• Anonym (4)

Vad ska jag göra med min hund

Det hemskaste hände mig idag. Jag har en 2 årig Amstaff/pitbull blandning. Han är mitt allt. Men idag blev det riktigt fel. Min mamma rastade honom och råkade släppa kopplet idag. Vi brukar inte ha honom löst. Han börjar då springa runt och kommer inte när man ropar på honom. Våran mamma ringer oss. Jag och min bror springer då dit och försöker fånga honom. Innan vi hinner fånga honom kommer det två personer med två små Pomernier. Min hund springer då mot hundarna och jag skriker till ägarna att de ska ta upp de för jag vet själv att varken jag eller min bror kommer hinna ikapp. Å då attackerar min hund en av de små hundarna. Jag hamnar i chock och försöker ta tag i min hund men lyckas ej. Min bror kommer fram och tar våran hund bort från den andra. Jag såg inte riktigt vad som hände men jag vet att min hund attackera den lilla. Jag hörde den lilla hunden låta. Jag vet inte hur jag ska formulera mig själv men min bror sa att han såg våran hund hålla i den lilla hunden i sin "mun".. Ena tjejen hamnar i panik och skriker och gråter och den andra hamnar också i panik men skriker på mig vilket jag förstår. Jag vet inte hur jag ska be om ursäkt för det som hände var hemskt men jag försöker be om ursäkt flera gånger och säger till de att jag förstår. Ena tjejen försöker lugna ner den andra och jag fortsätter be om ursäkt. Jag ber henne kolla om hennes hund är okej. Hon tog ner hunden och kollade och den verkade okej. Jag vet att det är min mammas fel. Jag förstår ägarna och deras reaktion. Jag är till och med tacksam att en av tjejerna förstod min situation tillslut. Inte ens jag skulle kunna ta det så bra. Jag lämnade mitt nummer till de. Jag vet att alla ägare skulle säga så men jag trodde aldrig MIN hund var kapabel till det. Den rasen har så jävla dåligt rykte. Det jag inte förstår är att vi har en mindre hund hemma som våran hund kommer super bra överens med. Vi har små barn som han är super försiktigt med. Vi har också små djur som han ALDRIG skulle våga röra på det sättet. Jag förstår inte varför det hände. Det är ingen ursäkt men jag bara kan inte få in det i mitt huvud. Jag vet att många kommer börja prata om avlivning direkt. Jag vet inte hur detdär funkar? Är min hund nu direkt stämplad som "värdelös"?? Jag har hört att man måste avliva en hund som attackerat en människa/ annat djur . Är det sant? Finns det absolut inget annat man kan göra? Gå till en hund "psykolog", träning för mer krävande hundar??? Jag kanske låter självisk i andras ögon jag förstår det. De som hände är oacceptabelt. Men jag är för svag för ens att tänka på avliva min hund. Vad blir bäst för min hund? Snälla seriösa svar

• Svar på tråden Vad ska jag göra med min hund
  • Anonym (Hundägare)
    Bellsss skrev 2017-11-05 01:07:03 följande:
    Min chihuahua höll på att dö när hon blev attackerad av just (hör och häpna) en labrador. Medans mina föräldrar har en amstaff som aldrig rört henne och skulle skydda henne med sitt liv (önskar hon hade varit med så labradoren fått sig en rejäl omgång).

Så labradorer har det visst i sig. Jag slog den i huvudet flera gånger innan den släppte. Hennes käke var av på 4 ställen...
    Men vad är problemet med flera i den här tråden? Kan ni inte skillnaden på en egen erfarenhet och generella sanningar? Att du känner en hund som gjort en viss sak är ju inte detsamma som att det stämmer för hela rasen. Om du känner en hund som ser dåligt så betyder ju inte det att alla hundar i samma ras ser dåligt? Om du känner en hund som är en duktig sökhund så betyder väl inte det att alla i samma ras är det? Om du känner en hund som är ursnäll och och aldrig skulle göra något så betyder ju inte det att alla exemplar i hela rasen är sådana? Därför vill jag bara prata om det som är generellt. Det finns hundraser som är avlade på att apportera saker, hundar som är avlade på att springa fort, hundar som är avlade på jakt och det finns hundar som tyvärr är avlade på att kamp med andra hundar. Sådana är ju helt vidriga att ha i samhället där det går runt en massa andra hundar och barn som riskerar att fara illa. 
  • Anonym (Hundägare)
    Bellsss skrev 2017-11-05 09:43:27 följande:
    Jag är betydligt mer bekväm runt amstaff och liknande än vad jag är runt många andra raser.

nyheter24.se/nyheter/forskning/855926-hunden-skadar-manniskor

I den här artikeln är tydligen varken labbe eller bordet Collie så trevliga, inte schäfer heller. Ska vi förbjuda dom också? Finns dessutom inget som heter kamphund, jisses folk vet inte ens vad se syftar på när de säger kamphund...
    Fast det säger ingenting. Grejen med den här artikeln är att den främst visar vilka hundar som är de vanligaste familjehundarna. Det är helt naturligt att de står för flest försäkringsärenden. Labrador är den vanligaste hunden i UK. 32 000 labradorer mot 4000 Staffordshire Bull Terrier...

www.thekennelclub.org.uk/media/1098176/top_20_breeds_2015_-_2016.pdf

Antalet försäkringsärenden (som vi inte vet vad de avser) är inte heller samma sak som antalet oprovocerade attacker från en viss ras. 
  • Anonym (Hundägare)
    Anonym (välkommen till verkligheten...) skrev 2017-11-06 00:53:07 följande:
    Labrador, golden och andra retrivrar är de hundar som oftas angriper människor.. vet många labbar som attackerar andra hundar och staffar som är världens snällaste.... du lever i en bubbla av okunskap som är livsfarlig... Hoppas du inte har en hund på riktigt för din okunskap skulle göra det till en livsfarlig situation...
    Självklart har jag en hund, men en sån som inte är avlad på att attackera andra hundar.

Vem är det som lever i okunskapsbubblan? Du eller beslutsfattare i Danmark som förbjudit dessa raser... vi får väl anta att de bara slumpat fram vilka raser som skulle förbjudas. Det ligger antagligen INGENTING bakom det beslutet...

Pitbullterrier
    ? Amerikansk Staffordshire terrier
    ? Tosa
    ? Amerikansk bulldogg
    ? Fila brasileiro
    ? Dogo argentino
    ? Boerboel
    ? Kangal
  • Bellsss
    Anonym (Hundägare) skrev 2017-11-07 13:10:33 följande:
    Men vad är problemet med flera i den här tråden? Kan ni inte skillnaden på en egen erfarenhet och generella sanningar? Att du känner en hund som gjort en viss sak är ju inte detsamma som att det stämmer för hela rasen. Om du känner en hund som ser dåligt så betyder ju inte det att alla hundar i samma ras ser dåligt? Om du känner en hund som är en duktig sökhund så betyder väl inte det att alla i samma ras är det? Om du känner en hund som är ursnäll och och aldrig skulle göra något så betyder ju inte det att alla exemplar i hela rasen är sådana? Därför vill jag bara prata om det som är generellt. Det finns hundraser som är avlade på att apportera saker, hundar som är avlade på att springa fort, hundar som är avlade på jakt och det finns hundar som tyvärr är avlade på att kamp med andra hundar. Sådana är ju helt vidriga att ha i samhället där det går runt en massa andra hundar och barn som riskerar att fara illa. 
    Fast det är ju precis det ni gör? Kamphund säger ni ju bara, vilken ras exakt pratar ni om? För läser man tidningar är det allt från rottweiler till blandraser till pitbull som benämns som kamphund. Så prata ras inte kamphund.

Ja, labradorer är vanligaste hunden men fortfarande den som attackerar mest. Så ska vi förbjuda raser så ska vi ju gå på statistik inte på människors okunskap om när de är osäkra på ras och då skriker kamphund...
  • Bellsss
    Anonym (Hundägare) skrev 2017-11-07 13:19:24 följande:
    Fast det säger ingenting. Grejen med den här artikeln är att den främst visar vilka hundar som är de vanligaste familjehundarna. Det är helt naturligt att de står för flest försäkringsärenden. Labrador är den vanligaste hunden i UK. 32 000 labradorer mot 4000 Staffordshire Bull Terrier...

www.thekennelclub.org.uk/media/1098176/top_20_breeds_2015_-_2016.pdf

Antalet försäkringsärenden (som vi inte vet vad de avser) är inte heller samma sak som antalet oprovocerade attacker från en viss ras. 
    Vilken är den specifika rasen du pratar om? För hittills har du skrivit kamphund. Det är ingen ras...
  • micromat
    Anonym (Lassie) skrev 2017-11-05 15:05:50 följande:

Man kan ju alltid börja med att förbjuda samma raser som i Danmark, så får vi se vilka effekter det får.

Du kanske inte noterade att jag inte skrev kamphund? Eller syftar du på något annat inlägg?

Det är sällan det faktiskt är dom raserna som är inblandade i något.

Diverse blandraser med kass mentalitet och där egenskaperna krockar är betydligt värre..
  • micromat
    Anonym (lägg ner) skrev 2017-11-05 23:44:57 följande:

Nej, nu får jag bara nog. "Vad är det för fel med kamphundar"?

Behövs det fler farliga saker i världen? Vapen eller djur som avlas för att användas som vapen?

Vill du att alla ska få springa runt med maskingevär också som i USA?

Vad är fel på dig människa?! Allvarligt?

Jag ska nog skaffa en stor jävla alligator, för det tycker jag vore fantastiskt bra och värdefullt för mig att få öva på att träna den, vem vet det kanske går att lära den att inte äta upp hundar?

Jag börjar förstå folk som lägger ut förgiftad köttfärs i rabatterna när man hör vissa resonera.

Egentligen är ditt inlägg inte ens värt att bemöta, kan du ens något om hundar? Vet du ens hur låt oss säga pitbull-aveln fungerar? Du vet om att dessa kamphundar inte ska gå på människor va? Vet du om att det finns bra mycket värre hundar här i världen än låt oss säga pitbull. Hundar som absolut skulle kunna användas som vapen och det är inga utav "kamp"hundarna.
  • Anonym (Lassie)
    micromat skrev 2017-11-07 21:43:05 följande:

Det är sällan det faktiskt är dom raserna som är inblandade i något.

Diverse blandraser med kass mentalitet och där egenskaperna krockar är betydligt värre..

Vad jag kunde förstå finns en omvänd bevisbörda om det kan misstänkas att en blandras innehåller någon del av de förbjudna raserna, annars avlivning.

Jag är helt för den danska lagen (och de som argumenterar att då borde alla möjliga hundraser förbjudas säger jag inte emot, men det kanske räcker med de angivna raserna till en början så får man utreda effekterna sedan).
  • Anonym (faa)
    Anonym (4) skrev 2017-11-04 02:24:12 följande:

Det hemskaste hände mig idag. Jag har en 2 årig Amstaff/pitbull blandning. Han är mitt allt. Men idag blev det riktigt fel. Min mamma rastade honom och råkade släppa kopplet idag. Vi brukar inte ha honom löst. Han börjar då springa runt och kommer inte när man ropar på honom. Våran mamma ringer oss. Jag och min bror springer då dit och försöker fånga honom. Innan vi hinner fånga honom kommer det två personer med två små Pomernier. Min hund springer då mot hundarna och jag skriker till ägarna att de ska ta upp de för jag vet själv att varken jag eller min bror kommer hinna ikapp. Å då attackerar min hund en av de små hundarna. Jag hamnar i chock och försöker ta tag i min hund men lyckas ej. Min bror kommer fram och tar våran hund bort från den andra. Jag såg inte riktigt vad som hände men jag vet att min hund attackera den lilla. Jag hörde den lilla hunden låta. Jag vet inte hur jag ska formulera mig själv men min bror sa att han såg våran hund hålla i den lilla hunden i sin "mun".. Ena tjejen hamnar i panik och skriker och gråter och den andra hamnar också i panik men skriker på mig vilket jag förstår. Jag vet inte hur jag ska be om ursäkt för det som hände var hemskt men jag försöker be om ursäkt flera gånger och säger till de att jag förstår. Ena tjejen försöker lugna ner den andra och jag fortsätter be om ursäkt. Jag ber henne kolla om hennes hund är okej. Hon tog ner hunden och kollade och den verkade okej. Jag vet att det är min mammas fel. Jag förstår ägarna och deras reaktion. Jag är till och med tacksam att en av tjejerna förstod min situation tillslut. Inte ens jag skulle kunna ta det så bra. Jag lämnade mitt nummer till de. Jag vet att alla ägare skulle säga så men jag trodde aldrig MIN hund var kapabel till det. Den rasen har så jävla dåligt rykte. Det jag inte förstår är att vi har en mindre hund hemma som våran hund kommer super bra överens med. Vi har små barn som han är super försiktigt med. Vi har också små djur som han ALDRIG skulle våga röra på det sättet. Jag förstår inte varför det hände. Det är ingen ursäkt men jag bara kan inte få in det i mitt huvud. Jag vet att många kommer börja prata om avlivning direkt. Jag vet inte hur detdär funkar? Är min hund nu direkt stämplad som "värdelös"?? Jag har hört att man måste avliva en hund som attackerat en människa/ annat djur . Är det sant? Finns det absolut inget annat man kan göra? Gå till en hund "psykolog", träning för mer krävande hundar??? Jag kanske låter självisk i andras ögon jag förstår det. De som hände är oacceptabelt. Men jag är för svag för ens att tänka på avliva min hund. Vad blir bäst för min hund? Snälla seriösa svar

Vad hade du förväntat dig när du har en sådan ras? Dessa raser borde inte tillåtas i Sverige!

Du ska avliva hunden omedelbart och förhoppningsvis köpa en pålitligare hund som golden eller labrador. 

Kan du vara ärlig mot dig själv och känna att du litar på hunden igen? Tänk på barnen, men speciellt på andra människor/hundar omkring dig!
  • LFF

Beklagar att du fått uppleva att din hund bitit en annan hund.

Nu är det inte en ras utan en blandras du har och även om ni har mindre hundar hemma, andra smådjur och barn så är just de individerna en del av din hunds flock till skillnad från den hund som din hund bet.

Det är jättebra att du tagit ditt ansvar genom att lämna ut ditt nummer till de drabbade hundägarna. 

Det du ska göra nu är att:

1) Vänja din hund vid munkorg. 
    2) Inte släppa ut din hund med någon som inte kan hålla i hunden (självklart kan olyckor där man tappar kopplet hända vem som helst)
    3) Träna din hund så den ovillkorligt stannar på stoppkommando.
    4) Göra en mental utvärdering av din hund så du vet vad du har att jobba med.
    5) Läsa på om de raser som finns i din hund (då hade du helt ärligt inte blivit förvånad över att det som skedde kunde ske).

• micromat
    Anonym (Lassie) skrev 2017-11-08 08:33:33 följande:

Vad jag kunde förstå finns en omvänd bevisbörda om det kan misstänkas att en blandras innehåller någon del av de förbjudna raserna, annars avlivning.

Jag är helt för den danska lagen (och de som argumenterar att då borde alla möjliga hundraser förbjudas säger jag inte emot, men det kanske räcker med de angivna raserna till en början så får man utreda effekterna sedan).

Vad skk säger om danska lagen:

Det finns rasförbud i andra länder, varför kan vi inte ha det i Sverige?

Ja, det finns bland annat i Norge och Danmark. I Danmark infördes förbud för 13 raser 2010. Dock visar en rapport gjord av veterinär Iben Meyer och professor i etologi Björn Forkman 2013 att det varken har blivit bättre eller sämre vad gäller hundangrepp i Danmark. I vissa länder har förbudet upphört eftersom man funnit att det varit verkningslöst, som i Nederländerna 2008 och Italien 2009.
  • Anonym (Lassie)
    micromat skrev 2017-11-08 17:22:00 följande:

Vad skk säger om danska lagen:

Det finns rasförbud i andra länder, varför kan vi inte ha det i Sverige?

Ja, det finns bland annat i Norge och Danmark. I Danmark infördes förbud för 13 raser 2010. Dock visar en rapport gjord av veterinär Iben Meyer och professor i etologi Björn Forkman 2013 att det varken har blivit bättre eller sämre vad gäller hundangrepp i Danmark. I vissa länder har förbudet upphört eftersom man funnit att det varit verkningslöst, som i Nederländerna 2008 och Italien 2009.

Utvärderingen 2013 visade att angrepp (av förbjudna raser) inte hade ökat. Utredarna hade uppdraget att undersöka om angreppen minskat, och kom fram till att det inte fanns tydligt stöd för det. Men läser man rapporten framstår det som att djursjukhus ändå sett en viss minskning (ögnade dock väldigt fort igenom rapporten). Danska ansvariga myndigheten påpekade också på det bristande underlaget (utredningen avsåg ju bara tiden ett par år efter förbudet). Tror man behöver en längre studie för att få större klarhet i effekterna.

Men för egen del hade det varit tillräckligt att angreppen inte ökade, vilket studien alltså visade.

Hade varit mer intressant med siffror från Italien efter att reglerna upphört. Men det tänker jag inte ägna tid åt att ta reda på!
  • Humlan88
    Anonym (Hundägare) skrev 2017-11-04 02:56:02 följande:

Tycker fan det är helt sjukt att amstaff o pitbull tillåts som sällskapsdjur. Det är ju såhär det blir. Olika raser har olika saker i sig. Min labrador skulle ALDRIG attackera för det ligger inte i rasen. Jag hatar sådana hundar som du har och tycker det är obegripligt att någon ens väljer att skaffa sådana raser. Helt ärligt nu - varför skaffade du en sådan ras? Självklart ska du avliva hunden och om du ska ha en annan hund i framtiden, välj en ras som invte är känd för att attackera andra hundar.

Du ska nog tänka på vad du säger, enligt statistik så är det schäfer och RETRIEVER hundar som står bakom flest attacker. nyheter24.se/nyheter/forskning/855926-hunden-skadar-manniskor
  • Humlan88
    Anonym (4) skrev 2017-11-04 02:24:12 följande:

Sluta klanka ner på TS, jag kan tillägga att de hundar som står för flest attacker är bland annat schäfer och RETRIEVER hundar så...nyheter24.se/nyheter/forskning/855926-hunden-skadar-manniskor
  • Anonym (***)
    Fennyxx skrev 2017-11-05 13:46:56 följande:
    Visst är det knasigt med folk som inte har koll på sina hundar, men om jag får en chiuaua i benet kan jag troligtvis sparka loss den utan större problem än att jag kanske behöver antibiotika mot en bettinfektion. Det är en helt annan sak och blir helt andra skador när någon av de hundar som kallas kamphundar attackerar, vilket visar sig då och då.

Absolut, har du rätt i detta. Men det är människa-hund du tänker på. Men har du tänkt på hund-hund? Det är MINST lika viktigt att även ägare till mindre djur klarar kontrollera sina, för dom är riktigt duktiga på att egga större hundar o sedan lyfter matte/husse upp dom i famnen utan något som helst tecken på att det inte var okej beteende ifrån den lilla.

Det sitter kvar i hunden till nästa hund man möter! Då e dom beredda på att inte ta skit o det är då det blir problem när ägaren inte uppfattar det hunden uppmärksammar eller hundens "tysta"-humör inför en helt annan hund!

Så det spelar ingen roll om du inte ådrar dig mindre skador då den hunden som gör utfall har i 99% behandlats dåligt eller utsatts för stress-irritation- ilska och rubbad mark vad gällande HERARKI inför/utav en annan hund och säkerligen vid flera tillfällen.

Dessutom så låt oss säga att om alla hundar var "lösa" då hade många lagt svansen mellan benen o sprungit allt vad dom hade efter att ha skällt på fel hund! Men nu är alla kopplade förutom den ägare vars hund gör en "oförutsedd" handling och när dom då rusar fram eller gör utfall så rör sig inte den andra hunden mer än max 2,5 meter och runt runt, vilket även det kan göra attacken mer intensivare än vad det hade behövt bli. Så det sätter ju hela grejen på "kant" i människans annars så "perfekta" syn på hur sker o ting ska fungera! (sinnessjukt sarkastiskt och ironisk!)

Bästa vore att alla förstod sin hund och att alla hundar var lösa. Och att alla människor kunde kommando för att stanna en hund !

Sjukt att komma till orden som ett djur och för alltid hållas i fångenskap samtidigt som maktmissbrukaren människan dessutom kallar för sin "bästa vän"!

Ps. ANVÄND RÖSTEN ! Precis som man gör med ett barn ! Svårare än så är det inte. Inte göra illa djuret i frustration på otillräcklig kunskap! Dom dör inte av att man ropar bryskt till dom, däremot vad som kan hända är.. att dom antagligen reagerar!!! Händer ingen reaktion, så har du ingen koppling till din bästa vän!

HITTA DEN !

• Anonym (***)
    Anonym (***) skrev 2017-11-08 19:09:16 följande:

Sjukt att komma till orden som ett djur och för alltid hållas i fångenskap..

jorden*
Svar på tråden Vad ska jag göra med min hund