Varför så låg status på förskolläraryrket och utbildningen
Hej! Jag har fått uppfattningen av att förskolläraryrket och förskollärarutbildningen har låg status i vårt samhälle. Många verkar tro att vem som helst kan jobba som förskollärare och det enda man gör på jobbet är byta blöjor, vara ute och mata. Många tror att förskollärare behöver ingen utbildning. Utbildningen är egentligen 3.5 år... Sen verkar många tro att utbildningen är slapp och vem som helst kan klara av den.
Jag har tidigare läst en teknisk utbildning och många fristående kurser på distans (olika högskolor) och nu läser jag till förskollärare. Jag har aldrig tidigare behövt lägga så mycket tid och energi på mina studier som jag gör nu! Man ska läsa, reflektera, diskutera, analysera... och det går inte att googla sig till rätt svar utan man måste läsa all kurslitteratur. Jag tycker verkligen inte att den här utbildningen är på något sätt lättare än alla andra kurser jag har läst hittills. Och själva arbetet... förskollärare ska ju följa läroplanen, anpassa verksamheten för alla barn, se till att de ska ha meningsfull tid på förskolan och utvecklas utifrån sina egna intressen och målen läroplanen. Verkligen inte så enkelt som blöjbyte hela dagarna! Så nu undrar jag... varför är det så låg status på det här yrket egentligen?