AmericanMommy skrev 2017-11-07 11:21:12 följande:
Så det får vara mer än 10 barn i gruppen på
svenska dagis bara det finns mer personal? Isåfall förstår jag om barn blir stressade och inte vill vara på dagis. Skulle inte kännas bra att lämna mitt barn i sådan miljö. Då förstår jag att svenska föräldrar tycker dagis är hemskt. Detta var min fråga i TS. Hur stora kan grupperna vara?
Alltså, i så fall har du noll koll på svenska förskolor. Vi har ovanligt få barn i barngrupperna på min förskola, eftersom vi också har färre personal i varje grupp. Vilket inte heller är bra eftersom man då ofta är själv med hela barngruppen då, dvs 10 barn på en pedagog om den andre är borta en stund (t.ex. rast, inte har börjat än eller har hunnit sluta, går iväg för att hämta något, går på toa, går för att prata med en kollega på annan avdelning, står och pratar med en förälder etc etc - dvs ganska ofta under en vanlig dag, lägg dessutom till alla tillfällen då ett enskilt barn behöver en av pedagogernas fulla uppmärksamhet en stund och den andre blir själv på resterande 9 barn). När vi slår ihop avdelningarna på morgonen och eftermiddagen är det ofta ännu fler barn ihop på relativt få pedagoger - t.ex. 20 barn på 3 pedagoger.
Ekonomin hade inte gått ihop om man hade haft färre barn och mer personal, det är det som är den trista anledningen...