• HenkeUlven

Skaffa hund

Jag tänkte skaffa hund, har bra mark och har fler frågor egentligen. 
    Min första är om man ska skaffa två hundar direkt? Det känns som om det är lika bra att de får en lekkamrat direkt. Vilket kön ska man skaffa. Har kollat på Rottweilers då det är lite för vakt också.

Den andra frågan var om man får man muta in, sin egen, mark för att hundarna ska kunna springa fria och inte bli överkörda, det går en större väg precis i närheten.

Vänligaste Henke

Hunden är mer lojal än någon människa någonsin kan va!
  • Svar på tråden Skaffa hund
  • HenkeUlven

Om man tar två valpar samtidigt blir de kanske bångstyriga då? Det var det jag nästan misstänkte. Hur mycket äldre bör den ena vara då om man förmodar att den ska lära upp den nya valpen om man bestämmer sig för två?  

• LFF
    HenkeUlven skrev 2018-01-04 12:07:44 följande:

Om man tar två valpar samtidigt blir de kanske bångstyriga då? Det var det jag nästan misstänkte. Hur mycket äldre bör den ena vara då om man förmodar att den ska lära upp den nya valpen om man bestämmer sig för två?  

Den äldre hunden ska vara så "problemfri" som möjligt (= du ska vara så nöjd du kan bli med dess uppfostran) när du skaffar nästa hund. Så säg 3-4 år i de flesta fall. Om man vet vad man pysslar med och är två som hjälps åt kan man ha tätare mellan hundarna.

Ingen seriös uppfödare säljer två valpar till samma person, i synnerhet inte en oerfaren köpare.
  • HenkeUlven

Det har inte blivit av än men nu ska det bli två hundar snart. Inom ett år måste ha klart med planeringen. Jobb och sånt går ej med två valpar och det blir Rotweiler eller nån annan hund man kan ha som sällskap men med vaktinstinkter. 

Rotweiler och Shäfer gillar jag båda. Har någon annan förslag på bra hund för en gård / hus med lite tomt.

• Dexter dot com
    HenkeUlven skrev 2018-10-17 20:49:36 följande:

Det har inte blivit av än men nu ska det bli två hundar snart. Inom ett år måste ha klart med planeringen. Jobb och sånt går ej med två valpar och det blir Rotweiler eller nån annan hund man kan ha som sällskap men med vaktinstinkter. 

Rotweiler och Shäfer gillar jag båda. Har någon annan förslag på bra hund för en gård / hus med lite tomt.

För att kunna ge dig förslag på raser måste jag veta hur mycket tid på motion och aktivering du tänker lägga dagligen och vilken form av aktivering du tänkt dig ?
  • LFF
    HenkeUlven skrev 2018-10-17 20:49:36 följande:

Två valpar samtidigt? Inte att rekommendera.
  • Starka

Nu kanske jag missuppfattar dig och då ber jag om ursäkt men det låter som du tänker dig att springa fritt på stor tomt är tillräcklig motion/ stimulans för en hund. Det är det inte..

jag rekommenderar inte att ta två valpar samtidigt utan håller med som någon skrev tidigare 3-4 år är lagom, då är första hunden ?färdig? och man kan ha nytta av den i uppfostran av den nya valpen. Sen är det oftast lättare att ha en tik och en hane, blir oftast mindre rangbråk då. Kastrerar man en av dom så blir det inget problem vid löp

• HenkeUlven

Klart de ska få vanlig motion också har god hundvana som sagt och mycket natur och tid för det. Förstår jag rätt om man ska vänta med den andra hunden tills den första är några år? Det visste jag inte. Handlar det om hur hunden formas och hur lydig den blir? För om det är för de är för jobbiga tillsammans så klarar vi det. Trodde någonstans att två valpar skulle fostras bra tillsammans och aldrig vara ensamma exempelvis. 

• HenkeUlven
    Dexter dot com skrev 2017-10-17 06:20:47 följande:
    Vad är syftet med hundköpet? Hur mycket erfarenhet och intresse av bruks/vakthundar har du och hur mycket tid tänker du lägga ner på aktivering av hunden/hundarna?
    Visst får du hägna in din mark men att hägna in så det blir 100% rymningssäkert är ju ett jättejobb så hundarna varken kan gräva sig ut eller klättra över.
    Dom flesta hundar med en ägare som jobbar med dom behöver varken stora ytor att springa fritt på ensamma eller en hund till i familjen att leka med. 
    Är osäker på hur man får dem så bra men jag hade en hund som aldrig lämnade min sida hon höll sig alltid inom några meter och sprang hon iväg kom hon när jag ropade. Gissar jag hade lite tur med henne hon var jättesnäll under de 10 år jag hade henne var det inte problem alls med något vill jag minnas. 
  • LFF
    HenkeUlven skrev 2018-10-18 15:13:25 följande:

Klart de ska få vanlig motion också har god hundvana som sagt och mycket natur och tid för det. Förstår jag rätt om man ska vänta med den andra hunden tills den första är några år? Det visste jag inte. Handlar det om hur hunden formas och hur lydig den blir? För om det är för de är för jobbiga tillsammans så klarar vi det. Trodde någonstans att två valpar skulle fostras bra tillsammans och aldrig vara ensamma exempelvis. 

Två valpar kommer att präglas på varandra istället för på er. De kommer knyta starkare band till varandra än till er. Inte ens de mest erfarna hundägarna som vet "allt" om hundar och inlärning skaffar två valpar samtidigt.

• HenkeUlven
    moaguuun skrev 2017-10-16 20:22:49 följande:

Lika bra att skaffa två direkt? Vet du hur mycket jobb det är att ha hund? Göra en valp rumsren? Det är ett heltidsarbete. 

Har haft en åt gången men är man bestämd från början brukar det gå undan. Är det två kanske de tävlar om revir det blir kanske svårare det vet jag inte. Visst är det mycket arbete men gjort det några gånger nu men har bara haft en hund åt gången. Haft en Cockerspaniel, sen en bordercollie och senast en amstaff. Amstaffen var mest lydig på de flesta sätt.
  • Dexter dot com
    HenkeUlven skrev 2018-10-18 15:18:03 följande:
    Är osäker på hur man får dem så bra men jag hade en hund som aldrig lämnade min sida hon höll sig alltid inom några meter och sprang hon iväg kom hon när jag ropade. Gissar jag hade lite tur med henne hon var jättesnäll under de 10 år jag hade henne var det inte problem alls med något vill jag minnas. 
    Har fortfarande inte fått något svar ang hur mycket tid du tänker lägga på aktivering och i vilken form? Tänker du inte jobba med hundarna utan bara gå promenader så ska du titta på rasgrupp 9 dvs sällskapshundar. Bruks och vakthundar kräver mycket av sin ägare för att vara balanserade och trevliga.
  • Jemp

Du låter inte som att du har så mycket erfarenhet?

Vill du spendera några timmar i princip dagligen med spår, lydnad osv (plus motion) är rottweiler, schäfer och Doberman alternativ. Annars inte.

Att du framhåller din mark som argument får det som sagt att låta som att de mest ska gå lösa där. Undrar också hur mycket motion du planerar?

• HenkeUlven

Ingen erfarenhet alls av två hundar men av en från tidigare. Så långt har vi inte tänkt och det beror på vilken hundras det blir också hur motionen ska se ut .

• Aniiee

Det är lite intressant att du inte kommit längre på ett år =)

I have a growing lack of disgust for you
  • Dexter dot com
    HenkeUlven skrev 2018-10-22 13:05:58 följande:

Ingen erfarenhet alls av två hundar men av en från tidigare. Så långt har vi inte tänkt och det beror på vilken hundras det blir också hur motionen ska se ut .

Även om motion är viktigt så är det ju kravet på den mentala aktiveringen som är viktig när man väljer ras. Är du beredd att lägga tid på spår, lydnad, sök, nosework osv och har du kunskapen eller intresset att gå kurser för att lära dig?
  • HenkeUlven

Nej vi har inte funderat heltid på det utan mest gått i funderingar. Vi jobbade både förut då gick det inte och nu kommer frugan kommer gå kurs med den om vi skaffar hund. Hon har gått kurs med alla sina tidigare hundar det har inte jag gjort. 

• Aniiee
    HenkeUlven skrev 2018-10-22 18:50:31 följande:

Nej vi har inte funderat heltid på det utan mest gått i funderingar. Vi jobbade både förut då gick det inte och nu kommer frugan kommer gå kurs med den om vi skaffar hund. Hon har gått kurs med alla sina tidigare hundar det har inte jag gjort. 

Varför ignorerar du Dexters frågor om aktivering?
    I have a growing lack of disgust for you
  • HenkeUlven

Undviker inte. Jag missade kanske den då. Aktivering tänker jag träning som skall, sök och liknande. Det kändes givet för mig.

Svar på tråden Skaffa hund