• Pikkis

Varför så låg status på förskolläraryrket och utbildningen

Hej! Jag har fått uppfattningen av att förskolläraryrket och förskollärarutbildningen har låg status i vårt samhälle. Många verkar tro att vem som helst kan jobba som förskollärare och det enda man gör på jobbet är byta blöjor, vara ute och mata. Många tror att förskollärare behöver ingen utbildning. Utbildningen är egentligen 3.5 år... Sen verkar många tro att utbildningen är slapp och vem som helst kan klara av den.
    Jag har tidigare läst en teknisk utbildning och många fristående kurser på distans (olika högskolor) och nu läser jag till förskollärare. Jag har aldrig tidigare behövt lägga så mycket tid och energi på mina studier som jag gör nu! Man ska läsa, reflektera, diskutera, analysera... och det går inte att googla sig till rätt svar utan man måste läsa all kurslitteratur. Jag tycker verkligen inte att den här utbildningen är på något sätt lättare än alla andra kurser jag har läst hittills. Och själva arbetet... förskollärare ska ju följa läroplanen, anpassa verksamheten för alla barn, se till att de ska ha meningsfull tid på förskolan och utvecklas utifrån sina egna intressen och målen läroplanen. Verkligen inte så enkelt som blöjbyte hela dagarna! Så nu undrar jag... varför är det så låg status på det här yrket egentligen?

• Svar på tråden Varför så låg status på förskolläraryrket och utbildningen
  • Studentpappa
    Palestrina skrev 2017-11-08 09:21:34 följande:

Hela tråden har utvecklats till ett ganska intressant exempel på vilka värderingar som skapar yrkets och utbildningens låga status. Givetvis klarar inte vem som helst av förskollärarutbildningen bara för att hen råkar besitta den sortens smarthet som gör hen bra på eller motiverad att läsa förment svåra ämnen som matematik och fysik.

Klart inte vem som helst klarar den men de flesta om de skulle försöka, att nivån var för låg klagade min sambo och hennes kursare på konstant under utbildningen. De tyckte helt enkelt att de förtjänade en bättre utbildning eftersom de ändå tvingades lägga 3,5 år av sitt liv på att få examen. Klarar man sig då på 50% ansträngning är det ju rimligt att få vara besviken.

Sen får man ju hoppas att nivån har blivit bättre och håller högre standard sen hon gick ut 2009, och att det givetvis skiljer mellan olika lärosäten.

Sen att jobbet får dålig status är ju inte så konstigt, hälften är på bristningsgränsen om de inte redan gått i väggen minst en gång. Cheferna klappar ihop på löpande band och det är konstant besparingar från politiker. Vilket yrke med hög status har det så? Om jag hade velat hänga ut min sambo kunde jag citerat hennes senaste mess till mig ang läget på hennes jobb som jag fick för ca en timme sedan. Det finns inget i hennes situation som får mig att önska att jag valt det yrket istället, jag tror de flesta på hennes arbetsplats funderar på hur de ska gå vidare och byta yrke. Jag tycker det är synd givetvis då mina barn är i allra högsta grad beroende av detta yrke och jag tycker de gör ett kanonjobb, men de får ju inget tillbaka och jag önskar helst att sambon bytte jobb imorgon.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Tow2Mater
    Studentpappa skrev 2017-11-08 13:20:00 följande:
     Om jag hade velat hänga ut min sambo kunde jag citerat hennes senaste mess till mig ang läget på hennes jobb som jag fick för ca en timme sedan.
    Hur hinner man skicka privata meddelanden när man är på jobbet..?
  • Studentpappa
    Tow2Mater skrev 2017-11-08 13:26:25 följande:
    Hur hinner man skicka privata meddelanden när man är på jobbet..?
    Nu skojar du va? Till och med fskl har raster eller får gå och bajsa på toaletten på arbetstid. Då klarar åtminstone jag av att skriva ett mess på 10 sek i telefonen. 
  • Studentpappa
    Pikkis skrev 2017-11-08 09:25:36 följande:

Ok, ja, det kan nog vara så att mattekurserna har olika namn (där jag läser heter det "Matematik 1") men innehållet är nästan likadan. Det är det som gör att alla civilingenjörer (eller högskoleingenjörer) ska ligga på samma nivå oavsett var i landet de utbildas. Sen blir det kanske inte så i praktiken, men det bryr jag mig inte om nu, för jag ska ju blir förskollärare istället :)

Det är ju väldigt bra att du aktivt väljer fskl framför en utbildning som i de flestas ögon har högre status. Jag gick basår med många blivande lärare och det var till stor del äldre personer som ledsnat på diverse vikariat och tillfälliga anställningar och resonerade som att:

- äh jag blir lärare eller ssk då får man ju alltid jobb.

Dvs det fanns väldigt lite genuint intresse för yrket och det urholkar ju dess anseende utan tvekan.
  • Anonym (...)
    Studentpappa skrev 2017-11-08 18:38:45 följande:
    Det är ju väldigt bra att du aktivt väljer fskl framför en utbildning som i de flestas ögon har högre status. Jag gick basår med många blivande lärare och det var till stor del äldre personer som ledsnat på diverse vikariat och tillfälliga anställningar och resonerade som att:

- äh jag blir lärare eller ssk då får man ju alltid jobb.

Dvs det fanns väldigt lite genuint intresse för yrket och det urholkar ju dess anseende utan tvekan.
    Jag tycker det är sorgligt att välja yrke beroende på status. Det finns annat här i livet.
  • Studentpappa
    Anonym (...) skrev 2017-11-08 18:52:33 följande:

Jag tycker det är sorgligt att välja yrke beroende på status. Det finns annat här i livet.

Det får du tycka om du vill, det hindrar inte att det påverkar många i sitt val av yrke.
  • Anonym (...)
    Studentpappa skrev 2017-11-08 20:18:15 följande:
    Det får du tycka om du vill, det hindrar inte att det påverkar många i sitt val av yrke.
    Jag är medveten om det. Du verkar vara en av dem, det märks tydligt i dina svar att du ser dig som bättre på grund av ditt val av utbildning. Jag vet många lärare som trivs bra med sitt arbete, som är engagerade. De människorna mår med största sannolikhet bättre än de som valt yrka på grund av status.
  • Studentpappa
    Anonym (...) skrev 2017-11-08 20:41:08 följande:

Jag är medveten om det. Du verkar vara en av dem, det märks tydligt i dina svar att du ser dig som bättre på grund av ditt val av utbildning. Jag vet många lärare som trivs bra med sitt arbete, som är engagerade. De människorna mår med största sannolikhet bättre än de som valt yrka på grund av status.

Så är det verkligen inte, däremot är jag realistisk och har levt med en mamma som gett sin hälsa till yrket vi diskuterar och nu är min sambo på väg åt samma håll. Vilket är anledningen jag vill att hon skulle göra något annat, jag vill inte ha en knäckt mamma till mina barn. Så jag har väl inte direkt så bra erfarenheter av det. Jag önskar givetvis att hon skulle ha lika bra villkor som många andra har på sina jobb.

Jag har aldrig påstått att man ska välja efter status det har du läst in på egen hand, däremot att det finns många som gör det är ju ingen hemlighet. Att vara högskoleingenjör får du ingen status av (som jag är). Jag jobbade som mekaniker i fem år och ville utveckla mig och maskiningenjör kändes givet mot min bakgrund.

Klart det finns engagerade lärare, läser du det jag skrev tidigt i tråden så ser du att jag redan hållit våra barns fskl väldigt högt. Det är ju rätt otroligt att de orkar hålla så bra standard när jag vet hur kämpigt de har det i organisationen. Min sambo jobbar under samma chef så de sitter i samma båt. Att utbildningen min sambo gick var kass är ett faktum ingen fördom, kvalitén var dålig och de var nära att mista rätten att hålla den så det är inget jag kommit på.
  • Anonym (förskolestudenten)

Jag läser just nu till förskollärare. Jag håller med studentpappans fru när det gäller utbildningen. Den är för lätt! Åtminstone på skolan jag går, men den har ett rykte om sig att vara slapp. I Kristianstad ska den vara betydligt bättre och mer krävande. Det känns lite surt att sitta av tiden och låta sin studieskuld växa, när jag skulle kunnat läsa allt på hälften av tiden.

Jag hade så sent som igår en diskussion med en lärare på min skola om närvaron på studenterna. Han klagade på den låga närvaron och jag kontrade med att det inte är konstigt med låg närvaro när man kan få godkänt på proven utan att ha befunnit sig på en endast föreläsning eller annat under hela kursen. Jag föreslog att de borde göra utbildningen svårare så att inte vilken kotte som helst kunde läsa baksidan av ett par böcker ur kurslitteraturen och sen bullshitta ihop resten. Han menade då att dessa studenter måste vara genier som inte behövde göra mer än så...

Vad jag skulle vilja säga att utbildningen enkelt beskrivet gör är att ge oss studenter verktygen att kunna vara motsvarande en riktigt bra förälder som verkligen är närvarande och tar varje tillfälle att hjälpa barn i sitt lärande. Skillnaden mellan den riktigt bra föräldern och en förskollärare är att vi ska klara av att göra samma sak med 5-10 barn när en förälder oftast bara har 1-3 barn. Förskollärarens barn till skillnad från förälderns går sedan hem till sig och de hemmaförhållanden som finns där.

Jag tror alla kan vara en dålig förskollärare och vissa till och med mediokra förskollärare utan utbildning men utbildningen underlättar för att bli en riktigt bra förskollärare snabbt, man slipper uppfinna hjulet på nytt i många områden.

Jag vet också att många av mina kurskollegor kommer bli mediokra förskollärare för att de bara sitter av tiden istället för att ta till sig av utbildningen, de gillar att leka med barn och de vill ha en högre lön än vad de kan få som barnskötare.

Om man någonsin sett en bra förskollärare i arbete så vet man att utbildningen är värdefull.

• Pikkis
    Anonym (förskolestudenten) skrev 2017-11-08 21:55:47 följande:

Jag läser just nu till förskollärare. Jag håller med studentpappans fru när det gäller utbildningen. Den är för lätt! Åtminstone på skolan jag går, men den har ett rykte om sig att vara slapp. I Kristianstad ska den vara betydligt bättre och mer krävande. Det känns lite surt att sitta av tiden och låta sin studieskuld växa, när jag skulle kunnat läsa allt på hälften av tiden.

Jag hade så sent som igår en diskussion med en lärare på min skola om närvaron på studenterna. Han klagade på den låga närvaron och jag kontrade med att det inte är konstigt med låg närvaro när man kan få godkänt på proven utan att ha befunnit sig på en endast föreläsning eller annat under hela kursen. Jag föreslog att de borde göra utbildningen svårare så att inte vilken kotte som helst kunde läsa baksidan av ett par böcker ur kurslitteraturen och sen bullshitta ihop resten. Han menade då att dessa studenter måste vara genier som inte behövde göra mer än så...

Vad jag skulle vilja säga att utbildningen enkelt beskrivet gör är att ge oss studenter verktygen att kunna vara motsvarande en riktigt bra förälder som verkligen är närvarande och tar varje tillfälle att hjälpa barn i sitt lärande. Skillnaden mellan den riktigt bra föräldern och en förskollärare är att vi ska klara av att göra samma sak med 5-10 barn när en förälder oftast bara har 1-3 barn. Förskollärarens barn till skillnad från förälderns går sedan hem till sig och de hemmaförhållanden som finns där.

Jag tror alla kan vara en dålig förskollärare och vissa till och med mediokra förskollärare utan utbildning men utbildningen underlättar för att bli en riktigt bra förskollärare snabbt, man slipper uppfinna hjulet på nytt i många områden.

Jag vet också att många av mina kurskollegor kommer bli mediokra förskollärare för att de bara sitter av tiden istället för att ta till sig av utbildningen, de gillar att leka med barn och de vill ha en högre lön än vad de kan få som barnskötare.

Om man någonsin sett en bra förskollärare i arbete så vet man att utbildningen är värdefull.

Tack för ditt svar :) Får man undra vilken universitet du läser på? 
  • Anonym (förskolestudenten)
    Pikkis skrev 2017-11-08 23:58:43 följande:

Tack för ditt svar :) Får man undra vilken universitet du läser på? 

Inte universitet (ännu). Malmö högskola
Svar på tråden Varför så låg status på förskolläraryrket och utbildningen