• Lernemalin

Äggdonation 2018

Någon mer än jag som ska göra äggdonation och väntar på donator?:) vi kan följas åt! ???? själv startade vår resa 2016 på vintern. Nu är vi godkända och nästa år hoppas jag på donator och få bli gravid!

• Svar på tråden Äggdonation 2018
  • Solen75

Hej !

Rekommenderar verkligen Ava Riga. För oss gick det (so far) vägen mhja en 22-årig donator , vi fick ut 18 ägg, 12 befruktade , 9 blastocyster, vi satte in en och 8 ligger kvar i frysen.

Vecka 26 nu och allt ser bra ut.

Vi gjorde inte PGS då vi hört att det kan ?traumatisera? embryot och göra det svagare. Dessutom med en så ung donator så var det onödigt sa de.

Min bror med fru gjorde ÄD på samma klinik. Gick bra på första försöket för dem.

Lycka till alla!

• UndrandeSökare
    Solen75 skrev 2018-07-22 00:57:30 följande:

Hej !

Rekommenderar verkligen Ava Riga. För oss gick det (so far) vägen mhja en 22-årig donator , vi fick ut 18 ägg, 12 befruktade , 9 blastocyster, vi satte in en och 8 ligger kvar i frysen.

Vi gjorde inte PGS då vi hört att det kan ?traumatisera? embryot och göra det svagare. Dessutom med en så ung donator så var det onödigt sa de.

Min bror med fru gjorde ÄD på samma klinik. Gick bra på första försöket för dem.

Lycka till alla!

Vi gjorde PGS hos Avaclinic i Riga eftersom jag är så kallat superfertil, dvs alla embryon fastnar även de dåliga.

Men har samtidigt problem med immunförsvaret som orsakar missfall, och enda sättet att utesluta att inte missfallen orsakades av dåliga embryon är att göra PGS.

Eftersom jag ändå fick missfall med 2 PGSade embryon som alltså var friska, så visste vi sen att det behövdes en ny och ännu större immunutredning. Så för oss var PGS ett krav för att kunna utesluta embryona som felfaktor. När man får upprepade missfall som jag, så måste man tillämpa uteslutningsmetoden.

Jag förstår att inte alla har råd med PGS, men det är ett mycket bra verktyg, och det enda som kan ta reda på om embryona är normala kromisommässigt eller inte.
  • Solen75

Ja det är ju verkligen en fantastisk teknik!! Så urbota dåligt de inte gör det i Sverige ännu på alla som vill/behöver.

Vi gjorde IVF med egna ägg på Sophiahemmet innan Riga och hade ju def. gjort PGS om det hade gått ... vi har fått fem missfall innan Riga troligen pga kromosomavvikelser ...

• UndrandeSökare
    Solen75 skrev 2018-07-22 01:37:49 följande:

Ja det är ju verkligen en fantastisk teknik!! Så urbota dåligt de inte gör det i Sverige ännu på alla som vill/behöver.

Vi gjorde IVF med egna ägg på Sophiahemmet innan Riga och hade ju def. gjort PGS om det hade gått ... vi har fått fem missfall innan Riga troligen pga kromosomavvikelser ...

Vi hade också haft 5 missfall innan Riga ej ivf, utan naturliga graviditeter) och en var mitt immunförsvar (kan ej testas för i Sverige) och var dnafel på spermierna( kan heller inte testas för i Sverige endast utomlands genom Sperm dna fragmentationstest, som finns på vissa kliniker tex Avaclinic och ivfSerum.

Vi har gjort 2 immunutredningar

Sperm dna fragmentationstest

Dubbeldonation

PGS

Och kommer nu också göra flera LIT

INGET av det ovanstående finns eller har funnits i Sverige fram till nu. Dubbeldonation kommer bli lagligt efter 1 januari 2019, men inte det andra på listan.

Så Sverige ligger ENORMT långt efter när det gäller fertilitetsproblem.
  • Swoosh
    Solen75 skrev 2018-07-22 00:57:30 följande:

Hej !

Lycka till alla!

Hej Soliga du! Härligt att allt är bra! Vi har ju också gjort ÄD på AVA Riga, och är så klart supernöjda! Jag är i vecka 25 nu och allt är jättebra! Säger tyvärr också (so far), eftersom man vis av skadan inte tar ut något i förskott... Det vore roligt om vi kunde höras eftersom vi ska ha barn samtidigt!
  • Solen75

Hej Swoosh!

Ja men va kul!! Härligt höra det går bra för er med! Jag vill gärna höras mer, det är ju ändå lite speciellt detta... :)

Vart bor ni?

Kram!

• Solen75

@undrande sökande ;

Det låter extremt påfrestande allt ni måste gå igenom. Vad är LIT för något?

Hoppas innerligt det kommer gå bra för er tillslut.

Kram

• UndrandeSökare
    Solen75 skrev 2018-07-22 12:00:41 följande:

@undrande sökande ;

Det låter extremt påfrestande allt ni måste gå igenom. Vad är LIT för något?

Hoppas innerligt det kommer gå bra för er tillslut.

Kram

Ja, vi har kämpat i över 5 års tid. Jag har blivit tvungen att bli min egen läkare/detektiv för att söka upp alla nycklar som fattas.

Man tar först ett LAD-test som skickas till USA för analys och LAD-nivåerna ska alla ligga på minst 30, helst 50-100, men mina värden låg alla under 17. Så därför gör man LIT för att höja nivåerna.

LIT betyder Leucocyte Immunization Therapy, det är immunvaccinering med vita blodkroppar. Man tar blodprov på mannen och ev. donatorer, rensar ut de vita blodkropparna, blandar med en vätska och injicerar det i små nålstick på kvinnans underarmar. Behandlingen upprepas flera gånger med 4 veckor mellan varje gång. Sen efter man gjort alla LIT-behnadlingar, så väntar man i 4 veckor och tar sen om LAD för att se om nivåerna ökat tillräckligt. Då gör man nästa insättning.

• Zwillinge86

Nu är jag på väg till mitt allra sista FET. Vet inte om det finns så många aktiva kvar i tråden nu när året snart är slut. Men om det är någon som själv är på gång och vill följas åt så vore det trevligt att dela det eländiga ruvandet med någon.

• Vviiccttoorriiaa

Vi står nu i valet om vi ska använda oss av äggdonator eller inte. Tanken var att jag skulle till Grekland nästa vecka för ivf på mina egna ägg. Men när jag var på vul igår upptäcktes endast två små äggblåsor, sen var det tomt. Eller tomt ovh tomt, mina två cystor sitter där så stabilt...

Det blir alltså ingen resa för oss och det som just nu känns som en mardröm ska förhoppningsvis vända och börja kännas som en ny dröm.

Hur har ni känt det, ni som är här. Inför äggdonation? Hur har era tankar gått? Har det varit en självklarhet för er? För mig känns det som en självklarhet att inte vara barnlös resten av mitt liv, men sorgen över stt bryta bandet till mina egna gener är så enorm, så djup! Hur har ni resonerat? Tänkt? Känt?

• UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-11-24 19:14:27 följande:

Vi står nu i valet om vi ska använda oss av äggdonator eller inte. Tanken var att jag skulle till Grekland nästa vecka för ivf på mina egna ägg. Men när jag var på vul igår upptäcktes endast två små äggblåsor, sen var det tomt. Eller tomt ovh tomt, mina två cystor sitter där så stabilt...

Det blir alltså ingen resa för oss och det som just nu känns som en mardröm ska förhoppningsvis vända och börja kännas som en ny dröm.

Hur har ni känt det, ni som är här. Inför äggdonation? Hur har era tankar gått? Har det varit en självklarhet för er? För mig känns det som en självklarhet att inte vara barnlös resten av mitt liv, men sorgen över stt bryta bandet till mina egna gener är så enorm, så djup! Hur har ni resonerat? Tänkt? Känt?

Denna tråd är nog inte så aktiv nu längre nu när 2018 strax är slut, men du är varmt välkommen till tråden "Vi som planerar äggdonation 2019" istället.
Svar på tråden Äggdonation 2018