om problemet kan ni söka lösningar. Tjänar hon egna pengar? Om inte, lista alla saker och sätt ett belopp för vardera uppgift som totalt motsvarar månadspengen. Mycke arbete, mycke pengar. Lite arbete, lite pengar. På det sätter får "barnet" makt över hur mycket eller lite hon vill göra, men också en konsekvens av sitt val. Rimligt? Men mamma måste vara med på tåget, annars är det lönlöst.

• jsunny
    Anonym (M) skrev 2017-11-17 20:25:14 följande:

Jag skulle rekommendera att du och din sambo sätter er ner och diskuterar igen. Tala inte om vad dotten gör fel eller inte gör, utan vad du önskar. Vad är jobbigt för dig? Är det att det är stökigt eller att hon inte städar? Är det bådas upplevelse att det är för stökigt? Är det bådas önskan att hon städar? Känner din sambo kanske lika som dig och vill detsamma men känner sig misslyckad som mamma när ni diskuterar detta?

Detta är ett otroligt vanligt problem. Hon är en toppenmamma som bara tappat kontrollen. Det är en svår ålder, men att inte göra något tär på er alla. Försök låta henne leda diskussionen och ge henne kontroll. Ta små steg i taget och ställ inte för många krav på en gång, ni kommer bara möta motstånd.

När ni väl är överens om problemet kan ni söka lösningar. Tjänar hon egna pengar? Om inte, lista alla saker och sätt ett belopp för vardera uppgift som totalt motsvarar månadspengen. Mycke arbete, mycke pengar. Lite arbete, lite pengar. På det sätter får "barnet" makt över hur mycket eller lite hon vill göra, men också en konsekvens av sitt val. Rimligt? Men mamma måste vara med på tåget, annars är det lönlöst.

Lönlöst, har försökt men, näe. Så nu är resan slut. Hennes dotter vill ha ut mig och hon fick morsan sin på sin sida. Fattar ingenting? Så nu är våran resa slut. ag börjar om på annat håll.
  • Påven Johanna II
    jsunny skrev 2017-12-01 09:29:14 följande:
    Lönlöst, har försökt men, näe. Så nu är resan slut. Hennes dotter vill ha ut mig och hon fick morsan sin på sin sida. Fattar ingenting? Så nu är våran resa slut. ag börjar om på annat håll.
    Då var nog din upplevelse av att du och din sambo ville samma sak men att hon inte vågade genomföra åtgärderna inte korrekt. 
  • Miss Skywalker

Vad skönt för dig! En bortskämd egoist och hennes våp till morsa klarar du dig bättre utan..
  • nevermind
    Lika bra att bli av med dom. Om ett år känns det nog bättre.
Svar på tråden Hemmaboende 19-åring, hjälper ej till hemma