• Figge

2 åring äter bara på förskolan, behöver jag vara orolig?

Hej!
    Våran dotter på 21 månader har alltid ätit jätte bra, men för 2-3 månader sedan ändrades det tvärt.
    På förskolan äter hon bra, men hemma nästan inget alls. dock går all typ av vätska ner och oftast frukt, men all typ av annan mat är bara nej.

1 dag kan se ut såhär.
    kl8: frukost, lite nyponsoppa eller smoothie och en halv brödbit med leverpastej.
    kl17: efter förskolan, inget alls, bara mjölk.
    kl19: En liten fruktyougurt och lite banan eller päron om vi har tur.
    kl20: välling i sängen

Bör vi vara oroliga och har ni några tips?
    Hon mår bra annars och väger 15 kg

• Svar på tråden 2 åring äter bara på förskolan, behöver jag vara orolig?
  • Mandelkanel

Om hon äter bra på förskolan och verkar må bra så är det ingen fara. Barn har perioder då de äter mycket mindre. De har tillväxtperioder då de äter mer osv. Över tid får de i sig vad de behöver om det inte varar flera månader. Blir barnet slött och hängigt och verkar må dåligt ska man såklart söka hjälp. Annars är det oftast ingen fara. Har googlat jättemycket på detta då vår 18 mån just haft en period då hon ätit väldigt lite från att ha haft jättegod aptit. Nu har hon kommit igång och äta igen efter en månad. Kan vara annat som stör också, vi har skolat in på förskola, hon har varit förkyld t ex.

• Isola747

Jag hade inte oroat mig. Hon äter på förskolan och är, vad jag förstår, varken undernärd eller medtagen av det så det ordnar nog upp sig. Ett tips kan dock vara att ta bort vällingen. Många barn som får välling på kvällen/natten står sig på det och väljer då bort mat.

• Figge

tack, då känns det som att vi kan känna oss lugna.
    Nattetid dricker hon ingen välling, men innan läggdags tycker vi bara det är en mysig stund.

Svar på tråden 2 åring äter bara på förskolan, behöver jag vara orolig?