• Sommarlivet

Tror att grannarna misshandlar sina barn!!

Hej. Ursäkta om det är fel val av tråd, jag vet inte vartannars tråden skulle passa. 

Jag sitter här i ren panik. Vi bor i en sekelskifteslägenhet där väggarna är mycket tunna och där man hör ljud mycket lätt (spelar en granne väldigt hög musik hör vi detta så såsom om det skulle spelas i vår egen lägenhet.) Nyligen flyttade några nya grannar in i lägenheten ovanför oss. Dem gav ett väldigt skumt intryck från första början. Barnen var tysta och väldigt osociala och hälsade inte tillbaka om man hälsade på dem i trappen, utan stirrade endast ner i golvet och skyndade så snabbt de kunde förbi. Vi i familjen tänkte att de kanske bara var så till personligheten, alla är ju inte glada och sociala. 

Men redan efter några dagar efter inflyttningen börjar vi i familjen höra konstiga ljud från vårt tak (deras golv.) Barnen skriker, särskilt det yngsta barnet (skulle uppskatta att hen är c.a 9-10 år.) Pappan vrålar konstant efter honom och slänger i hans dörr och barnet skriker saker som "SLUTA" och "GÅ UT!", och skriker rakt ut som om något gjorde väldigt ont!

Jag tror något hemskt håller på i deras hem och jag vet inte vad jag ska göra! Nu ikväll hände det igen och jag har spelat in det på min telefon så att jag har bevis för socialen! Men jag förstod ingenting när jag gick in på deras hemsida, men jag måste anmäla det här! Det är inte normalt att man hör ett barn gallskrika av smärta efter att pappan stormar in i rummet (vi hör till och med när han slänger upp dörren och stormar in, hela vårt tak skakar!) 

Jag ber er om hjälp, vad ska jag göra och hur kontaktar man socialen? Kan jag ens göra det, har jag tillräckligt med belägg? Det här kan ju inte vara ett bra hem för barnen?

• Svar på tråden Tror att grannarna misshandlar sina barn!!
  • elyse

TS, bara du har hela bilden. Vi varken hör eller ser. Du kan börja med att ringa anonymt och beskriva ärendet utan att uppge vem/vilka det gäller.

• tvillingmammaVastmanland
    Brunoz skrev 2017-11-12 17:00:45 följande:

Fast du har ju ingen aning om varför barnen skriker. Som sagt vid npf så kan barnen skrika tills dom kräks för att köttbullarna inte ligger i rad på tallriken.

När tycker du att man skall göra orosanmälan? Bara om man är vittne till misshandeln? Hur många misshandlar sina barn framför andra?
  • viseversa
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-12 16:41:18 följande:
    Barn med olika typer av handikapp blir oftare misshandlade, ja, men det är väl ändå ingen ursäkt?
    Vad snackar du om? Du förstod inte att personen i fråga menade att det låter mer från barn med npf diagnoser?! Inte att dom blir slagna. Och att hon ursäktar det. Min dotter 9år med adhd/autism kan skrika som en stucken gris rakt ut ibland. Det kan vara för att hon inte får ha sin iPad eller om hon blivit tillsagd för att hon varit otrevlig mot sina syskon eller så är maten fel. Vi slår henne absolut inte. Men när hon blir arg blir hon helt svart i ögonen och kan vråla länge innan hon lugnar ner sig.

Enligt socialstyrelsens hemsida skall man anmäla om man misstänker att ett barn far illa. Man behöver inte ha bevis för detta. Man kan anmäla anonymt.

Sen är det upp till socialtjänsten vad de gör med anmälan.

Alltför många barn i Sverige far illa under uppväxten pga misshandel, alkoholiserade föräldrar och liknande. De flesta väljer att titta bort, det är enklast.

viseversa skrev 2017-11-12 17:35:16 följande:

Vad snackar du om? Du förstod inte att personen i fråga menade att det låter mer från barn med npf diagnoser?! Inte att dom blir slagna. Och att hon ursäktar det. Min dotter 9år med adhd/autism kan skrika som en stucken gris rakt ut ibland. Det kan vara för att hon inte får ha sin iPad eller om hon blivit tillsagd för att hon varit otrevlig mot sina syskon eller så är maten fel. Vi slår henne absolut inte. Men när hon blir arg blir hon helt svart i ögonen och kan vråla länge innan hon lugnar ner sig.

Ok, det var kanske otydligt formulerat mitt inlägg.
  • Kia77

Snälla TS gå upp och prata med dem nu! Fråga om allt är ok och att ni är oroliga. Du kan ju absolut inte lämna barnen till sitt öde! Som vuxen har vi alltid ett ansvar.

• Ascendere

Jobbig sits TS, men bra att du tänkt anmäla.

Om det är så att barnet har en npf så kommer en eventuell utredning att visa det samt ge familjen de verktyg de behöver för att hantera det på ett bra sätt. Så att barnet eventuellt skulle kunna ha ett npf är absolut ingen anledning att inte göra en orosanmälan.

Lämna inte barnet i sticket här, tänk om polisen kommer och hämtar pappan en vacker dag, då kommer du att ångra dig om du inte gör vad du kan nu.

• Tilja
    Brunoz skrev 2017-11-12 16:39:34 följande:

Skaffa egna barn först innan du dömer andras föräldraskap. Om du fortfarande har fördomar mot andras föräldraskap, gör besök hos någon vän som har barn med npf. Sedan förstår du...

Fast om man som förälder ofta vrålar åt sitt barn så att det hörs in till grannarna behöver man hjälp och stöd i sitt föräldraskap oavsett vilka problem barnet har...

TS, klart du ska anmäla!

Många här tycks tro att föräldern kommer hamna i fängelse om TS anmäler, men det är inte så det går till. Självklart görs det en utredning för att komma fram till vad orsaken bakom förälderns vrålande och barnets skrik är och sedan avgörs rättsligt om föräldern har gjort något brottsligt, om denne behöver stöd i sitt föräldraskap utifrån eller om allt är ett missförstånd och inget behöver göras. Det är inte upp till TS eller andra vittnen att agera domare, utan att göra en anmälan och lämna saken vidare i professionella händer.
  • äldreochklokare

En anmälan är just en ORO, och inget annat. Visst kan du anmäla TS. Är det en missuppfattning så kommer det fram. 

Du kan ju alltid annars bara ringa Soc och fråga om du ska göra en anmälan eller inte. Kan ju vara så att det är en familj som är känd av soc redan, om det nu finns problem. 

• Alana

Jag tycker att du ska anmäla. Jag önskar att någon hade anmält mina föräldrar men det hände aldrig. Alla bara låtsades som ingenting hur dåligt man än mådde. När vänner och släkt sviker är det bra om grannar eller skola gör något. Bara att anmäla kan leda till en förändring. Anmäl!

• Ringpolisen

Hej TS!

Jag har ett bra svar på din fråga! Kontakta soc, ring kommunen och gör en orosanmälan. Det måste du göra,det är ditt vuxna ansvar om än du väljer att vara anonym. Tänk på barnen! (Vilket jag märker att du gör eftersom du skriver en tråd om det hela)

Det andra du ska göra är att SJÄLVKLART RINGA 112 om det är ett pågående brott dvs nästa gång du tror att dom slår barnen! Jag jobbar som polis så jag vet vad jag talar om!

Du klarar detta!!

T
  • legomum

Ring socialen och berätta det du hör. DE tar ställning till vad de ska göra med informationen.

• Petronella

Hoppas du har anmält det vid det här laget. Har du inte det så ring men uppge inte ditt namn. Uppger du ditt namn så är du inte anonym, men uppger du det inte så blir det helt anonymt. Det är din skyldighet att anmäla!

Svar på tråden Tror att grannarna misshandlar sina barn!!