• Pyyyyret

Ögonkontakt 4 månader

Hur mycket ögonkontakt bör man ha med sin snart 4 månaders bebis? Läser överallt att de älskar att titta på ansikte. Men inte min dotter. Hon vill titta på allt annat. Har jag hennes knäet går det inte att få ögonkontakt ned henne. Eller när jag bär henne. Hon tittar väldigt sällan på mig när jag ammar, hon bara äter.

Säkraste att få ögonkontakt är på längre avstånd, på skötbordet, i spjälsängen eller om någon annan håller henne och man sitter brevid. Då kan man få kontakt och fina leende. Men även där bara en stund för sen ör allt annat mer intressant.

Är jag så tråkig ????

• Svar på tråden Ögonkontakt 4 månader
  • Annelie 76

Om du får ögonkontakt på lite avstånd är det nog ingen fara. Hon kanske tycker det är obehagligt när du är för nära så hon inte kan se hela ansiktet.

Jag som vuxen tycker extrema närbilder på tv och foton är obehagliga, jag vill se hela huvudet.

• Anonym (A)

Menar inget illa så oroa dig inte, men lägg på minnet det KANSKE kan va ett tecken på Asperger eller autism som visar sig senare i åldrarna , men jag kan ju ha fel

• Pyyyyret

Okej, nu blir man lite orolig. Fler som upplevt det här med ögonkontakten på barn utan diagnos?

Vi har ju ögonkontakt, men ibland bara korta stunder. Ibland kan hon titta lite längre också, men då måste man vara lite rolig. Hon vill bli underhållen.

På skötbordet får man alltid kontakt.

• Allis1000

Oroa dig inte!!! Min dotter gav ingen ögonkontakt alls nästan när hon vae bebis. Jag var så ledsen o orolig. Blev nästan besatt, försökte i timmar få ögonkontakt, läste om autism etc. min dotter är tonåring idag, och en fin härlig person.

Det hade varit bättre för mig o henne om jag låtit henne vara som hon var. Man utveklas under hela livet, det finns gott om tid till ögonkontakt senare. Behöver inte vara under bebisåren.

Min dotter är inte autistisk, eller asperger

• Anonym (Eva)

Brist på ögonkontakt kan absolut vara ett observandum när det gället autism. Men det man inte ska glömma är att normalvariationen ät stor och det därför med stor sannolikhet inte ät något anmärkmongsvärt med din dotter. Mina barn visade sig ha högfungerande autism. Men jag har haft kontakt med föräldrar med samma funferingar och vars barn inte fick den diagnosen. Jag hoppas att du kan låta bli att tänka allt för mycket på detta.

• Pyyyyret

Allis1000 förstår vad du menar med att man blir lite besatt. Försöker få ögonkontakt hela tiden.

Igår kväll tittade hon och log flera gånger mot mig under amning. Om än korta stunder. Sen hade hon fin kontakt och jollrade mot sin farfar i mer än en minut. Så hon har sina stunder, de kommer dock inte så ofta. Hon tycker att mycket annat också är intressant.

• Pyyyyret

Anonym (Eva) tack för ditt svar. Detta är faktiskt mitt tredje barn och för varje barn jag får blir jag mer orolig för att det ska vara något avvikande, framförallt för att jag tänker på mina andra barn. Mina två killar är så underbara och jag vill inte att dom ska bli åtsidosatta. Jag var osäker inför att skaffa ett tredje barn pga risker och kanske därför jag har svårt att slappna av.

Min man tycker jag är tramsig och han menar på att inga av våra barn har varit extrem sociala i början, men sedan blivit det. Så hoppas att det är så med vår dotter med. Mellansonen hade också dålig ögonkontakt i början.

• basio

Min pojke är bara 2,5 månader, men jag går med likadana funderingar. Han tar ogärna ögonkontakt utan vill titta på allt annat, taklampan får fler leenden än vad vi i familjen får! Han är mitt fjärde barn och jag vet att han fortfarande är väldigt liten och att jag inte borde oroa mig, men det är svårt att låta bli. Min äldste son var också rätt reserverad som bebis, han är idag en väldigt social och intelligent trettonåring.

Hoppas att vi båda snart får mer ögonkontakt och leenden!

• Anonym (Orolig)

Hej! Finns ts kvar? Eller kanske basio? Hur har era barn utvecklats. Är i samma läge med min lilla kille på tre månader, är så orolig.

• Anonym (Orolig)

Hej! Finns ts kvar? Eller kanske basio? Hur har era barn utvecklats. Är i samma läge med min lilla kille på tre månader, är så orolig.

• Anonym (Anonym)
    Väldigt gammal tråd men försöker. Jag upplever samma sak med vår snart 5-månaders och har gjort i ca 1-2 v. Hur har det gått för er ts eller er andra? Får ni mer kontakt nu eller finns det misstankar om t.ex. autism? 
Svar på tråden Ögonkontakt 4 månader