• Mammatilltrestycken

Inte medlem i svenska kyrkan men går på deras öppna förskola... åsikter!

Hej!

Innan vi fick barn gick jag ur svenska kyrkan då jag inte tror på allt med Gud och Jesus. Jag önskar jag hade en tro men allt det där som det pratas om på dop och bröllop... nä alltså nä....

Våra barn har alltså inte döpts. Vi är inte heller gifta via kyrkan.

Jag har sedan fått barn och går på ortens öppna förskola... som här hålls av kyrkan.

Jag har inte direkt tänkt på det tidigare men idag fick jag bara sån skyldighetskänsla...att jag är en bov! Betalar ingen kyrkoskatt men utnyttjar öppna förskolan... men det är det vi har här som erbjuds...

Tankar, åsikter?

• Svar på tråden Inte medlem i svenska kyrkan men går på deras öppna förskola... åsikter!
  • Anonym (Y)

Här finns inget alternativ. Man är hänvisad till närmsta öppna förskola och vår råkar vara en kristen sådan.

• Anonym (Ts)

Hittade faktiskt detta på svenska kyrkans hemsida

Du och ditt barn eller ungdom behöver inte vara medlemmar i Svenska kyrkan, eller kristna, för att delta i Svenska kyrkans verksamhet. Öppna förskolan eller tonårsgruppen i församlingen kan vara ett sätt för din familj att möta kristen tro och fundera på om det är något för er.

• Anonym (Bob)

Jadu, mamma till tre stycken och reagerar först idag?

Jag förstår om det inte finns andra alternativ att ni går till den öppna förskolan, men att du efter då vad jag gissar är flera år inte kommit på att gå med i svenska kyrkan igen pga av just för att stötta dessa aktiviteter är ju lite trist kanske. Kyrkan välkomnar ju alla men hoppas väl såklart att fler ska bli medlemmar eftersom de tappat så många på senare år. Och du kan ju alltid gå med igen tänker jag?

Jag är ff medlem i svenska kyrkan av samma anledning som andra beskriver här, just för att de gör mkt bra för äldre, socialt utsatta, barn etc. Dock är inte min son döpt, vilket gjorde att jag kände att jag inte kunde med att gå till kyrkans öppna förskola tyvärr (men jag är också extra nojig över sånt och där jag bor har vi andra alternativ).

• man och nöjd
    Anonym (Ty) skrev 2017-10-06 22:29:58 följande:

Jag är medlem utan att vara troende, just för att jag vill vara med och betala. Detta för att jag tycker kyrkan ofta är den enda som plockar upp äldre, som tex nyligen mist make/maka, föräldrar som mist barn eller bara ensamma människor. Tycker att det är jäkligt snålt att utnyttja deras resurser utan att vilja vara medlem och betala. För mig har det absolut ingenting med tro att göra, antingen stöttar man verksamheten eller inte.
    Finns hundra sätt i samhället att snika till sig fördelar men sån vill inte jag vara.

Och en dag kanske man själv behöver stöd av människor som inte kräver att jag ska boka en tid flera veckor i förväg och som slutar prata när 60 min gått.

Jag tycker du sätter dig på lite höga hästar här.

Vilket annat särintresse har förmånen att hela befolkningen är medlemmar per default iom födsel?

Vilket annat särintresse har förmånen att få sina medlemsavgifter betalalda via medborgarnas skattesedlar.

Ta bort dessa förmåner till svenska kyrkan omedelbart. Låt dem sköta sina egna medlemsavgifter själva. Idag badar de ju i pengar. Ge dem samma förutsättningar som alla andra så ska du se att detta gnäll kommer att upphöra.
  • Jemp
    man och nöjd skrev 2017-10-07 09:33:53 följande:

Jag tycker du sätter dig på lite höga hästar här.

Vilket annat särintresse har förmånen att hela befolkningen är medlemmar per default iom födsel?

Vilket annat särintresse har förmånen att få sina medlemsavgifter betalalda via medborgarnas skattesedlar.

Ta bort dessa förmåner till svenska kyrkan omedelbart. Låt dem sköta sina egna medlemsavgifter själva. Idag badar de ju i pengar. Ge dem samma förutsättningar som alla andra så ska du se att detta gnäll kommer att upphöra.

Man blir medlem när/om man döps, inte vid födseln.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2017-10-06 22:53:03 följande:

Synd. Då är det ju mest en annan statlig aktivitet, bara att den bekostas av ett fåtal skattebetalare istället for av alla skattebetalare som t ex allmänna fsk.

Jag tycker det är bra. Välkomnar fler. Öppen förskola verkar knappast prioriteras bland statliga medel.

Även jag är medlem just för att jag tycker deras sociala arbete är värdefullt.
  • Anonym (D)

Det är väl inte värre än att en hemmafru som inte betalar skatt går till kommunens öppna förskola.

Sedan tycker jag det är sorgligt att så många som är troende inte delar den Svenska Kyrkans värderingar, dvs att den ska vara öppen för alla. Men antar att det är avundsjuka bakom, att någon annan får något utan att betala. Är det kristet att tycka så? Är ni lika mycket emot att kyrkan hjälper de nyanlända, ni som är troende? 

• oanonym
    Anonym (D) skrev 2017-10-07 10:29:58 följande:

Det är väl inte värre än att en hemmafru som inte betalar skatt går till kommunens öppna förskola.

Sedan tycker jag det är sorgligt att så många som är troende inte delar den Svenska Kyrkans värderingar, dvs att den ska vara öppen för alla. Men antar att det är avundsjuka bakom, att någon annan får något utan att betala. Är det kristet att tycka så? Är ni lika mycket emot att kyrkan hjälper de nyanlända, ni som är troende? 

Ja, det kan vara kristet att inte gilla allt och alla. Allt beror på hur noga man är i sin bibeltolkning. Väljer man bara ut de "fina och goda" sakerna ur bibeln så får man Svenska Kyrkans syn, kan man säga.
  • Anonym (D)
    oanonym skrev 2017-10-07 10:56:15 följande:
    Ja, det kan vara kristet att inte gilla allt och alla. Allt beror på hur noga man är i sin bibeltolkning. Väljer man bara ut de "fina och goda" sakerna ur bibeln så får man Svenska Kyrkans syn, kan man säga.
    Men gillar man inte Svenska Kyrkans budskap, att den ska vara öppen för alla, kan man byta trossamfund. Stannar man ändå kvar, är man lika mycket hycklare som de som går till öppna förskolan fast de  inte är medlemmar.
  • oanonym
    Anonym (D) skrev 2017-10-07 11:06:12 följande:

Men gillar man inte Svenska Kyrkans budskap, att den ska vara öppen för alla, kan man byta trossamfund. Stannar man ändå kvar, är man lika mycket hycklare som de som går till öppna förskolan fast de  inte är medlemmar.

Det kanske år så de vill att man ska känna sig? Vi föds ju skyldig, enligt många kristna.
  • Anonym (Inte konstigt)

Inte alls konstigt. Här går människor av alla religioner på öf. Är själv semi- troende kristen och har varit där i sällskap med en tjej från min mammagrupp, hon är muslimsk konvertit. Inget konstigt alls, och på baby öppet var vi folk från hela världen

• Tow2Mater
    Anonym (D) skrev 2017-10-07 10:29:58 följande:

Jag tycker kyrkan borde sprida och dela med sig av sitt Kristna Budskap, om det nu finns kvar inom Svenska Kyrkans väggar idag. Man undrar ju.
  • EmberEyes
    oanonym skrev 2017-10-07 11:31:28 följande:
    Det kanske år så de vill att man ska känna sig? Vi föds ju skyldig, enligt många kristna.
    Fast arvssynden är ju inte en del av den svenska kyrkans teologi...
  • oanonym
    EmberEyes skrev 2017-10-08 08:05:24 följande:

Fast arvssynden är ju inte en del av den svenska kyrkans teologi...

Så är det. Dock vet jag inte om SvK har någon enhetlig teologi längre?

Den verkar vara väldigt individuell och ganska "flummig".
Svar på tråden Inte medlem i svenska kyrkan men går på deras öppna förskola... åsikter!