• AmericanMommy

Varför så hemskt att ha barn på dagis?

Har läst väldigt många trådar här på FL om att dagis är så hemskt för barn. Dom måste ha så korta dagar som möjligt och långa sommarlov. Om det är så hemskt på dagis varför ens ha dom där då?

Jag bor i USA här har många barn på dagis från 6 veckors ålder och cirka 50 timmar i veckan året runt, några dagar lediga här och där. Men dom barnen far inte illa. Varför är det så hemskt på Svenska dagis? Vill gärna veta!

• Svar på tråden Varför så hemskt att ha barn på dagis?
  • Glinda från Oz

Varför skaffar man barn om man inte vill umgås med dem? 50 timmar i veckan är ju all en bebis vakna tid.

• AmericanMommy
    Glinda från Oz skrev 2017-11-06 02:55:43 följande:

Varför skaffar man barn om man inte vill umgås med dem? 50 timmar i veckan är ju all en bebis vakna tid.

Ja inte alla har lyxen med föräldraledigt, vab, lång semester etc. De flesta har ej det där vi bor, men ja folk skaffar barn ändå och får det att fungera. Jag gjorde något ännu hemskare jag gav upp mitt jobb för att vara hemma med mina barn. Får mycket skit för det av Svenskar.....
  • Rockelina

Du är i gott sällskap med många andra amerikaner. Har en väninnas som bor i Texas - tror inte många kvinnor jobbar där hon bor faktiskt. Och de verkar ha en fantastisk sammanhållning med alla grannar. Blev lite avis när vi hälsade på.

Exempel - en mamma hade blivit själv när mannen dog. Grannarna samlade då in mycket pengar till hjälp (flera hundratusen) när hon behövde börja arbeta (inget problem alls få bra trygg anställning där som i Sverige).

• sextiotalist
    Rockelina skrev 2017-11-06 03:28:37 följande:

Du är i gott sällskap med många andra amerikaner. Har en väninnas som bor i Texas - tror inte många kvinnor jobbar där hon bor faktiskt. Och de verkar ha en fantastisk sammanhållning med alla grannar. Blev lite avis när vi hälsade på.

Exempel - en mamma hade blivit själv när mannen dog. Grannarna samlade då in mycket pengar till hjälp (flera hundratusen) när hon behövde börja arbeta (inget problem alls få bra trygg anställning där som i Sverige).

Trygga anställningar i USA?

Nja, inte riktigt. Där är uppsägningstiden ungefär en dag
  • Rockelina

De verkar ha jobben länge dör dock - de har inte bemanningsföretag som i Sverige utan riktiga jobb i högre grad. Är hursomhelst jättelätt att få jobb. Pluggade och jobbade där själv i yngre dagar. Men kunde inte ta fasta jobb jag erbjuds pga saknade medborgarskap.

• Tilja

Den största anledningen är för att barnen som går långa dagar längtar efter sina föräldrar och vill vara mer med dem. De frågar konstant "När ska jag gå hem?", "Jag saknar mamma och pappa!" och de får tråkigare och tråkigare ju ensammare de blir efterhand som deras kompisar går hem.

Det är inte hemskt att ha dem på förskolan, men inte så kul för barnen att ha en längre arbetsdag än vad som är 100% för en vuxen...

• fjanten

Jag känner bara att vi skaffar ju våra barn för att VI vill vara med dem och umgås med dem. Fram tills yngsta är tre kommer vi inte jobba mer än 150% tillsammans, för vi vill inte ha barnen på förskolan mer än nödvändigt. I dagsläget jobbar jag 100% och mannen är hemma med barnen, vid årsskiftet ska han jobba 100% och jag vara hemma, året därpå är planen att jobba 75% vardera.

Vi är inte så dumma att vi inte begriper hur lyckligt lottade vi är att bo i sverige med så generösa lagar, så jag förstår inte varför man inte skulle utnyttja det. Hade nog inte velat ha barn om det innebar att lämna ifrån mig ett litet spädbarn 50 timmar i veckan, då ser jag definitivt inte ner på någon som väljer att vara hemma helt (om det är de två alternativen).

• AmericanMommy
    Tilja skrev 2017-11-06 06:57:35 följande:

Den största anledningen är för att barnen som går långa dagar längtar efter sina föräldrar och vill vara mer med dem. De frågar konstant "När ska jag gå hem?", "Jag saknar mamma och pappa!" och de får tråkigare och tråkigare ju ensammare de blir efterhand som deras kompisar går hem.

Det är inte hemskt att ha dem på förskolan, men inte så kul för barnen att ha en längre arbetsdag än vad som är 100% för en vuxen...

Fast det låter inte normalt att barnen saknar sina föräldrar så mycket hela tiden?! Finns det inte tillräckligt med personal att tillgodose barnens behov? Har inte upplevt det så här. På min dotters förskola (hon går 20 timmar när jag pluggar) så får det max vara 10 barn i gruppen och de måste alltid ha minst 2 pedagoger men ofta är det 3. Barnen är 3-5 år. Pedagogerna är jättebra med barnen de gör roliga saker hela tiden. Ofta vill barnen inte gå hem. Många av barnen går 8-18.
  • Tilja
    AmericanMommy skrev 2017-11-06 13:43:13 följande:
    Fast det låter inte normalt att barnen saknar sina föräldrar så mycket hela tiden?! Finns det inte tillräckligt med personal att tillgodose barnens behov? Har inte upplevt det så här. På min dotters förskola (hon går 20 timmar när jag pluggar) så får det max vara 10 barn i gruppen och de måste alltid ha minst 2 pedagoger men ofta är det 3. Barnen är 3-5 år. Pedagogerna är jättebra med barnen de gör roliga saker hela tiden. Ofta vill barnen inte gå hem. Många av barnen går 8-18.
    I våra grupper är det t.ex. 10 barn på två pedagoger, 14 barn på tre pedagoger etc. Detta har inte med personaltäthet att göra. Det har heller inte att göra med att barnen inte tycker om att vara på förskolan, för de tycker om att leka med sina kompisar, vara med på samlingarna, leka med sakerna etc och de kommer gärna och glatt till förskolan.

Ibland kan till och med barn som saknat sina föräldrar hela dagen inte vilja gå hem direkt när föräldrarna väl kommer. Min gissning är att detta beror på bl.a. att de vill göra färdigt den aktivitet de håller på med först eller att de törstar efter förälderns uppmärksamhet och lirkning efter en så lång dag utan dem.

Menar du att din dotter går 20 timmar i veckan? I så fall är hon inte ett sådant barn jag syftade på, utan jag syftar på de barn som går 9-10 timmar om dagen.
  • AmericanMommy
    Tilja skrev 2017-11-07 07:15:06 följande:

I våra grupper är det t.ex. 10 barn på två pedagoger, 14 barn på tre pedagoger etc. Detta har inte med personaltäthet att göra. Det har heller inte att göra med att barnen inte tycker om att vara på förskolan, för de tycker om att leka med sina kompisar, vara med på samlingarna, leka med sakerna etc och de kommer gärna och glatt till förskolan.

Ibland kan till och med barn som saknat sina föräldrar hela dagen inte vilja gå hem direkt när föräldrarna väl kommer. Min gissning är att detta beror på bl.a. att de vill göra färdigt den aktivitet de håller på med först eller att de törstar efter förälderns uppmärksamhet och lirkning efter en så lång dag utan dem.

Menar du att din dotter går 20 timmar i veckan? I så fall är hon inte ett sådant barn jag syftade på, utan jag syftar på de barn som går 9-10 timmar om dagen.

Så det får vara mer än 10 barn i gruppen på

svenska dagis bara det finns mer personal? Isåfall förstår jag om barn blir stressade och inte vill vara på dagis. Skulle inte kännas bra att lämna mitt barn i sådan miljö. Då förstår jag att svenska föräldrar tycker dagis är hemskt. Detta var min fråga i TS. Hur stora kan grupperna vara?
  • Anonymios

För att samhället uppfostrar barnen ifall dom går på dagis... Man vill ju uppfostra sina barn själv inte låta staten göra det. Skulle försöka hålla mina barn så långt från dagis som det går

• Tilja
    AmericanMommy skrev 2017-11-07 11:21:12 följande:

svenska dagis bara det finns mer personal? Isåfall förstår jag om barn blir stressade och inte vill vara på dagis. Skulle inte kännas bra att lämna mitt barn i sådan miljö. Då förstår jag att svenska föräldrar tycker dagis är hemskt. Detta var min fråga i TS. Hur stora kan grupperna vara?
    Alltså, i så fall har du noll koll på svenska förskolor. Vi har ovanligt få barn i barngrupperna på min förskola, eftersom vi också har färre personal i varje grupp. Vilket inte heller är bra eftersom man då ofta är själv med hela barngruppen då, dvs 10 barn på en pedagog om den andre är borta en stund (t.ex. rast, inte har börjat än eller har hunnit sluta, går iväg för att hämta något, går på toa, går för att prata med en kollega på annan avdelning, står och pratar med en förälder etc etc - dvs ganska ofta under en vanlig dag, lägg dessutom till alla tillfällen då ett enskilt barn behöver en av pedagogernas fulla uppmärksamhet en stund och den andre blir själv på resterande 9 barn). När vi slår ihop avdelningarna på morgonen och eftermiddagen är det ofta ännu fler barn ihop på relativt få pedagoger - t.ex. 20 barn på 3 pedagoger.

Ekonomin hade inte gått ihop om man hade haft färre barn och mer personal, det är det som är den trista anledningen...
  • AmericanMommy
    Tilja skrev 2017-11-07 20:57:29 följande:

Alltså, i så fall har du noll koll på svenska förskolor. Vi har ovanligt få barn i barngrupperna på min förskola, eftersom vi också har färre personal i varje grupp. Vilket inte heller är bra eftersom man då ofta är själv med hela barngruppen då, dvs 10 barn på en pedagog om den andre är borta en stund (t.ex. rast, inte har börjat än eller har hunnit sluta, går iväg för att hämta något, går på toa, går för att prata med en kollega på annan avdelning, står och pratar med en förälder etc etc - dvs ganska ofta under en vanlig dag, lägg dessutom till alla tillfällen då ett enskilt barn behöver en av pedagogernas fulla uppmärksamhet en stund och den andre blir själv på resterande 9 barn). När vi slår ihop avdelningarna på morgonen och eftermiddagen är det ofta ännu fler barn ihop på relativt få pedagoger - t.ex. 20 barn på 3 pedagoger.

Ekonomin hade inte gått ihop om man hade haft färre barn och mer personal, det är det som är den trista anledningen...

Oj det låter som väldigt stora grupper och få pedagoger. Förstår nu verkligen varför föräldrar inte vill ha barnen där mycket. Vi betalar betydligt mycket mer här, runt 20K i månaden per barn (väldigt vanligt pris för dagis). Så då har dom väl råd med mer personal och mindre grupper.
  • TRCV
    AmericanMommy skrev 2017-11-07 11:21:12 följande:

Fler än 10 i gruppen... Drömmer Där jag jobbat har det sett ut så här:
    Ställe 1: 26 barn på avdelningen.
    Ställe 2: 28 barn på avdelningen. 
    Ställe 3: 23 barn på avdelningen.

Läste om något ställe som hade 38 barn på en avdelning.
  • Remmens
    Anonymios skrev 2017-11-07 11:23:22 följande:

För att samhället uppfostrar barnen ifall dom går på dagis... Man vill ju uppfostra sina barn själv inte låta staten göra det. Skulle försöka hålla mina barn så långt från dagis som det går

Fast det bryr ju dig inte gemene man om.

Det handlar om att folk anser att barnen mår bättre av att få mycket tid med dina föräldrar. Jag är benägen att hålla med.
  • AmericanMommy
    TRCV skrev 2017-11-08 00:41:10 följande:

Fler än 10 i gruppen...  Där jag jobbat har det sett ut så här:

Ställe 1: 26 barn på avdelningen.

Ställe 2: 28 barn på avdelningen. 

Ställe 3: 23 barn på avdelningen.

Läste om något ställe som hade 38 barn på en avdelning.

Det låter verkligen som en stressig miljö. Skulle aldrig ha mitt barn på ett sånt dagis. Ska tänka på det nästa gång jag klagar över hur mycket dagis kostar här i USA. You get what you pay for....

Konstigt att detta accepteras is Sverige? Ni är ju alltid så framåt med allt?
  • Mia86a

På förskolan min dotter går på är det tolv barn på tre pedagoger. Hon trivs som fisken i vattnet och skringer in och kramar pedagoger och kompisar varje morgon. Skulle aldrig tänka tanken på att ha henne hemma i stället när hon får så mycket stimulans och jämnåriga lekkamrater på förskolan.

• Tilja
    AmericanMommy skrev 2017-11-08 04:09:02 följande:
    Det låter verkligen som en stressig miljö. Skulle aldrig ha mitt barn på ett sånt dagis. Ska tänka på det nästa gång jag klagar över hur mycket dagis kostar här i USA. You get what you pay for....

Konstigt att detta accepteras is Sverige? Ni är ju alltid så framåt med allt?
    Accepteras och accepteras... Det finns en kultur/norm bland förskolepersonal att bita ihop genom allt och inte tala illa om förskolan, speciellt inte till föräldrarna. Men det innebär sjukskrivningar, förtidspension etc eftersom personalen slits ut. Det är personalen och delvis barnen som blir lidande när vi får sämre arbetsvillkor och en sämre arbetsmiljö.
Svar på tråden Varför så hemskt att ha barn på dagis?