• reallyconfused

Min pojvan kanske har en tonaring

Hej

Min pojkvan fick ett samtal forra vecka dar social services ville faststalla vem han var.
    For 14 ar sedan hade han en valdigt kort romans med en tjej han inte ens kommer ihag, tydligen finns det nu en 13 arig dotter...

Vi vet inte sa mycket i nulaget eftersom de kommer skicka blanketter och information, anledningen till att de sokte upp honom ar att mamman har dalig halsa, vad det innebar vet jag inte heller.

Jag forstar ju att det for och framst maste goras ett faderskapstest, men sen da, om det ar hans?

Jag kan inte lata bli att tanka att hans potentiella dotter kommer flytta in hos oss, och helt arligt sa vet jag inte om jag klarar av det.

Mest av all hoppas jag att det inte ar sant, att det visar sig att det ar nagon annans, men jag har en kansla av att detta inte kommer handa.

Har nagon liknande erfarenheter eller tankar att dela med sig av?

Confuesed
  • Svar på tråden Min pojvan kanske har en tonaring
  • Anonym (Omg)

Är det hans barn och mamman inte kan ta hand om barnet pga dålig hälsa så finns risken att flickan får bo med honom ja. Dock måste ju traumat vara ännu värre för barnet. Hon känner inte honom alls. Du känns ganska ego.

• Anonym (Lisa)

Ja, antagligen innebär det att mamman är döende och socialtjänsten ska utreda vem som är pappa. Detta för att på sikt kunna möjliggöra en bra placering för barnet. Dock är pappan - om det nu är din man som är biologisk far - inte skyldig på något sätt att ta hand om flickan. Ingen kan tvinga honom. Det finns bra familjehem där hon kan få det bra och där de kan stötta hennes trauma. Däremot så blir han självfallet underhållningsskyldig plus att det är rimligt att han börjar träffa sin dotter - på hennes villkor och ifall hon så önskar det.

• Anonym (:))

De kommer utreda om han är pappa till barnet. Men det kommer inte bli en inflytt bara för att det blir bekräftat. De känner inte varandra, och det finns troligtvis personer i familjen runt omkring som står närmare.

Mamman kanske har valt att berätta sanningen pga att hon är svårt sjuk, och vill att dottern ska veta vem som är pappa. Detta har ju mamman vetat om hela tiden, men det kanske finns skäl till att hon inte valt att berätta? Behandlade din kille henne dåligt på något vis? Konstigt att han inte ens minns henne? :/

Iaf, du behöver inte oroa dig för att hon kommer stå med en väska hemma hos er om några veckor. Boendemiljö och sådant ska utredas, men det kommer inte ske mot er vilja.

Jag hoppas ändå att din kille tar den här möjligheten till att lära känna sitt barn. En tonåring är inte lätt att få in i sitt liv, och kanske svårt att få föräldrakänslor för en främling. Men denna tjejen har inte gjort dig/er något, hon har inte valt att få din partner som pappa. Men nu är det som det är, hoppas han har ett öppet hjärta iaf. Beklagar att han missat så många år av sin dotters liv, men nu har han möjlighet att ta ansvar och få bli en del av sin dotters framtid:)

• reallyconfused
    Anonym (Omg) skrev 2017-10-19 10:27:57 följande:

Är det hans barn och mamman inte kan ta hand om barnet pga dålig hälsa så finns risken att flickan får bo med honom ja. Dock måste ju traumat vara ännu värre för barnet. Hon känner inte honom alls. Du känns ganska ego.

Jag kan tala om for dig att jag kanske kommer fram som ego har efter en kort beskriving, men du vet inte hurlang tid av funderingar och tankar det har varit.

Manga av dem handlar om flickan, en flicka som ingen av oss kanner, som inte bor i samma stad, som eventuellt kommer ryckas upp fran all och placeras hos oss.

En stor fraga for mig/oss ar om jag ar rustad for det.

Det ar en enorm oro och jag vill inte misslyckas, jag vill inte paborja nagot (som att ta hand om henne) och sen inse att det blir for mycket och riva upp annu mer sar.

Det ar en fruktansvar situation pa sa manga satt och aven en chock!

Discussionen mellan mig och min partner har aldrig varit om han skall ta sitt ansvar, det har endast varit hur vi kan losa det och i vilken for det blir.
  • reallyconfused
    Anonym (Lisa) skrev 2017-10-19 10:48:20 följande:

Ja, antagligen innebär det att mamman är döende och socialtjänsten ska utreda vem som är pappa. Detta för att på sikt kunna möjliggöra en bra placering för barnet. Dock är pappan - om det nu är din man som är biologisk far - inte skyldig på något sätt att ta hand om flickan. Ingen kan tvinga honom. Det finns bra familjehem där hon kan få det bra och där de kan stötta hennes trauma. Däremot så blir han självfallet underhållningsskyldig plus att det är rimligt att han börjar träffa sin dotter - på hennes villkor och ifall hon så önskar det.

Tack, det ar nog det jag vill komma fram till.
    Sjalvklar vill han traffa henne och forsoka bygga en relation, aven jag trots att det ar en minst sagt ovantad situation.
    Men som du namner, det ar ett trauma, och det skulle, for mig, aven kannas fel att flytta ett barn till oss, i ny stad och vi har ingen relation idag och jag vet inte om vi ar rustade for det.

Vi har redan sagt att familjehem kanns inte some ett alternativ, det kanns fruktansvart att ens tanka den tanken.

Min partner ar troligtvis den mest godhjartade mest empatiska man jag vet, och han har inte for en sekund tvekat over att ta till sig flickan, snarare tvart om, han vill gora all menhan ar aven orolig for hur jag skulle kllara en situation som det har.

Jag ar minst sagt skitradd, mycket for att jag vill inte gor fel, eller gora nagot varre.

Tack for ditt svar! <3
  • Anonym (Hm)
    Anonym (:)) skrev 2017-10-19 11:25:52 följande:
    De kommer utreda om han är pappa till barnet. Men det kommer inte bli en inflytt bara för att det blir bekräftat. De känner inte varandra, och det finns troligtvis personer i familjen runt omkring som står närmare.

Mamman kanske har valt att berätta sanningen pga att hon är svårt sjuk, och vill att dottern ska veta vem som är pappa. Detta har ju mamman vetat om hela tiden, men det kanske finns skäl till att hon inte valt att berätta? Behandlade din kille henne dåligt på något vis? Konstigt att han inte ens minns henne? :/

Iaf, du behöver inte oroa dig för att hon kommer stå med en väska hemma hos er om några veckor. Boendemiljö och sådant ska utredas, men det kommer inte ske mot er vilja.

Jag hoppas ändå att din kille tar den här möjligheten till att lära känna sitt barn. En tonåring är inte lätt att få in i sitt liv, och kanske svårt att få föräldrakänslor för en främling. Men denna tjejen har inte gjort dig/er något, hon har inte valt att få din partner som pappa. Men nu är det som det är, hoppas han har ett öppet hjärta iaf. Beklagar att han missat så många år av sin dotters liv, men nu har han möjlighet att ta ansvar och få bli en del av sin dotters framtid:)
    Håller med
  • reallyconfused
    Anonym (:)) skrev 2017-10-19 11:25:52 följande:

Ska forsoka ge lite ytterligare info :)

Han ar den mest godhjartade empatiska peron jag traffat.
    Han har varit utlansbaserad i det militara, var hemma for 3 veckor, traffade henne, de sags ett par ganger under 2 veckor och sen lamnade han for att vara stationerad nagon annanstans igen.

Sa de hordes aldrig av och det var bara en kort romans, darav inget direkt minne av henne, men han har absolut inte behandlat henne illa pa nagot satt sa anledningen till att hon inte ville beratta maste varit nagon annan.

Vet du hur det funkar rent pratisk, blir det vagleding, hjalp etc?

Min storsta oro ar nog trots all att vi inte ar rustade for detta, det ar trots all en 13 flicka, som eventuallt har/komer forlora sin mamma, vi bor i en annan stad och vi kanner inte barnet i fraga.

Det ar bara en massa tankar och sa lite svar.

Tanken har aldrig varit att inte ta ansvar eller lara kanna henne, det finns inte pa kartan for nagonav oss.

Tack for ditt svar! <3
  • reallyconfused
    Anonym (Hm) skrev 2017-10-19 13:28:31 följande:
    Håller med
    Se svar nedan 

Kan tillagga att jag googlat massor, och jag ser sa manga inlagg och tradar men kvinnor/tjejer som har svart for sin mans barn.

Det skrammer mig att tanka att sa manga kanner det och jag vill inte hamna i en sadan situation, det ar inte ratt for nagon och framforallt inte for flickan.
  • Anonym (Lisa)
    reallyconfused skrev 2017-10-19 13:33:33 följande:

Ska forsoka ge lite ytterligare info :)

Han ar den mest godhjartade empatiska peron jag traffat.

Han har varit utlansbaserad i det militara, var hemma for 3 veckor, traffade henne, de sags ett par ganger under 2 veckor och sen lamnade han for att vara stationerad nagon annanstans igen.

Sa de hordes aldrig av och det var bara en kort romans, darav inget direkt minne av henne, men han har absolut inte behandlat henne illa pa nagot satt sa anledningen till att hon inte ville beratta maste varit nagon annan.

Vet du hur det funkar rent pratisk, blir det vagleding, hjalp etc?

Min storsta oro ar nog trots all att vi inte ar rustade for detta, det ar trots all en 13 flicka, som eventuallt har/komer forlora sin mamma, vi bor i en annan stad och vi kanner inte barnet i fraga.

Det ar bara en massa tankar och sa lite svar.

Tanken har aldrig varit att inte ta ansvar eller lara kanna henne, det finns inte pa kartan for nagonav oss.

Tack for ditt svar! <3

Precis som jag sa så är det ingen automatik att bo hos en måhända biologisk pappa, men det är ändå en fullkomlig främling. Rimligen finns det andra i flickans närhet som är lämpligare att ta över boendet för henne om och när det behövs. I flickans läge är det en trygghet att fortsätta i sin gamla skola, bo med människor hon redan känner, vara med kompisar och fortsätta med de vanliga fritidsaktiviteterna. Att flytta till främmande människor i en ny stad tycker åtminstone jag är en väldigt olämplig lösning. Nu är ju flickan så stor att socialtjänsten måste ta hänsyn till hennes vilja, men visst kan de försöka trycka på att hon ska bo hos er eftersom övriga alternativ påverkar deras budget.
  • reallyconfused
    Anonym (Lisa) skrev 2017-10-19 13:54:47 följande:
    Precis som jag sa så är det ingen automatik att bo hos en måhända biologisk pappa, men det är ändå en fullkomlig främling. Rimligen finns det andra i flickans närhet som är lämpligare att ta över boendet för henne om och när det behövs. I flickans läge är det en trygghet att fortsätta i sin gamla skola, bo med människor hon redan känner, vara med kompisar och fortsätta med de vanliga fritidsaktiviteterna. Att flytta till främmande människor i en ny stad tycker åtminstone jag är en väldigt olämplig lösning. Nu är ju flickan så stor att socialtjänsten måste ta hänsyn till hennes vilja, men visst kan de försöka trycka på att hon ska bo hos er eftersom övriga alternativ påverkar deras budget.
    Haller absolut med! 

Tankte inte ens pa att andra alternativ kommer paverka deras budget, kanns jus helt sjukt om/att beslut som det har (och liknande) tas baserat pa pengar.

Jag antar att det blir till att vanta och se, det ar bara svart att inte ha en klar bild.
    Tack igen
Svar på tråden Min pojvan kanske har en tonaring