• minamina

Förskoleklass, ska det vara så?

Hej!

I sonens förkoleklass så går barnen ut i skolgården utan någon lärare/fritidsledare. Något annat som jag anmärkte att dörren till skolan alltid är olåst och vem som helst kan gå in/ut. När jag kommer till skolan och hämtar sonen gör jag det utan lärarens kännedom för det finns ingen i närheten.

Det jag undrar är om det ska vara så eller inte? Hur är det i era barns skolor? 

• Svar på tråden Förskoleklass, ska det vara så?
  • Lena

Olåst dörr låter rimligt att lärare inte är med barnen och de inte bockas av när de går hem är inte okej

• Tytytytyty
    Lena skrev 2017-10-10 20:04:01 följande:

Olåst dörr låter rimligt att lärare inte är med barnen och de inte bockas av när de går hem är inte okej

Instämmer. Det är de stenhårda med på mitt barns förskoleklass, att hela tiden ha koll på vilka som ska vara där. Jag har sett dem pricka av när barnen går in också.

Mina barn går i en F till 9-skola. Att ha dörren låst vore inte rimligt. Men det är alltid pedagoger ute med barnen.
  • Carambolan

På mina barns skola är det alltid lärare, fritidspersonal eller elevassistenter ute. Inte alltid någon som undervisar mitt barn, de har rastvaktsschema. Men någon vuxen finns iaf där.

Inte låsta dörrar, däremot blir de avprickade vid hemgång om de går på fritids.

• lövet2

Det är alltid en rastvakt ute när eleverna har rast, men den rastvakten övervakar hela skolgården och inte bara just den klassen. När skolan är slut för dagen, så går eleverna. Antingen går de ut på skolgården för att bli mötta av sina föräldrar, eller så går de till skolbussen eller hem själva. Föräldrarna kommer inte till klassrummet för att hämta dem.

• Duckan

Vår skola har portkod. Alltid lärare/fritidspersonal med ute. Alltid noga med att bocka av när man går hem.

• tulip79

Det är alltid en lärare ute med barnen. Om de går från förskoleklassens lokaler (ett eget hus på skolgården) så låser de dörren och skriver på en lapp vart de gått. De bockar alltid av sonens namn på en lista när jag hämtar honom.

• TillFlorida

Min förskola har låsta dörrar och anhöriga måste antingen ha en nyckelbricka för att ta sig in elektroniskt eller så måste de skriva in sig hos receptionisten. Endast anhöriga som finns på listan för just ditt barn får hämta ditt barn. Barnen har alltid en lärare med sig om de går ut. De går då ut i grupp. När barnet hämtas registreras det elektroniskt och jag får en notifikation i en app jag har på telefonen om att min son checkats ut.

• klariis
    TillFlorida skrev 2017-10-11 15:52:42 följande:

Min förskola har låsta dörrar och anhöriga måste antingen ha en nyckelbricka för att ta sig in elektroniskt eller så måste de skriva in sig hos receptionisten. Endast anhöriga som finns på listan för just ditt barn får hämta ditt barn. Barnen har alltid en lärare med sig om de går ut. De går då ut i grupp. När barnet hämtas registreras det elektroniskt och jag får en notifikation i en app jag har på telefonen om att min son checkats ut.

Antar att du bor i USA? Lite skillnad isånnafall. Har bott där och kände mig otrygg när jag helt plötsligt skulle byta till svenskt system när man vart så trygg med det där. Annars, om det finns i Sverige, vartdå? Då skulle jag vara intresserad :)
  • TillFlorida
    klariis skrev 2017-10-11 16:24:05 följande:
    Antar att du bor i USA? Lite skillnad isånnafall. Har bott där och kände mig otrygg när jag helt plötsligt skulle byta till svenskt system när man vart så trygg med det där. Annars, om det finns i Sverige, vartdå? Då skulle jag vara intresserad :)
    Stämmer att det är i USA. Kändes lite underligt i början, men nu känns det tryggt. De har en intern Facebook sida också där de publicerar bilder och video varje dag så att man kan se vad barnen har för sig. Otroligt söta bilder
Svar på tråden Förskoleklass, ska det vara så?