• Anonym (***)

Ex som driver mig till vansinne

Jag har ett ex som alltid är väldigt otrevlig. Vi har två barn tillsammans så vi måste fortfarande kommunicera med varandra. Men det har gått så pass långt att jag har sagt till han att det är endast sms som gäller då jag inte klarar av han beteende i telefon.
    Jag har påtalat ett flertal gånger att det känns nedvärderande och nedtryckande han beteende men ingen förändring från hans sida. Var till kvinnojouren ocg pratade med dom och lät dom läsa lite sms men dom säger att jag inte kan göra så mycket åt det.

Jag står inte ut nånting måste jag väl ändå kunna göra??

• Svar på tråden Ex som driver mig till vansinne
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (***) skrev 2017-11-02 14:12:40 följande:

Barnen är 7 och 9 år. Jag skriver nu så kort som möjligt och svarar inte på sms där han endast nedvärderar mig.

Låter bra. Övriga sms bryr du dig inte om. Gör inte problem av något som inte behöver bli det.
  • Anonym (Resultat)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-11-02 14:43:50 följande:

Har anmält honom för hot och falska anklagelser .Han blev inte dömd,men var tyst i några månader.Bra att det finns bevis för andra myndigheter,om man skulle behöva det (anmälningar).Hemskt jobbigt att ha kontakt med sån typ,jag vet detta.Vet så mycket om detta tyvärr.

Tyvärr så funkar det inte så. Så länge exet inte är dömd så kommer exet att anses vara oskyldig och du kommer att anses vara en bråkstake om du alls nämner dina anmälningar mot exet som lagts ner av berörd myndighet.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Resultat) skrev 2017-11-02 15:30:54 följande:

Tyvärr så funkar det inte så. Så länge exet inte är dömd så kommer exet att anses vara oskyldig och du kommer att anses vara en bråkstake om du alls nämner dina anmälningar mot exet som lagts ner av berörd myndighet.

Sen måste jag ändå göra det,så att jag inte åker in på nåt ,som oskyldig.
  • Anonym (telefon)

Skaffa nytt telefonnummer. Använd bara det gamla med honom. Sen kan du lägga undan telefonen och bara läsa en gång i veckan eller ge telefonen till en vän (gärna någon han respekterar, bäst vore hans egen mamma om du har god kontakt) som sållar bort all skit och bara berättar det av relevans. Tala gärna om det för honom också så kanske han skäms för att skriva massa skit som någon annan måste läsa.

Annars kan ni skicka med en bok med barnet där ni får skriva ner saker (viktiga saker angående barnet) för hand, det kanske hindrar honom från att skriva massa dumheter.

• Anonym (fvedwas)
    Anonym (***) skrev 2017-11-02 00:02:56 följande:

Jag har ett ex som alltid är väldigt otrevlig. Vi har två barn tillsammans så vi måste fortfarande kommunicera med varandra. Men det har gått så pass långt att jag har sagt till han att det är endast sms som gäller då jag inte klarar av han beteende i telefon.
    Jag har påtalat ett flertal gånger att det känns nedvärderande och nedtryckande han beteende men ingen förändring från hans sida. Var till kvinnojouren ocg pratade med dom och lät dom läsa lite sms men dom säger att jag inte kan göra så mycket åt det.

Jag står inte ut nånting måste jag väl ändå kunna göra??

Kanske är du som är otrevlig?!

Oftast har mammor/kvinnor i din situation en förmåga att vinkla samt intala sig själva att mannen är orsaken till allt ont!

Jag är säker på att han tycker likadant om dig.

Som att du tex får det till att han misshandlar dig psykiskt bara för att han inte vill sitta ner med dig och dricka kaffe och mysa.
  • Anonym (?)
    Anonym (fvedwas) skrev 2017-11-14 08:41:01 följande:

Oftast har mammor/kvinnor i din situation en förmåga att vinkla samt intala sig själva att mannen är orsaken till allt ont!

Som att du tex får det till att han misshandlar dig psykiskt bara för att han inte vill sitta ner med dig och dricka kaffe och mysa.
    Har du haft otur i ditt liv eller varför skriver du så här? Inget konstruktivt inlägg över huvud taget. 
    Din sista mening hoppas jag verkligen du skrev bara för att vara elak för om du tror det på riktigt, så finns det inget hopp för dig. 
  • Anonym (123)
    Anonym (?) skrev 2017-12-05 13:22:32 följande:
    Har du haft otur i ditt liv eller varför skriver du så här? Inget konstruktivt inlägg över huvud taget. 
    Din sista mening hoppas jag verkligen du skrev bara för att vara elak för om du tror det på riktigt, så finns det inget hopp för dig. 
    Är ju inget fel med nya infallsvinklar.

Ts skriver ju inte ens exempel på vadd exet skriver, så lite intressant är det allt.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (telefon) skrev 2017-11-02 20:35:43 följande:

Skaffa nytt telefonnummer. Använd bara det gamla med honom. Sen kan du lägga undan telefonen och bara läsa en gång i veckan eller ge telefonen till en vän (gärna någon han respekterar, bäst vore hans egen mamma om du har god kontakt) som sållar bort all skit och bara berättar det av relevans. Tala gärna om det för honom också så kanske han skäms för att skriva massa skit som någon annan måste läsa.

Annars kan ni skicka med en bok med barnet där ni får skriva ner saker (viktiga saker angående barnet) för hand, det kanske hindrar honom från att skriva massa dumheter.

Det här tänkte jag skriva. Eftersom man inte kan förändra en annan människa så behöver man istället förändra hur man hanterar situationen. Genom att ha ett telefonnummer som bara används av pappan så har du själv kontroll över NÄR du läser hans meddelanden och den kontrollen är oerhört viktig. Du slipper gå på helspänn hela dagen över att det när som helst kan komma elaka sms.
  • Anonym (Kattklipp)

Jag fick ett tips av en kvinna för ett par år sedan. Alla nedlåtande mess som inte har med barnet att göra bör "bestraffas" . Jag valde att svara med klipp på katter varenda gång han gick utanför relevanta saker om barnen. Messade han irrelevanta saker sent på kvällen ställde jag klockan och svarade honom på en tid som passade honom lika dåligt.

I början blev han jävligt irriterad men nu ett par år senare har jag inte behövt leta kattklipp på säkert 6 månader och all kommunikation sker mellan 07 och 22.

Oerhört barnsligt men effektivt.

• Anonym (***)
    Anonym (fvedwas) skrev 2017-11-14 08:41:01 följande:

Vårat förflutna är att han har misshandlat mig både fysiskt och psykiskt under många år. Vilket han också är dömd för!

Jag intalar inte mig själv nånting. Jag vet att sättet han behandlar mig på är fel. Vi behöver inte tycka om varandra men man kan ändå behandla varandra med respekt
  • Anonym (***)

Ja nytt telefon nummer var ju en bra idé. Hans mamma vill inte lägga sig i säger hon. Men ärligt talat så tror jag inte att han hade brytt sig nämnvärt om det. Han har inga problem med att ljuga för sina nära och kära och myndigheter. Han är redan medveten om att kvinnojouren, BOJ och vänner/familj läser det han skriver men det har inte hjälpt
  • Anonym (A)

Håller med
  • Anonym (telefon)
    Anonym (***) skrev 2018-01-21 18:19:32 följande:

Ja nytt telefon nummer var ju en bra idé. Hans mamma vill inte lägga sig i säger hon. Men ärligt talat så tror jag inte att han hade brytt sig nämnvärt om det. Han har inga problem med att ljuga för sina nära och kära och myndigheter. Han är redan medveten om att kvinnojouren, BOJ och vänner/familj läser det han skriver men det har inte hjälpt

Att han skulle skämmas vore bara en bonus. Huvudsyftet med metoden är att du slipper läsa vad han skriver
  • Anonym (?)
    Anonym (123) skrev 2017-12-26 14:49:40 följande:
    Är ju inget fel med nya infallsvinklar.

Ts skriver ju inte ens exempel på vadd exet skriver, så lite intressant är det allt.
    Infallsvinkar? Om man vill delta i en konstruktiv diskussion för att ge TS nya infallsvinklar så uttrycker man sig inte som den kommentaren jag kommenterade. Det går att göra mycket bättre.
  • Anonym (Ayla)

Som utsatt för verbala attacker från exempel ex kan man tyvärr inte räkna med stöd från omgivningen. De flesta förstår inte den smärtan eftersom de inte har egna erfarenheter. Ofta beror den nedlåtande attityden på att exet känner sig maktlös, kränkt eller inte kan hantera situationen. Det känns då bättre för stunden för honom att försöka trycka ner den andre. Enda sättet att hantera detta på är så kallat lågaffektivt bemötande. En bra regel är att svara så kortfattat som möjligt, då bara på det som är väsentligt, och att träna på att låta fulheterna rinna av. Se på honom som ett litet barn. Han vill att du ska må dåligt. Stå istället över det och sänk dig inte till samma nivå. Det är ett sätt att behålla sin självrespekt och successivt må bättre. / Från en tidigare utsatt, idag med en bra dialog runt gemensamma barn

• Anonym (Mamman)

Räcker det inte att man mailar/sms när man mår dåligt av en otrevlig elak person?Och bara då när man måste ha kontakt.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Ayla) skrev 2018-02-07 19:48:05 följande:

Hur menar du?

Att slippa prata med sånt ex.Man kan skriva istället,om man måste samarbeta om barnen.Inte annars.
Svar på tråden Ex som driver mig till vansinne