Vad ska jag göra med min hund
Det hemskaste hände mig idag. Jag har en 2 årig Amstaff/pitbull blandning. Han är mitt allt. Men idag blev det riktigt fel. Min mamma rastade honom och råkade släppa kopplet idag. Vi brukar inte ha honom löst. Han börjar då springa runt och kommer inte när man ropar på honom. Våran mamma ringer oss. Jag och min bror springer då dit och försöker fånga honom. Innan vi hinner fånga honom kommer det två personer med två små Pomernier. Min hund springer då mot hundarna och jag skriker till ägarna att de ska ta upp de för jag vet själv att varken jag eller min bror kommer hinna ikapp. Å då attackerar min hund en av de små hundarna. Jag hamnar i chock och försöker ta tag i min hund men lyckas ej. Min bror kommer fram och tar våran hund bort från den andra. Jag såg inte riktigt vad som hände men jag vet att min hund attackera den lilla. Jag hörde den lilla hunden låta. Jag vet inte hur jag ska formulera mig själv men min bror sa att han såg våran hund hålla i den lilla hunden i sin "mun".. Ena tjejen hamnar i panik och skriker och gråter och den andra hamnar också i panik men skriker på mig vilket jag förstår. Jag vet inte hur jag ska be om ursäkt för det som hände var hemskt men jag försöker be om ursäkt flera gånger och säger till de att jag förstår. Ena tjejen försöker lugna ner den andra och jag fortsätter be om ursäkt. Jag ber henne kolla om hennes hund är okej. Hon tog ner hunden och kollade och den verkade okej. Jag vet att det är min mammas fel. Jag förstår ägarna och deras reaktion. Jag är till och med tacksam att en av tjejerna förstod min situation tillslut. Inte ens jag skulle kunna ta det så bra. Jag lämnade mitt nummer till de. Jag vet att alla ägare skulle säga så men jag trodde aldrig MIN hund var kapabel till det. Den rasen har så jävla dåligt rykte. Det jag inte förstår är att vi har en mindre hund hemma som våran hund kommer super bra överens med. Vi har små barn som han är super försiktigt med. Vi har också små djur som han ALDRIG skulle våga röra på det sättet. Jag förstår inte varför det hände. Det är ingen ursäkt men jag bara kan inte få in det i mitt huvud. Jag vet att många kommer börja prata om avlivning direkt. Jag vet inte hur detdär funkar? Är min hund nu direkt stämplad som "värdelös"?? Jag har hört att man måste avliva en hund som attackerat en människa/ annat djur . Är det sant? Finns det absolut inget annat man kan göra? Gå till en hund "psykolog", träning för mer krävande hundar??? Jag kanske låter självisk i andras ögon jag förstår det. De som hände är oacceptabelt. Men jag är för svag för ens att tänka på avliva min hund. Vad blir bäst för min hund? Snälla seriösa svar