• stragge

Planerar barn efter examen

Hej alla fina !

Jag är klar med min utbildning i januari 2018. Jag och min sambo har gått och längtat till min examen då jag har velar bli klar med min utbildning innan bebis. Jag har under 3 år bara levt på CSN och jobbat under sommaren.

Nu till min fråga. Hur länge behöver jag arbeta för att få högsta föräldrapenning? Det är en hel djungel på försäkringskassan, har läst något om 6 månader heltid men även 8 månader för att få ut 80% av lönen. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig reda ut detta? ????

Ha en fin söndag ????

• Svar på tråden Planerar barn efter examen
  • Jemp

240 dagar, dvs ca 8 mån för föräldrapenning grundad på SGI.

Observera dock att den bara är knappt 80% om du tjänar under taket och tar ut 7 dagar i veckan.

• stragge

Ja just det, så var det.. och om jag skulle bli gravid innan och inte hinna jobba 8 månader är det något lägsta belopp man får då?

• Jemp
    Jemp skrev 2017-11-12 15:34:07 följande:

Lägstabeloppet är 225kr/dag tror jag.

250 var det visst (innan skatt).
  • nnnnnnnn
    stragge skrev 2017-11-12 10:39:47 följande:
    Hej alla fina !
    Jag är klar med min utbildning i januari 2018. Jag och min sambo har gått och längtat till min examen då jag har velar bli klar med min utbildning innan bebis. Jag har under 3 år bara levt på CSN och jobbat under sommaren.

Nu till min fråga. Hur länge behöver jag arbeta för att få högsta föräldrapenning? Det är en hel djungel på försäkringskassan, har läst något om 6 månader heltid men även 8 månader för att få ut 80% av lönen. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig reda ut detta? ????

Ha en fin söndag ????
    Det var 6 månader förr... Nu är det 8 månader. Därför en viss förvirring när man googlar, kolla datum på inläggen du ser så märker du att de som säger 6 mån är mycket äldre än de som säger 8 mån.

Tänk på att det finns fler möjligheter:

* Om du jobbat före studierna och tagit CSN så har du redan en SGI. Kolla upp hur hög den är!
    Vet en som jobbat massor på fabrik (bra betalt) för att sen plugga och bli lågstadielärare. De fick barn precis vid examen och valde att ta FL länge eftersom SGI var baserad på 1 år galet arbete med extremt mycket helgpass, övertid, skiftarbete mm = hade maxad SGI. Då lönen som nyexad var betydligt under taket för SGI så hade det inneburit att SGI sänkts rätt så rejält om personen börjat jobba! Nu kunde de leva gott på FP, utan att behöva ta ut fullt.

* Om du har låg SGI så kan du vara hemma utan att ta ut SGI-dagar tex ett halvår- max ett år. Partnern kan ta ut SGI-dagarna genom små knep som "vara ledig måndag och ta SGI-dagar lör + sön + mån" eller genom att byta semestern mot FL.
    När du börjar jobba så bör ju partnern vara hemma med barnet och ta ut SGI-dagar.
    När det gått 8 månader och partnern tagit ut minst 180 SGI-dagar så är det fritt fram för dej igen! Då har din SGI höjts och du får ut SGI-dagarna med det nya värdet = du har bättre betalt när du är hemma.
    Då kan ni alltså få barn direkt efter examen och ändå blir dina SGI-dagar värda fullt värde, lite senare...

Så vill ni börja försöka direkt så barnet kommer strax efter examen, så kan ni kolla upp om det funkar för er att göra något av dessa 2 varianter.

Annars är det nästan bäst att vänta tills du arbetat 8 månader och sedan försöka bli gravid så det inte blir en massa problem med sjukskrivning eller liknande innan de 8 månaderna har gått...

• stragge

En ny fundering.. jag får mitt sista CSN nu i december. Om jag jobbar extra under januari innan jag får fast anställning 1 februari räknas den månaden in då också? Hur räknar man i såna fall ut hur mycket jag kommer få om det inte är samma inkomst varje månad. Såå förvirrad

• Anonym (M)
    stragge skrev 2017-12-01 21:16:45 följande:

En ny fundering.. jag får mitt sista CSN nu i december. Om jag jobbar extra under januari innan jag får fast anställning 1 februari räknas den månaden in då också? Hur räknar man i såna fall ut hur mycket jag kommer få om det inte är samma inkomst varje månad. Såå förvirrad

Om du bara jobbar extra så räcker nog inte det för att det ska räknas in i de 8 månaderna. Och SGI/FP kommer baseras på den aktuella lönen när du går på FL. Även om du skulle byta jobb 2 månader innan förlossning så kommer det räknas på ditt nya jobbs lön, givet att anställningen beräknas fortgå (minst 6 månader har jag för mig, men kan ha fel om det).
Svar på tråden Planerar barn efter examen