• Skrattkatten

Namndiskussion gifta/barn

Hej!

Gör mitt första inlägg här. Ska gifta mej och har följande fråga:

Jag vill inte byta bort mitt namn och min sambo vill att hela familjen ska ha samma namn.

Förutsätt att jag heter Andersson och hon Karlsson. Vi har idag inga barn men planerar i framtiden.

Jag identifierar mej med mitt efternamn (har det som smeknamn) och har svårt att tänka mig ett dubbelnamn. Min sambo vill inte ta mitt efternamn. Sambon kan tänka sej dubbelnamn på oss men inte på våra barn.

Mitt förslag är att vi behåller Andersson på mej och Karlsson på henne och att barnet får dubbelnamn, men detta är för henne inget alternativ. Och för mej är det inget alternativ att jag ska ha ett dubbelnamn. Hon får heta precis vad hon vill, jag vill bara behålla mitt namn och föra det vidare till våra barn. Om hon heter Andersson, Karlsson eller Andersson-Karlsson bryr jag mig inte om, det är hennes rätt att bestämma precis som jag anser att jag har rätt att bestämma vad jag ska heta och att mitt barn ska föra mitt efternamn vidare (tills dess att hon/han får bestämma själv)

Förstår ni hur jag menar? Resonerar jag själviskt? Att ta ett helt nytt är inget alternativ.

• Svar på tråden Namndiskussion gifta/barn
  • Kerubmamman

Du ska självklart fortsätta heta Andersson och jag tycker det är en rätt bra kompromiss med dubbelnamn på barnet. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kanttant

Nej, det är inte själviskt. Man gör som man vill där. Och du har ju lämnat det rätt öppet ändå, hon och barnen får ha vilket efternamn som - men du vill ha kvar ditt. Rätt rimligt om det inte är viktigt för dig att hela familjen har samma efternamn, är det viktigt för henne så får hon lov att byta/lägga till själv eller ge barnen dubblanamn.

• No Logo

Tycker ditt resonemang är öppet och lätt att anpassa sig till och borde därför gälla. Undantaget skulle vara om du heter Andersson och sambon heter något superspeciellt gammalt släktnamn som dör ut om inte era varm heter det, typ af Silfvermånstråhle.

• JTo

Om hon kan tänka sig dubbelnamn men inte vill att barnen ska ha det så kan väl ni göra så då:

Du heter Andersson, hon Karlsson Andersson och barnen Andersson.

• yoo

Behåll era namn och ta diskussionen när/om ni får barn.
    Era barn kan få ett av era namn, dubbelnamn eller son/dotter namn. 

• Remmens
    Skrattkatten skrev 2017-10-24 21:57:29 följande:

Hej!

Gör mitt första inlägg här. Ska gifta mej och har följande fråga:

Jag vill inte byta bort mitt namn och min sambo vill att hela familjen ska ha samma namn.

Förutsätt att jag heter Andersson och hon Karlsson. Vi har idag inga barn men planerar i framtiden.

Jag identifierar mej med mitt efternamn (har det som smeknamn) och har svårt att tänka mig ett dubbelnamn. Min sambo vill inte ta mitt efternamn. Sambon kan tänka sej dubbelnamn på oss men inte på våra barn.

Mitt förslag är att vi behåller Andersson på mej och Karlsson på henne och att barnet får dubbelnamn, men detta är för henne inget alternativ. Och för mej är det inget alternativ att jag ska ha ett dubbelnamn. Hon får heta precis vad hon vill, jag vill bara behålla mitt namn och föra det vidare till våra barn. Om hon heter Andersson, Karlsson eller Andersson-Karlsson bryr jag mig inte om, det är hennes rätt att bestämma precis som jag anser att jag har rätt att bestämma vad jag ska heta och att mitt barn ska föra mitt efternamn vidare (tills dess att hon/han får bestämma själv)

Förstår ni hur jag menar? Resonerar jag själviskt? Att ta ett helt nytt är inget alternativ.

Varför vill du inte ha hennes namn också. Visar på brist på intresse. Låt inte en sådan här liten fråga ge en dålig start på ert äktenskap.
  • Skrattkatten

Jag vill bara veta om det är själviskt av mej att säga att jag inte ens tycker att det är värt att diskutera, eftersom att jag tycker att jag bestämmer över mej, du bestämmer över dej och vi bestämmer över våra barn. (Att jag inte tar hänsyn till att det är upp till ?familjen? att bestämma?)

• äldreochklokare

Förstår jag rätt att hon kan tänka sig dubbelnamn för egen del men inte för barnet? Vill hon då att barnet ska ha hennes efternamn eller ditt? 
    Vad är hennes förklaringar? 

Om den ena har ett mycket ovanligare namn kan jag förstå att man vill ha kvar det eller att barnet ska heta det, men varför säga nej till dubbelnamn? 

• Stårschan

Om ni nu ändå ska behålla era namn och återgå till äldre tiders namntradition - varför inte gå hela vägen och låta era framtida barn få patronymikon och heta "Oscarsdotter" och "Oscarsson"? (Eller vad nu pappa heter.)

• Stårschan

För övrigt är det helt OK att byta efternamn även om man har sitt gamla efternamn som smeknamn. Det gamla kompisgänget brukar ha svårt att släppa det oavsett vad man heter "på riktigt".

Svar på tråden Namndiskussion gifta/barn