• happyboy3

Slag av arbetskamrat

Jag mötte en arbetskamrat på jobbet, då armbågade personen mig i bröstet så att värk uppstod. 
    Naturligtvis informerade jag min chef om vad som hade hänt och han skulle informera den personens chef och dom hade ett möte om att det inte är lämpligt att slå sina arbetskamrater. Nu är det så att den här personen har en förmåga att knuffa och vara allmänt bufflig och har hotat flera personer med stryk, men han klarar sig alltid. Han har inte ens fått någon varning.
    Jag träffade personen för första gången i dag sedan slaget och nu hejar han inte ens.
    Till saken hör att personen är över 60år och borde veta bättre.
    Nu börjar jag undra:
    Hur skulle ni reagera om ni hade en sådan person som arbetstagare/arbetskamrat?
    Hur skulle ni ha reagerat om en arbetskamrat slog?
    Jag kanske bara skull ha varit tyst och inte talat med chefen?
    Tacksam för svar
    Jan
  • Svar på tråden Slag av arbetskamrat
  • Lena

Jag hade polisanmält om inte företaget gjorde något och tydligt berättat det för chefen

• Studentpappa

Sett till att han fått sparken, jag har förmodligen reagerat med att brotta ner honom och ringt polisen och anmält honom för misshandel.

Är han efterbliven eller en gammal pundare?

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • happyboy3

Min chef kallade på hans chef som talade med personen att det inte är okej att slå andra personer. Han klarade sig i från varning eller uppsägning trots att han erkände att han slagit. Efter det har han spridit att jag är en tjallare, vilket gör att jag mår riktigt dåligt av att träffa personen. Han undviker att heja och vägrar hjälpa mig om något händer. Hur ska jag hantera detta.

• Aniiee
    happyboy3 skrev 2017-11-06 16:11:25 följande:

Min chef kallade på hans chef som talade med personen att det inte är okej att slå andra personer. Han klarade sig i från varning eller uppsägning trots att han erkände att han slagit. Efter det har han spridit att jag är en tjallare, vilket gör att jag mår riktigt dåligt av att träffa personen. Han undviker att heja och vägrar hjälpa mig om något händer. Hur ska jag hantera detta.

genom att göra en anmälan hos polisen. Även om inget händer rent juridiskt, så är det en viktig signal.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Fffyyyyyfffyyyy

Vad jobbar du på för slags arbetsplats? Du säger att han sprider rykte om dig att du är en tjallare. Men tycker inte de andra på jobbet att du har rätt?

• Anonym (Pip)

Om en arbetskamrat hade slagit mig hade jag anmält personen.

• happyboy3
    Fffyyyyyfffyyyy skrev 2017-11-06 17:54:02 följande:

Vad jobbar du på för slags arbetsplats? Du säger att han sprider rykte om dig att du är en tjallare. Men tycker inte de andra på jobbet att du har rätt?

Dom menar på att han har ju alltid gjort så(slagits och knuffats) så det är väl inget att bry sig om. Till saken hör att för några år sedan tog personen tag i nacken på en av arbetskamraterna så att smärta uppstod men det gjordes inget mera än att prata med personen då heller. 
    För mig blev detta slag en svår upplevelse för när jag gick i skolan så hände det i stort sett dagligen att jag kunde få en smäll när jag mötte vissa personer i korridoren.
  • EmberEyes

Kontakta ditt skyddsombud, påtala händelsen och kräv att de agerar om nu inte din AG gör det. Du ska inte känna dig otrygg eller utfryst för att någon annan har agerat med våld, och AG vägrar agera. Det här handlar om kränkande särbehandling, det finns stark arbetsrättlig lagstiftning kring detta. Påtala gärna AFS 2015:4 §13-14.

Svar på tråden Slag av arbetskamrat