• Anonym (vägrar)

Måste man gå på begravning?

Min mamma försöker tvinga mig att gå på min pappas begravning. Hon hotar en massa och indragen månadspeng, att jag inte får behålla min lön själv och ingen jul och sånt om jag inte går. Hon säger att jag kommer ångra mig om jag låter bli, att jag egentligen vill och jag säger nej för att jag är full av gravidhormoner, att jag måste stötta mina småsyskon och att det ser dåligt ut om jag inte är där.

Jag vill inte gå för att min pappa var väldigt elak mot mamma när jag var liten, innan de skilde sig. Han slogs och gräla och hade sex med mamma mot hennes vilje. Han sa elaka saker till mig ibland också, och pikade liksom, och skällde på alla fel jag gjorde, och alla fel var alltid tvärt emot från förra felet. Till slut skilde de sig, och jag grät varje dag i 3 månader för att jag var så glad, men alla trodde att jag var ledsen. 

Sen vill jag inte gå heller för att jag är inte bekväm med kyrkan. Jag tycker det är fel att jag ska sitta där och hyckla om något jag inte tror på.

Måste jag gå ändå?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-31 22:26
    Jag glömde skriva, jag fyller 19 i januari och bor hemma. Går sista året på gymnasiet.

• Svar på tråden Måste man gå på begravning?
  • Kerubmamman

Du behöver inte gå om du inte vill.
    Din lön har hon inte rätt att röra, men månadspeng och jul kan hon göra som hon vill med. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tow2Mater

Man går väl för de levandes skull, inte den dödes. Om man tänker på dem.
    Tänker man bara på sig sjäv gör man ju som man behagar; i ditt fall går inte.

• Anonym (.)

Du kan väl gå för dina småsyskons skull, och för att du är glad att han är död. Se det som ett farväl till all skit.

• Carambolan

Det tar inte ens en timme. Uppenbarligen betyder det väldigt mycket för din mamma att du går dit. Kan du inte bara gå dit och sitta där och hyckla en stund för att göra henne glad...?

• Rakad Apa

Givetvis ska du inte gå om du inte vill. Tycker att din mamma beter sig riktigt vidrigt mot dig, du är myndig och hon borde acceptera ditt val även om hon inte håller med dig.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Rakad Apa
    Carambolan skrev 2017-10-31 23:35:11 följande:

Det tar inte ens en timme. Uppenbarligen betyder det väldigt mycket för din mamma att du går dit. Kan du inte bara gå dit och sitta där och hyckla en stund för att göra henne glad...?

Varför ska hon blidka sin mamma när mamman behandlar sin dotter som skit? Hur är du funtad?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • sebbe420

Du måste ju inte men jag tycker verkligen du borde gå. För att visa solidaritet med din övriga familj.

Man behöver absolut inte vara kristen eller ens troende för att gå till kyrkan heller. Så det är inte att hyckla.

• Anonym (Hanna)

Ja men herregud gå på begravningen! Din mamma vill väldigt gärna att du går dit och dina yngre syskon kommer säkert sakna ditt stöd.

Det blir säkert väldigt jobbigt för din mamma om alla ska börja fråga varför du inte är där, sakerna du skrev i tråden kanske inte alla vet om? Din mamma kanske inte vill att alla ska veta det heller? Gå för din mammas skull <3

Bor du henna med din mamma så kommer du säkert få mycket stöd av henne när barnet kommer, stötta henne tillbaka nu då lite i förväg...

• Anonym (?)

Nej det måste man inte.

Varför får du månadspeng från din mamma om du har egen lön?

• sextiotalist

Självklart måste du inte det.
    Men, som jag läste i någon bok, "jag gick på den där jäkla begravningen för att få svart på vitt att han var död".
    Din mamma verkar ha hamnat i en kris och vill inte ta till sig hur du upplever det

• Stårschan

Nej, du måste inte gå. Kärlek och respekt är något man måste förtjäna, och det låter inte som om din pappa gjorde det för fem öre. I det här fallet tycker jag att resten av din familj borde respektera detta. Bara för att han gjorde din mamma gravid betyder inte det att du måste hedra hans begravning.

• Anonym (.)

Vet din mamma varför du inte vill gå?

• Anonym (Anonym)

Hur gamla är dina syskon? Kommer de att ha någon annan att gå med om inte du följer med?

• Anonym (vägrar)

Nu kan jag svara lite.

@Carambolan och Hanna: Mamma ska inte heller gå på begravningen. Hon säger att hon inte har något där att göra, så jag fattar inte varför hon ska köra dit mig.

@ Hanna: Jag ska flytta i Januari.

@?: för att mamma tycker att jag skulle ha det, antar jag. 

@.: Hon vet det jag skrivit i tråden och mer.

@ Anonym: Mina småsyskon är 10, tvillingar. Farmor och farfar är ju med så klart, och säkert något av pappas syskon med familjer.

• Anonym (.)
    Anonym (vägrar) skrev 2017-11-01 13:12:31 följande:

Nu kan jag svara lite.

@Carambolan och Hanna: Mamma ska inte heller gå på begravningen. Hon säger att hon inte har något där att göra, så jag fattar inte varför hon ska köra dit mig.

@ Hanna: Jag ska flytta i Januari.

@?: för att mamma tycker att jag skulle ha det, antar jag. 

@.: Hon vet det jag skrivit i tråden och mer.

@ Anonym: Mina småsyskon är 10, tvillingar. Farmor och farfar är ju med så klart, och säkert något av pappas syskon med familjer.

Vill dina småsyskon att du skall med? I så fall skulle jag göra det för deras slull. Om de är ok med att du inte kommer låter det mindre relevant att du går.
  • Anonym (Daisy)

Nej, du behöver inte gå. Men, om dina småsyskon vill att du följer med skulle jag göra det för deras skull.

Svar på tråden Måste man gå på begravning?