• KH90

Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?

Jag skulle behöva lite råd och hjälp.

Jag och min sons pappa kommer inte överrens när hans nya sambo är med honom.

Om vi har behövt kontakta varandra angående vår son under arbetstid, så har våra samtal fungerat galant. Men så fort det är på eftermiddagen när jag vet att honär med honom, så går det inte ens ha en diskussion med honom.

Hon har en så tråkig attityd mot mig när vi möts, hela hennes kroppsspråk visar att hon inte tycker om mig. Om jag och pappan har en sms diskussion så kan han helt plötsligt sluta svara och sedan får jag sms från henne istället och då ska jag tydligen ta det med henne istället.

Hon har till och med försökt med att mina samtal till min son, skapar stress hos honom.

Jag ringer honom två gånger den veckan och vill han inte prata, behöver han inte det. Det har aldrig förut varit problem med mina samtal och min son har sagt att han vill att jag ringer oftare.

Nu är det så att det är dags för utvecklingssamtal. Jag försökte ordna separata men skolan kunde inte ordna det. Så nu är det så att hon "måste" med. Jag försökte fråga snällt om inte bara han och jag kunde gå. Sedan kunde vi återberätta till våra respektive.

Men nej, då tycker dom att jag kan skippa utvecklingssamtalet. Nu har hon redan tagit ledigt från sitt jobb. Jag försökte förklara att det känns jobbigt och ansträngt när hon är med men han har bestämt sig. Hans argument tillbaka är att dom är en familj och det är ändå hon som lämnar och hämtar sonen oftast till/från skolan när han är där. Det enda jag kunde svara var att absolut är dom en familj, det är inget jag säger emot. Men vår son har mer än 1 familj och istället för att bara en familj deltar på det, så kan mamma och pappa gå tillsammans med pojken och sedan återberättar vi för alla andra viktiga personer som finns i lillkillens liv.

Sedan en sista sak, jag litar inte på pappans info. Det har hänt tidigare att skolan ringt pappan angående vissa saker och han gör om lite i historian och sedan kontaktar mig och börjar anklaga mig att det är mitt fel att sonen är "efter" i skolan. Sen när jag kontaktar läraren och frågar vad det är som händer så var det bara en fråga om efternamn till skolfotot, då min son har två efternamn. Detta beteende uppstod från pappan så fort hon kom in i bilden.

Så jag tänker inte skippa utvecklingssamtalet och att pappan sedan återberättar för mig.

Det förtroendet har han förlorat.

Så min fråga är om jag kan neka henne att gå eller hur/vad kan jag göra?

Tack på förhand!

Utvecklingsamtal
  • Svar på tråden Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?
  • Entie90
    Entie90 skrev 2017-10-13 17:04:50 följande:

De delar på de. Om mamman går så gör inte vi det. Om hon inte kan så går vi :)

Detta pga att en förälder måste vara hemma med andra barnet som inte kan lämnas själv då hon är sjuk.
  • nevermind

Men fy fan för sjuka styvmorsor!! Åk dit och skäll ut henne efter noter!

Givetvis ska hon inte med på utvecklingssamtalet. Prata med sonens lärare.

• Brumma
    Entie90 skrev 2017-10-13 17:04:50 följande:

De delar på de. Om mamman går så gör inte vi det. Om hon inte kan så går vi :)

Ahh :)

Så pappan är inte heller med om mamman är där? Men båda går på utvecklingssamtal? Vem har barnet då?
  • Ann-Louise
    dream on skrev 2017-10-13 16:32:19 följande:

Vi lärare har begränsat med tid till utvecklingssamtal och får inte övertidsersättning så jag förstår att man inte gärna vill sätta upp dubbla tider för alla barn som lever med separerade föräldrar. Förstår dock att sitsen inte är kul alls och som många redan skrivit får skolan inte hålla utvecklingssamtal med annan än vårdnadshavare om inte detta avtalats innan med ert medgivande. Det jag tänker spontant är att ni kan gå alla tre. Ditt ex nya kommer ju ändå få informationen genom din ex-man? Går ni alla tre får ni samna info, alla vet vad som sagts och det blir svårare att manipulera genom att undanhålla information t.ex.

I slithered here from Eden just to sit outside your door
    Varför ska de gå gemensamt då den biologiska mamman mår dåligt av det? Naturligtvis ska inte styvmamman med, om inte den biologiska mamman vill. Och läraren i skolan ska vara tydlig med att mötet bara är för vårdnadshavare, styvmamman har som sagt ingen rätt att vara där.
  • dream on
    Ann-Louise skrev 2017-10-13 18:37:53 följande:

Varför ska de gå gemensamt då den biologiska mamman mår dåligt av det? Naturligtvis ska inte styvmamman med, om inte den biologiska mamman vill. Och läraren i skolan ska vara tydlig med att mötet bara är för vårdnadshavare, styvmamman har som sagt ingen rätt att vara där.

För att de är vuxna och båda är involverade i hennes barns liv (och hon är orolig för hur information vänds mot henne). De behöver för sin egen och barnets skull reda ut sina relationsproblem men det är knappast skolan sak att rodda i (med extra möten osv). TS kan med lagens hjälp förvägra styvmamman att närvara men då är det bra att informera läraren om hur hon känner och ha en plan för hur hon hanterar styvmamman om hon ändå dyker upp. Det jag oroas mest av i TS text är hur barnet ska må med allt detta omkring sig. Det är väl hans känslor som borde vara i fokus kan jag tycka. Det är honom samtalet handlar om.
  • Brumma
    dream on skrev 2017-10-13 19:01:04 följande:

För att de är vuxna och båda är involverade i hennes barns liv (och hon är orolig för hur information vänds mot henne). De behöver för sin egen och barnets skull reda ut sina relationsproblem men det är knappast skolan sak att rodda i (med extra möten osv). TS kan med lagens hjälp förvägra styvmamman att närvara men då är det bra att informera läraren om hur hon känner och ha en plan för hur hon hanterar styvmamman om hon ändå dyker upp. Det jag oroas mest av i TS text är hur barnet ska må med allt detta omkring sig. Det är väl hans känslor som borde vara i fokus kan jag tycka. Det är honom samtalet handlar om.

Fast nu behöver inte skolan rodda i detta överhuvudtaget. Bara hålla utvecklingssamtal som vanligt för föräldrarna. Och neka bonusmamman om hon dyker upp.

Bonusmamman är oroad för hur information vända mot henne, men NÄR hon är med fungerar det inte alls. Vilket är viktigast under ett utvecklingssamtal - att föräldrarna kan samtala och fungera eller att bonusmamman får informationen direkt?
  • Brumma
    dream on skrev 2017-10-13 19:01:04 följande:

Såg nu att du måste mena att mamman är orolig för det där med informationen.

Varför skulle det vara ett argument för att bonusmamman skall med?
  • Ann-Louise

Barnet kommer att må bra om mamman mår bra, och styvmamman bör respektfullt hålla sig borta. Har varit i liknande situation själv och där jag ansåg att bara jag och barnets pappa skulle gå på utvecklingssamtalet eftersom det blev för mycket för barnet annars. Tänk dig själv att som barn sitta och berätta för andra än mamma och pappa hur det går i skolan. Kanske inte alltid så lätt, framförallt om barnet har det jobbigt i skolan. Mitt barn hade garanterat inte mått bra av det. Hade som tur en styvmamma till mina barn som respekterade det. Däremot har jag aldrig haft något emot att styvmamman varit med på andra sammankomster såsom sommarfester och lucia.

• Entie90
    Brumma skrev 2017-10-13 18:03:12 följande:

Ahh :)

Så pappan är inte heller med om mamman är där? Men båda går på utvecklingssamtal? Vem har barnet då?

Beror på vem som har barnen vilken vecka det är. Men om pappan min sambo har flickan så går mamman och sen tvärt om :)
  • dream on
    Ann-Louise skrev 2017-10-13 19:36:46 följande:

Barnet kommer att må bra om mamman mår bra, och styvmamman bör respektfullt hålla sig borta. Har varit i liknande situation själv och där jag ansåg att bara jag och barnets pappa skulle gå på utvecklingssamtalet eftersom det blev för mycket för barnet annars. Tänk dig själv att som barn sitta och berätta för andra än mamma och pappa hur det går i skolan. Kanske inte alltid så lätt, framförallt om barnet har det jobbigt i skolan. Mitt barn hade garanterat inte mått bra av det. Hade som tur en styvmamma till mina barn som respekterade det. Däremot har jag aldrig haft något emot att styvmamman varit med på andra sammankomster såsom sommarfester och lucia.

Det beror nog mycket på relationerna de vuxna emellan och relationen mellan styvförälder och barn. Jag vet biologiska föräldrar som har överlåtit rätten till samtal till styvföräldrar, liksom föräldrar som inte kan tänka sig 30 min i samma rum kring sitt gemensamma barn. Jag säger inte att gå alla tre är någon generell rekommendation. Tvärtom, då risken är att fokus hamnar på de vuxna men frågan är väl om det är värt att ta den här konflikten över ett samtal som de har en gång per termin även om TS har rätten på sin sida. Det här är ju uppenbarligen ett mycket större problem.
  • Anonym (Hävda din rätt som förälder)

JA - hävda din rätt som vårdnadshavare inför skolsn o stäng henne ute från detta möte. Nu. Då det verkar behöva markeras verkligen.

MEN - försök få ditt ex till samsrbetssamtal för att få en mer konstruktiv situation i framtiden. Barn känner av sånt här jättemycket. Säg det till honom, att barnet mår inte bra av spänningarna som blir av att hon känner sig hotad av dig. Och att du vill prata om hur NI TVÅ, föräldrarna, kan göra.för att minimera spänningarna för barnet. Fattar han inte det är han en omogen barnrumpa..... !

• Ess
    Brumma skrev 2017-10-13 19:31:12 följande:
    Bonusmamman är oroad för hur information vända mot henne, men NÄR hon är med fungerar det inte alls. Vilket är viktigast under ett utvecklingssamtal - att föräldrarna kan samtala och fungera eller att bonusmamman får informationen direkt?
    Konstig sak att va orolig för. Det är ju inte hon som ska avhandlas på mötet, utan barnet och dess mål.........

• Brumma
    Ess skrev 2017-10-13 20:53:48 följande:

Konstig sak att va orolig för. Det är ju inte hon som ska avhandlas på mötet, utan barnet och dess mål.........

Jag tror det var ett missförstånd av mig :)
Svar på tråden Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?