• lakritspipa93

Hjälp mig räkna ut vilken vecka jag är i!!

Hej! 

Fick reda på att jag är gravid i onsdags på BIM. Använder mig av natural cycles och min cykel brukar vara ca 29 dagar varje månad. Den senaste mensen började den 22/9 men jag fick inte ägglossning förrän 20/10, och NC satte ut nästa BIM på 1/11, alltså ca 40 dagars cykel. Jag har aldrig haft så lång cykel och vet ju exakt när jag hade ägglossning så enligt NC är jag i vecka 4. När jag ringde BM och förklarar situationen säger hon att de alltid går efter senaste mensens första dag oberoende på cykel-längd och helt plötsligt är jag i vecka 7??! Känns alldeles för "tidigt" att vara det och jag är rädd för att jag kommer bli justerad i antal veckor bakåt i tiden när vi gör ett ultraljud.. 

Är det någon som vet hur det går till när det blir så här? Behöver kanske inte nämna att det är första barnet ;) 

Tack!!! 

• Svar på tråden Hjälp mig räkna ut vilken vecka jag är i!!
  • Mascaraklumpar

Man går efter sista mensen. När man sedan gör ultraljud kan man som du skriver bli flyttad bakåt. Det är alltid bättre att ta fel åt det hållet eftersom man då kan göra om undersökningen några veckor senare, medan om du blir flyttad framåt så har du kanske missat fönstret för när undersökningen ska göras.

• Pimpinellan

Har man inte 28-dagarscykler får man poängtera det till mvc! Annars misstämmer b.f och det ganska rejält ibland. Så stå på dig! Helt onödigt gå ända till RUL och mvc inbillar sig att du är längre gången. Det innebär ju dessutom RUL för tidigt. Det kommer också misstämma med allt de ska kolla där.

• lakritspipa93

hej :) Tack för svar! Jag får stå på mig och förklara läget lite bättre för dem vid min tid som jag har nästa vecka, känns lite konstigt att vara så "långt fram" i tiden ;) 

• Anonym (T)

Annars kan du ju bara säga till barnmorskan att sista mensen var två veckor innan äl, det vet ju inte hon. Då blir datumen rätt i deras beräkningar också.

Grattis till graviditeten!

Svar på tråden Hjälp mig räkna ut vilken vecka jag är i!!