Anonym (Mormor) skrev 2017-10-22 07:50:59 följande:
Mina barn är väldigt trevliga och nu när de är vuxna umgås vi mycket. Jag har tre döttrar och vi gör ofta saker ihop typ konserter, teater, bio, eller åker på spa eller bara hänger och sitter och pratar. Ibland ses vi alla med partner och ofta som ?tjejträff?.
De flesta av mina vänner är rätt konfunderade över detta, deras vuxna barn, vill bara ses ibland, typ familjehögtider och jul.
Mest är det nog slumpen, jag har haft tur i barnlotteriet
Vad jag gjorde när barnen var små:
- en massa kärlek förstås
- inte diskutera allt i det oändliga utan jag bestämde när de var riktigt små, absolut ingen curling
- lära dem att respektera andra redan som små
- släppa på mitt bestämmande under åren alltefter de blev större och låta dem få alltmer att säga till om
- alltid göra mycket tillsammans, gå ut i skogen, gå på museum etc på helgerna
- alltid ha stor respekt för dem när man pratar, aldrig förringa på något sätt
- förklara och resonera mycket om hur vuxenvärlden fungerar alltefter de blir äldre
Detta (eller slumpen då!) gjorde att de var trevliga redan som barn, hade lätt att få kompisar och så har det fortsatt
Låter så som jag vill uppfostra mina barn, och så som mina föräldrar försökte uppfostra mig och mina tre systrar. Vi är fyra otroligt olika individer och jag gissar på att vi alla är lite "speciella". De tre andra är i varje fall det så varför skulle jag vara annorlunda?
Vad det gäller mina barn så kan jag ännu inte säga så mycket om den lilla men 7 åringen är jag stolt över att vi hjälper henne att komma över sin värsta osäkerhet och att vi (hoppas jag att är delvis vår förtjänst iaf) hjälper henne att bygga upp hennes självförtroende och självkänsla. Hon har alltid varit väldigt försiktig, på gränsen till rädd. Vi uppmuntrar henne att våga och vi uppmuntrar henne att tro på sig själv, samtidigt som vi inte vill sätta alltför stor press på henne. Vi vill lära våra barn att det är ok att misslyckas, det viktiga är att man i alla fall försöker. För har man vågat försöka så har man i alla fall vunnit en liten vinst. Att inte våga alls gör att man aldrig heller kommer att lyckas.
Vi försöker även låta bli att jämföra de två. Den stora har alltid varit tidig med allt och hon har alltid varit väldigt vetgirig. Hon har velat lära sig. Med den lilla försöker vi ta saker och ting i hennes takt. Uppmuntra henne och hennes sätt. De är två väldigt olika personligheter, på många sätt varandras motsatser vilket gör det svårare för oss föräldrar. Den ena behöver uppmuntran, den andra behöver lite mer dämpas ner. När de blir vuxna kan vi se om vår metod att uppfostra dom haft någon positiv verkan. För mycket kommer från deras olika personligheter.