• Sisterland16

Frysåterföring

Hej!

Vi har ett barn som kom till via IVF och nu börjar vi känna oss redo för syskon! Vi har två blastocyster i frysen så om de klarar upptining kommer vi att prova med frysåterföring.

Någon här som har erfarenhet av det och vill dela med sig? ????

• Svar på tråden Frysåterföring
  • Stjärnstoft

Hej! Vi har gjort två frysåterföringar.
    Efter vår första ivf hade vi fem i frysen.
    På tre strån som de kallade det.
    De valde att tina strået med ett ensamt ägg först. Hon fyller 13 på tisdag. Hade en tidig blödning och mensvärk men det hela gick vägen!
    De resterande fyra klarade tyvärr inte att tinas så bra. De återförde två av dem men det tog sig inte.
    Så det blev en ivf till. Då bara ett bra ägg i slutänden trots god skörd. Han fyller 11 på lördag.
    Själva återförandet var odramatiskt. Men nervositeten innan lab ringde och sa hur det gick med upptiningen var jobbig.
    Ngt annat du undrar? :)

• Sisterland16

Tack för ditt svar! Hur gick det till rent praktiskt för er? Fick ni ett datum och sen gick veta på dagen hur upptiningen gått?

• Vickan I

Vi gjorde också syskonförsök med blastocyst. Har du egen ägglossning? På min klinik i så fall så ringer man kliniken när mensen börjar. Sedan säger kliniken vilken dag man ska börja med ägglossningstest. När det blir fullt utslag ringer man kliniken och meddelar detta så bestäms vilken dag återförandet ska ske. Vanligtvis fem dagar senare om blastocysten är odlad i fem dagar. Ibland vill de styra för att det inte ska bli på helg när de ev har stängt och då säger dem en dag man ska ta ägglossningsspruta istället. Vissa kliniker vill kolla med vul och mäta slemhinnan några dagar innan också. Dagen för återförande tinar dem upp blastocysten. Om den inte klarar upptiningen tar dem nästa om man har fler. Annars får man det hemska samtalet att det inte blir någon återföring och att man inte behöver komma. Om man kört helt ostimulerat behövs ofta inga mediciner alls. Har man tagit ägglossningsspruta brukar man ta progesteron. Lycka till!

• vinterbebis12

Vi hade två i frysen efter försöket som resulterade i vår dotter. Vi satte in ett embryo när hon var drygt ett år och blev gravida. Jag tog en ägglossningsspruta två dagar innan planerad insättning. De ringer bara om embryot inte överlever upptiningen. Bra att ni har blastocyster i frysen, har hört att de ger en chans till graviditet på 50%.

• Sisterland16

Ja, jag har egen ägglossning! Jag var på ett besök innan sommaren på vår klinik och jsg har för mig att de pratade om både VUL och ägglossningsspruta. Och läkaren nämnde också 50% chans med frysisar! Men jag undrar lite över hur stor risken är att upptiningen inte går bra? Någon som vet?

• vinterbebis12
    Sisterland16 skrev 2017-10-08 21:16:51 följande:

Ja, jag har egen ägglossning! Jag var på ett besök innan sommaren på vår klinik och jsg har för mig att de pratade om både VUL och ägglossningsspruta. Och läkaren nämnde också 50% chans med frysisar! Men jag undrar lite över hur stor risken är att upptiningen inte går bra? Någon som vet?

Ett par procent tror jag men ej helt säker. Skulle försöka att inte oroa mig om jag hade två i frysen.
  • Sisterland16

Nej, två känns ju ganska lovande ändå! Sen till nästa moment då, att den ska fästa ordentligt och resultera i en ny graviditet...

I vårt fall vet vi exakt varför vi inte blev gravida på egen hand, min man har antikroppar på spermierna efter att ha återställt en vasektomi. Jag inbillar mig att vi borde ha ganska stora chanser att lyckas eftersom ?problemet inte lång hos mig?. Men å andra sidan har ju nin kropp gått igenom en del sen förra vändan samt blivit äldre så vem vet!

Svar på tråden Frysåterföring