Hjälp, min 17 månaders och skriker sig till sömns..
Skulle vilja ha lite tips och råd kring läggning av vår son på 17 månader.
Bakgrund : grabben sov mellan oss under en väldigt kort period som bebis, han hade svårt att komma till ro där men somnade nöjd i sin egen säng så de föll sig naturligt att han fick sova där. Han har egentligen aldrig sovit bra på nätterna, som liten bebis vaknade han ofta för att äta/skutta, vägrade napp och tig inte tumme. Vid fem månader började öronen spöka. På 8 månader hade han 12 (!!) öroninflammationer och detta har ju satt sina spår - sömnrytmen är rubbad och har inte hämtat sig trots att han opererades i juni, nätterna är givetvis lugnare nu när han slipper öronen men han vaknar ofta, vissa nätter varje timme. Dock har själva nattningen bara varit bekymmer när han varit sjuk och haft ont i öronen, annars har han fått sin välling i sin säng och sen somnat, somnar han inte direkt så snackar han men snuttarna och somnar sen.
Problem : detta har tvärvänt. Han dricker sin välling sen blir han hysterisk (de blir han även dagtid). Gråter och skriker sig till sömns. Detta är ohållbart och även om jag vet att en del perioder är jobbigare än andra och de är övergående så måste jag kunna hjälpa honom. Men jag vet inte hur, har någon tips? Nedvärderande kommentarer lämnas i någon annan tråd!
Vi kör ingen slags skrik metod typ fem minuters eller så, jag är helt emot de. Har försökt vagga honon/trösta honom i famnen men hmm vill inte va där, fäktar och slår och slänger sig åt alla håll. Har försökt ligga och mysa i vår säng så han ska känna närheten, men de är tyvärr samma resultat där. Sitta intill och bara hålla en hand på honom går inte. Nattlampa eller mörkt gör ingen skillnad.
Testat att hoppa över middagslurenen, men de fungerar inte då han blir för trött på dagen och de resulterar inte i något bra då nattningen blir snäppet värre. Han är trött när vi lägger honom så de är inte så att han är för pigg. Och vi har fasta rutiner.
Kan även tillägga att han delar rum med sin storebror som också såklart påverkas av detta och kan ju inte heller somna.
//En väldigt trött mamma