• Karins08

När görs VUL eller UL?

Hej!

Jag har precis plussat och undrar när man gör sitt första VUL eller om det är UL så att man ser att hjärtat tickar?

Försökte ringa min klinik för att meddela men fick tid först imorgon. Så hur var det, när fick ni tid?

• Svar på tråden När görs VUL eller UL?
  • Carambolan

I de flesta landsting gör man inget före rutinultraljudet i vecka 18-20. I vissa gör man också kombinerad ultraljud och blodprov i vecka 11-13, men det beror på var du bor och hur gammal du är.

• Carambolan

Eller förlåt, jag missade att det låg i IVF-forumet Såg inlägget under "senaste".

• EpicNurse

Det finns ingen sån rutin. Oftast gör man bara ett ultraljud, RUL, i v 18-20.

Vill man boka privat ul tidigt för att se så fostret lever så gör man det i ungefär v 8. Gör man det tidigare än så är det ganska stor risk att man inte ser något hjärta slå även om allt är som det ska. Därför har de flesta vecka 8 som lägsta gräns.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Jessica)

Jag har en arbetskamrat som precis blivit gravid med ivf, och hon fick tid för ultraljud i vecka 8+ .

• Karins08
    Carambolan skrev 2017-10-31 17:06:10 följande:

Eller förlåt, jag missade att det låg i IVF-forumet Såg inlägget under "senaste".

Tack för svar iaf
  • Karins08
    EpicNurse skrev 2017-10-31 17:12:22 följande:

Det finns ingen sån rutin. Oftast gör man bara ett ultraljud, RUL, i v 18-20.

Vill man boka privat ul tidigt för att se så fostret lever så gör man det i ungefär v 8. Gör man det tidigare än så är det ganska stor risk att man inte ser något hjärta slå även om allt är som det ska. Därför har de flesta vecka 8 som lägsta gräns.

Via IVF är det ju annat, men funderar mest om det är i vecka 7 eller 8 :)
  • Karins08
    Anonym (Jessica) skrev 2017-10-31 17:14:57 följande:

Jag har en arbetskamrat som precis blivit gravid med ivf, och hon fick tid för ultraljud i vecka 8+ .

Tack! Det är väl det jag gissar, även om jag funderade ifall det kanske tom kunde vara i vecka 6
  • Karins08
    BuoBä skrev 2017-10-31 17:21:59 följande:

Är det efter IVF så brukar det vara i v8-9.

Det är via ivf, tack!
  • EpicNurse
    Karins08 skrev 2017-10-31 17:59:17 följande:

Via IVF är det ju annat, men funderar mest om det är i vecka 7 eller 8 :)

Ah missade att det var ivf!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden När görs VUL eller UL?