• Booties

Vi väntar en flicka, kanske. Elr?

Hej!

Vi var på vårt RUL häromdagen och ville hemskt gärna få reda på kön om det gick. Självklart får inte barnmorskan ge ett besked, utan bara gissa. Väldigt förståeligt.

Barnmorskan visade bild underifrån bebis(tänk er att bebis sitter på ett glasbord, haha.) Hon mätte lårbenen och sa sen: "ja, och här sticker ju inget ut så jag gissar tjej", och gick snabbt vidare.

Nu till grejen. Alltså det såg verkligen ut som en flicka. Tänk er en hamburgare... typ. Jag kände mig så säker när vi gick därifrån, men nu börjar jag undra. Bara för att barnmorskan var "tvungen" att gissa och inte får säga säkert.. fler än jag som har upplevelser som denna?

• Svar på tråden Vi väntar en flicka, kanske. Elr?
  • Anonym (Olika)

Vi fick beskedet flicka på både rul och tul. Ut kom en flicka.

En vän fick beskedet att det tydligt var en flicka på rul, på tul så sa dom pojke. Ut kom en pojke.

• Teady111

Hej, när vi var på RUL så sa vi att vi ville veta könet. Hon zoomade in på könsorganet och sa till oss "här ser ni två vita streck bredvid varandra, det är blygdläpparna, alltså är det en flicka".

Vi frågade om hon var helt säker och hon svarade "absolut, till 110 procent!".
    Så där var det inte tal om något gissande inte  :)

Hon hade rätt. Det var en tjej.

• Snuttis2

Vår Bm frågade om vi ville veta, vilket vi ville!

En liten pung Syntes tydligt o hon var säker : ), en pojke kom senare ut!

• Anonym (Tjej)

På första barnet frågade vi om könet men hon ville inte säga och sade att de inte fick säga något men när hon mätte underifrån var det jättetydligt för oss att det var en pojke. Det visade sig stämma.

Med andra barnet hade vi gjort nipt som visade flicka. På rul så frågade bm vad vi trodde och då sade vi flicka och då sade hon att hon trodde också det. Var en flicka.

• annabellelee

Saken är den att tjej är mer osäkert. Ser man något sticka ut finns inget tvivel, pojke. Ser man inget kan det ju bero på att det är en flicka, eller så är helt enkelt penis skymd.

Men de kvinnor jag har pratat med verkar ha haft bm som är ganska tydliga. Är de osäkra på könet så säger de det helt enkelt.

• Booties
    annabellelee skrev 2017-10-27 21:24:42 följande:

Saken är den att tjej är mer osäkert. Ser man något sticka ut finns inget tvivel, pojke. Ser man inget kan det ju bero på att det är en flicka, eller så är helt enkelt penis skymd.

Men de kvinnor jag har pratat med verkar ha haft bm som är ganska tydliga. Är de osäkra på könet så säger de det helt enkelt.

Fast det finns barnmorskor på statliga sjukhus som faktiskt inte får säga att de är säkra, oavsett om de är det elr inte.
  • elyse

Mitt andra barn låg med benen i kors/hade händerna i vägen förutom någon sekund och efter det var jag rätt säker att det var en tjej. Såg ut som storasyster, men inga möjligheter att gissa och titta någon längre stund. Ut kom i alla fall en till tjej.

Svar på tråden Vi väntar en flicka, kanske. Elr?