• Vårdepp

    Skaffa barn över 43

    Någon som är över 40 och som försöker skaffa barn? Någon över 40 som lyckats bli gravid? Gjorde ni något särskilt för att bli gravida och tog ni några tester innan? Vill gärna ha tips och pepp

  • Svar på tråden Skaffa barn över 43
  • Anonym (hilda)

    Min mormor var 43 när min mamma föddes, mamma är sladdbarn med minst 13 år äldre syskon.
    Folk trodde att hennes mamma var hennes mormor och att äldsta systern som var 20 år äldre var hennes mamma.

    Det var inte alltid så roligt...

  • imsevims
    Anonym (G) skrev 2017-12-17 12:59:50 följande:

    Häftigt att det idag inte är stigma att skaffa barn i hög ålder men hur ser nu egentligen på att era barn kommer ha gamla föräldrar större delen av sina liv? Typ alla år utom kanske de första åtta..


    Det är ju heller ingen hemlighet att medellivslängden ökar och att vi håller oss friska och i bättre form högre upp i ålder än för några decennier sen.

    Sen har man såklart inga garantier. Jag kan leva och vara frisk minst 50 år till eller så kan jag dö i morgon. Vem vet.

    Jag har haft förmånen att få bli förälder både i 20-årsåldern och i 40-årsåldern. Och jag ångrar inte en sekund att vi började om. Jag kan lova dig att det är inte det minsta synd om våra barn. Varken den som är 21 eller den som är 1.
  • InaLo
    imsevims skrev 2017-12-17 13:33:18 följande:

    Det är ju heller ingen hemlighet att medellivslängden ökar och att vi håller oss friska och i bättre form högre upp i ålder än för några decennier sen.

    Sen har man såklart inga garantier. Jag kan leva och vara frisk minst 50 år till eller så kan jag dö i morgon. Vem vet.

    Jag har haft förmånen att få bli förälder både i 20-årsåldern och i 40-årsåldern. Och jag ångrar inte en sekund att vi började om. Jag kan lova dig att det är inte det minsta synd om våra barn. Varken den som är 21 eller den som är 1.


    Min äldsta blir 18 när detta barn föds. Känner ett mer ansvar att leva sunt och hålla mig frisk nu när vi kör igen vid 40 års åldern.
  • Anonym (Grimchen)

    Gravid vid 43... 44 när det föds... 60 när tonåringen böjar gymnasiet.

  • Anonym (G)
    imsevims skrev 2017-12-17 13:33:18 följande:

    Det är ju heller ingen hemlighet att medellivslängden ökar och att vi håller oss friska och i bättre form högre upp i ålder än för några decennier sen.

    Sen har man såklart inga garantier. Jag kan leva och vara frisk minst 50 år till eller så kan jag dö i morgon. Vem vet.

    Jag har haft förmånen att få bli förälder både i 20-årsåldern och i 40-årsåldern. Och jag ångrar inte en sekund att vi började om. Jag kan lova dig att det är inte det minsta synd om våra barn. Varken den som är 21 eller den som är 1.


    Vi medicinerar oss äldre, knappast är vi hälsosammare. Skulle vi jämföra oss med assister som ser levnadsår uppåt hundra som en självklarhet så är vi i princip utrotningshotade.

    Gamal föräldrar är gamal föräldrar hur du än vrider och vänder på det.
  • Vårdepp
    Anonym (37) skrev 2017-12-17 10:47:37 följande:

    Idag är det förmodligen lättare att få ett barn med tex Downs syndrom om man är ung eftersom man får göra mer fosterdiagnostik när man är äldre och därmed kan göra abort om man vill. Är man ung kollas man inte i lika hög grad och därmed kanske det inte upptäcks innan barnet föds. 

    Detta om man inte har något emot att göra abort förstås. Alla vill ju inte det. Jag skulle vilja ha ett till barn när jag är 40ish och kommer då kolla allt som går och göra abort vid avvikelser. 


    Precis.
  • Vårdepp
    DaniellaCal skrev 2017-12-17 10:52:31 följande:

    Hoppar in här:) Ska fylla 41 och har precis slutat med ppiller! Efter mycket funderingar fram och tillbaka har vi bestämt oss för att försöka få ett syskon till vår 2 åring. Har två äldre barn (14/17).

    Är beredd på en massa synpunkter från omgivningen men det är deras problem ;)

    (Jag bor inte ihop med barnens pappa just nu pga jobb/tidigare barn men känner att jag inte kan vänta flera år tills vi väl flyttar ihop..det blir kämpigt ett tag men det är det värt! )

    Med mina två första barn tog det ca 8mån att bli gravid och då var jag i tjugoårsårsåldern.

    Med min 2åring blev jag gravid samma månad dom jag börja med rosenrot!!?? 3e månaden så gick snabbt.

    Vill bara ge lite hopp att det visst kan gå snabbt fast man är 40+ <3


    Vad roligt att höra! Jag har rosenrot hemma, men försöker med akupunktur ett tag nu, och äter endast de örter akupunktören säger förutom en massa vanliga mediciner. Hoppas du blir gravid, mannen kan komma sedan, det gjorde min också med första barnet. Skriv gärna i tråden om du blir gravid!!!
  • Vårdepp
    imsevims skrev 2017-12-17 11:06:37 följande:

    Fick vårt yngsta barn några månader innan jag fyllde 42 och vårt näst yngsta strax innan 40. Gjorde inget särskilt, snarare tvärt om. Försökte inte aktivt att bli med barn men försökte inte heller att INTE bli med barn. Dvs jag hade noll koll på när äl var och vi hade tänket ?blir det så blir det?. Blev gravid inom 4 mån båda gångerna.

    Nu är jag 43 och kan inte sluta drömma om en liten till. Är nu på försök 7 och senaste månaderna har vi gått all in med äl-test, tempa, progesterall mm men hittills har det inte tagit sig. Men hoppet är ju det sista som överger en.


    Hoppas vi båda blir gravida snart då! Vi får hålla tummarna för varandra. Jag har också två barn sedan innan och detta är första gången jag testar med äl-stickor och tempar. Skriv gärna i tråden om du blir gravid igen!
  • Lindsey77

    Hej! Jag är 40 och försöker bli gravid. Tog ut spiralen i augusti, och testade positivt nu i december. Men fick tyvärr ett tidigt missfall. Är tydligen vanligt efter 40, men försöker igen!!

  • Vårdepp
    Asynja74 skrev 2017-12-17 12:01:00 följande:

    AMH, FSH? Vad står det för? Jag har inte kollat upp nåt än så länge, beslutet togs för nån vecka sen bara. Vi tänkte liksom bara tuta och köra och se var vi hamnar :). Följs gärna åt!


    AMH sägs av den västerländska medicinen vara det antal ägg man har kvar, FSH hur bra äggstockarna fungerar. Men på youtube har jag sett många kritisera AMH för att det inte stämmer, med tanke på att flera lyckats höja det, vilket inte skulle vara görbart om det mätte äggreserven. Båda måtten sägs bara kunna bli sämre med åren, men FSH har flera människor sänkt, så troligtvis är det bara en riktlinje. Om man ska göra IVF måste man ta dessa prover. Jag var hos gyn för att kolla att allt var bra, men det var det inte, förlag hade endometrios, och gyn ville att jag skulle ta AMH och FSH, dådet får jsgväl göra i mellandagarna.

    Skriv gärna och berätta hur det går för dig! Håller tummarna för oss båda!
  • Vårdepp
    Asynja74 skrev 2017-12-17 12:02:41 följande:

    Försök att inte hänga upp dig på folk som inte vet hur man ska bete sig. H*n hade inte ens en relevant länk att dela så...


    Tack Asynja! Kram
  • Vårdepp
    Anonym (hilda) skrev 2017-12-17 13:20:39 följande:

    Min mormor var 43 när min mamma föddes, mamma är sladdbarn med minst 13 år äldre syskon.

    Folk trodde att hennes mamma var hennes mormor och att äldsta systern som var 20 år äldre var hennes mamma.

    Det var inte alltid så roligt...


    Nä, men allt är inte roligt alltid ändå, inte ens om man har en 20-åring till mamma. Din mamma hade nog inte tyckt att det var roligare att inte leva alls, och hade hon inte levt så hade inte du gjort det heller . Förstår hur du menar, men man måste ta ansvar för sin egen lycka också så gott det går.
  • Vårdepp
    imsevims skrev 2017-12-17 13:33:18 följande:

    Det är ju heller ingen hemlighet att medellivslängden ökar och att vi håller oss friska och i bättre form högre upp i ålder än för några decennier sen.

    Sen har man såklart inga garantier. Jag kan leva och vara frisk minst 50 år till eller så kan jag dö i morgon. Vem vet.

    Jag har haft förmånen att få bli förälder både i 20-årsåldern och i 40-årsåldern. Och jag ångrar inte en sekund att vi började om. Jag kan lova dig att det är inte det minsta synd om våra barn. Varken den som är 21 eller den som är 1.


    Härligt! Önskar att jag också får denmöjligheten! Kram
  • Vårdepp
    Anonym (Grimchen) skrev 2017-12-17 13:46:28 följande:

    Gravid vid 43... 44 när det föds... 60 när tonåringen böjar gymnasiet.


    Stämmer bra det.
  • Vårdepp
    imsevims skrev 2017-12-18 11:36:50 följande:

    Haha ja DET vore ju en logisk sak att göra när man vill bli med barn. Eller??

    Om du inte har någon önskan att skaffa barn efter 40+ så behöver du inte göra det. Bra va? Och då kanske du ska försöka hitta en annan tråd att skriva i där du platsar bättre. Så kan ju vi stackars pensionärer här i tråden få föröka oss i fred. Deal?


    Vet inte om jag lyckades klicka på rätt tumme, men jag försökte klicka på tummen upp imsevims .
Svar på tråden Skaffa barn över 43