Namndiskussion gifta/barn
Hej!
Gör mitt första inlägg här. Ska gifta mej och har följande fråga:
Jag vill inte byta bort mitt namn och min sambo vill att hela familjen ska ha samma namn.
Förutsätt att jag heter Andersson och hon Karlsson. Vi har idag inga barn men planerar i framtiden.
Jag identifierar mej med mitt efternamn (har det som smeknamn) och har svårt att tänka mig ett dubbelnamn. Min sambo vill inte ta mitt efternamn. Sambon kan tänka sej dubbelnamn på oss men inte på våra barn.
Mitt förslag är att vi behåller Andersson på mej och Karlsson på henne och att barnet får dubbelnamn, men detta är för henne inget alternativ. Och för mej är det inget alternativ att jag ska ha ett dubbelnamn. Hon får heta precis vad hon vill, jag vill bara behålla mitt namn och föra det vidare till våra barn. Om hon heter Andersson, Karlsson eller Andersson-Karlsson bryr jag mig inte om, det är hennes rätt att bestämma precis som jag anser att jag har rätt att bestämma vad jag ska heta och att mitt barn ska föra mitt efternamn vidare (tills dess att hon/han får bestämma själv)
Förstår ni hur jag menar? Resonerar jag själviskt? Att ta ett helt nytt är inget alternativ.