• Krimag

Vaknar tidigt

Hej,

Har en dotter på 14 månader. Senaste månaden har hon börjat vakna mellan 04.30-05. Hon somnar 20 på kvällen. På dagen sover hon 2 ggr totalt 2 timmar. Så jag antar att det är den sömnen hon behöver just nu.

Min fråga är till er med barn som vaknat tidigt: hur länge var det så? Blev det "bättre" när barnet sover 1g/dag eller när de slutar sova på dagen?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vaknar tidigt
  • syntharen

Min äldsta son var och är en väldigt morgonpigg person. När han var runt 5 mån började han vakna runt 5-tiden. Det spelade ingen roll vad vi gjorde, han var alltid dödstrött runt 18.30-19 och vaknade runt 5. Höll vi honom uppe längre på kvällen så vaknade han ändå tidigt. Även när han slutade sova på dagen vaknade han tidigt. Än idag 7 år gammal är han morgonpigg, han studsar upp kl 6 oavsett när han går och lägger sig (i somras försökte vi låta honom vara uppe till 21 men vaknade ändå kl 6 och blev då trött och grinig på dagen), han går och lägger sig vid 20, vardag som helg och tycker det är skönt att få gå och lägga sig då.

Så det kan ju vara så att din dotter är en morgonpigg person. Har du testat att låta henne sova lite kortare på dagen eller blir hon för trött då? Kanske hon bara behöver sova en gång per dag, många barn gör ju gärna det runt 1-års åldern.

• Anotherone
    syntharen skrev 2017-10-12 11:43:33 följande:

Min äldsta son var och är en väldigt morgonpigg person. När han var runt 5 mån började han vakna runt 5-tiden. Det spelade ingen roll vad vi gjorde, han var alltid dödstrött runt 18.30-19 och vaknade runt 5. Höll vi honom uppe längre på kvällen så vaknade han ändå tidigt. Även när han slutade sova på dagen vaknade han tidigt. Än idag 7 år gammal är han morgonpigg, han studsar upp kl 6 oavsett när han går och lägger sig (i somras försökte vi låta honom vara uppe till 21 men vaknade ändå kl 6 och blev då trött och grinig på dagen), han går och lägger sig vid 20, vardag som helg och tycker det är skönt att få gå och lägga sig då.

Så det kan ju vara så att din dotter är en morgonpigg person. Har du testat att låta henne sova lite kortare på dagen eller blir hon för trött då? Kanske hon bara behöver sova en gång per dag, många barn gör ju gärna det runt 1-års åldern.

Skönt att läsa om fler med likadana barn

Vår första pojke är 11 år nu och är av den morgonpigga sorten. Spelade ingen roll vad vi gjorde, lägga senare, vila mer på dagen, vila mindre, äta innan läggdags etc. Så ni får väl testa er fram lite ts.

Det enda som hände för oss om han var uppe sent var att dock bara att han blev supertrött och gnällig följande eftermiddag.

Nu fick vi syskon i maj och han verkar också morgonpigg. Vi går upp 05:30 till 06 varje dag. Men nu har man ju vanan inne!
Svar på tråden Vaknar tidigt