• äsch

Grrr! Kaffelukt i termoskork.

Hej!
    Upptäckte idag att min, i vanliga fall, väldigt söta partner haft kaffe i min termos. Det är en ståltermos, så den gick att få ren ganska lätt. Men korken... Det är en sådan man trycker på och häller ifrån. Och den luktar kaffe så in i bomben. Termosen har även ett lock som kan användas som mugg. Det är metall utanpå, men plast inuti. Detta luktar också kaffe.
    Finns här någon vänlig själ som kan tala om för mig hur jag blir av med denna kaffelukt, eller är det kört?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Grrr! Kaffelukt i termoskork.
  • Pimpinellan

Häll i ättika i nåt och ställ ner korken och låt stå nån dag. Diska sen ur den rejält.

• äsch
    Pimpinellan skrev 2017-10-04 18:12:52 följande:

Häll i ättika i nåt och ställ ner korken och låt stå nån dag. Diska sen ur den rejält.

Min första tanke, men har du testat detta själv? Biter det på kaffelukt (som nu då inte alls luktar kaffe, utan mer som gamla sopor eftersom det inte precis var färskt).
  • äsch
    äsch skrev 2017-10-04 18:33:37 följande:
    Min första tanke, men har du testat detta själv? Biter det på kaffelukt (som nu då inte alls luktar kaffe, utan mer som gamla sopor eftersom det inte precis var färskt).
    Tack förresten.
  • Pimpinellan
    äsch skrev 2017-10-04 18:33:37 följande:
    Inte just på det, men ättika brukar ta bort lukt.
  • IsDimma

Jag har alltid fått lära mig att kaffe behöver en egen termos. För den lukten och smaken går inte att få bort. Hur det är med den saken vet jag dock inte

• Joss321

Det absolut bästa för att få bort lukter i termosar/shakers/gamla matlådor är varmt vatten och bakpulver. Låt stå ett tag (helst över natten). Sen ska det vara luktfritt! :)

• äsch

Så. Testade ättika utan större framgång. Detsamma gällde för bakpulver. Det är ju allmänt svårt att få bort lukt från plast, men jag tog isär korken och har låtit delarna ligga på vädring. Det luktar i princip inte alls längre, men jag ska låta de ligga ett tag till innan jag testar att ha vatten i termosen och ser om värmen lockar fram lukten eller om jag vunnit kampen :) Upptäckte vädring av en slump när jag plockade fram en annan termos, som får användas till kaffe men som inte använts på typ ett år och märkte att korken inte luktade (jag förvarar oftast inte saker med tättslutande lock och korkar med dessa på). Jag hällde då varmt vatten i och testade om det började lukta, men det gjorde det inte. Dock är ett år väldigt mycket längre än ett par veckor :)

• nnnnnnnn

Nu när korken är isär, så lägg ner den i en gryta eller bunke - strö över generöst med bakpulver och häll över kokande vatten så det täcker. Låt stå tills det kallnat.
    Brukar fungera bra.

• äsch
    nnnnnnnn skrev 2017-10-19 20:20:10 följande:

Nu när korken är isär, så lägg ner den i en gryta eller bunke - strö över generöst med bakpulver och häll över kokande vatten så det täcker. Låt stå tills det kallnat.
    Brukar fungera bra.

Jag testade både ättika och bakpulver (inte tillsammans, det gör jag bara i avloppet :)) med korken isär. Gick tyvärr inte. Jag la till och med ner den isärtagna korken i min mattermos med bakpulver och varmt vatten över natten, men funkade inte heller.
Svar på tråden Grrr! Kaffelukt i termoskork.