Rädd att respiratorn stängdes av för tidigt
En anhörig till mig fick hjärtstillestånd för några år sedan. Hjärtat slog inte på 20 minuter, sen när ambulansen kom fick de igång hjärtat igen.
På sjukhuset blev hon nedsövd och hamnade i respirator. De röntgade hjärnan, och hon var tydligen inte helt hjärndöd, för det frågade jag flera gånger om hon var. Men så gott som. De kunde stänga av respiratorn korta stunder då hon kunde andas själv en del.
Dagen efter gjorde de väckningsförsök men ingen reaktion, de försökte flera gånger. Organen började svikta.
Då sa dem att vi nu kunde välja att stänga av respiratorn. Vi valde det eftersom vi inte ville att hon skulle lida. När vi hade dragit ur respiratorn så andades hon i någon minut av sig själv.
Och nu kommer vi till det som jag minns så himla tydligt, och som jag drömmer mardrömmar om ibland. Under den minuten hon andades så lyfte hon ena armen och öppnade ögonen och stirrade. Hon såg heeelt skräckslagen ut. Det såg verkligen ut som att hon försökte få luft. Vi hade världens sämsta läkare som inte förklarade någonting för oss efteråt. Och sa ingenting om att det kunde bli så när man stängde av respiratorn.
Någon som vet ifall det är vanligt att kroppen reagerar så när man stänger av respiratorn? Eller kan det vara så att vi stängde av den för tidigt? Fattade hon vad som hände när hon öppnade ögonen?
När hon hade slutat andas så såg hon verkligen inte fridfull ut. Hon såg ut att lida något fruktansvärt.
Det här har jag tänkt på i flera år nu.. Behöver verkligen få svar. Någon som vet?